Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Meelwormen / buffalowwormen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Meelwormen / buffalowwormen
parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-04-05 - 15:24:56 send message to parkietstijn

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van het voeren van meelwormen en of buffalowwormen?
Het gaat dan even over het voeren aan mijn kwartels.

Is het zo dat ze hierdoor eerder gaan leggen of is dit een fabeltje?

Als er teveel van gegeven word, kan de haan agressief worden toch?

En in welke mate zijn ze te voeren?

Alle info is welkom!

Mvg,
stijn


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-05 - 18:08:09 send message to Max.Weijers

Als wij kuikens van onze pauw, kraag of kamhoenders hebben geven we ze alleen de vervelde (witte) meelwormen dit omdat de schaal dan niet zo hard is. Mischien dat het ook beter is om kwartels de witte meelwaormen te geven?

Wij geven al onze vogels (hoenders, duiven, zangvogels en parkieten) vogel grit.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-05 - 19:33:33 send message to chrislaevers

Mijn twee koppeltjes kwarteltjes die in aparte volières zitten, krijgen elke dag wanneer ik voeder een snuifje diepvriespinky's met wat kanarieëivoer er tussen. Dat is alles. Ze zitten wel op gewone grond waarin soms een emmer compost wordt gedeponeerd. Soms halen ze aardwormen uit de grond. Ze hebben altijd zaad op de grond. Sporadisch gooi ik ook kiemzaad op de grond dat ik de dagen nadien water geef, en daar eten ze waarschijnlijk ook van.
Van meelwormen ben ik niet zo tevreden, maar misschien is dat een verkeerde indruk die ik heb.
Mijn kwartels gaan die toch laten liggen en daarvoor in de plaats een aardworm in stukjes pikken.

Christine.




Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-05 - 20:32:16 send message to Rogert

Hallo Stijn,

Wat jij schrijft klopt. Door dierlijke eiwitten te voeren komen je dieren eerder in conditie.

Maar het klopt ook dat de haan hierdoor aggresief wordt, omdat deze door te veel aan eiwitten sneller in conditie komt dan de hen. Hij begint dan te jagen waardoor de hen weer in conditie achteruit gaat.

Mijn advies is om de dieren in hun eigen tempo in conditie te brengen en niet het hoofd op hol te laten slaan. Dus je standaard voeding met een beetje ei-voer, groen en kiemzaden is voldoende.
Ook als er eieren worden gelegd is het ei-voer naar mijn mening voldoende om niet te veel in conditie van de hen te verliezen.

De kwaliteit van de eieren is belangrijker dan de hoeveelheid en of ze eerder gelegd kunnen worden.

Deze kwaliteit bereik je door voeding waar meer bouwstoffen in zitten (pellets, zaden, kiemzaden en groenvoer) Dit werkt voor de vogels net zo stimulerend als buffalo-/meelwormen maar heeft niet het effect van agressie.

Pas als je kuikens hebt kun je de dierlijke voedingsbronnen verhogen. Dit komt te goede van de kuikens, de hen en de haan. Daarbij bespaar je kosten door pas later dure voedingsstoffen te voeren en je kan je dieren er ook nog eens tam mee maken.

Succes


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-05 - 22:02:05 send message to Ton Koek

Ik vind dat een veelzijdig eter als de kwartel het hele jaar door ook dierlijk voer hoort te krijgen. Ik geef de dwergkwartels dagelijks wat meelwormen, 3 of 4 per dier, al jaren.
Afgelopen jaar leuke jongen en hier geen agressie. Agressie heeft m.i. meer te maken met te weinig ruimte en schuilplekken.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-04-05 - 23:09:50 send message to roodmus

Je kunt de aggressie ook vertalen in broed drift.

In dit heeft weer te maken met veel eiwitten.
Dus levend voer en eivoer.

Grt


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2009-04-06 - 15:17:33 send message to populier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wanneer ik de kwartels meelwormen voer is het leuk om te zien dat het haantje alles door geeft aan het hennetje, hij neemt er zelf bijna niets van.

Ik vindt ook niet dat er meer agressie door het haantje is, vind wel dat de hen door meelwormen eerder in broedstemming is en meer eieren geeft.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-06 - 17:30:22 send message to Rogert

Dat is ook leuk te zien. Maar als deze agressie / broeddrift uit de hand loopt en het hennetje continue achterna gezeten wordt door een super geil opgefokt haantje, dan kan ik voorspellen wat voor leven de hen heeft, als ze niet afgemaakt wordt.

Er zullen best uitzonderingen zijn waarbij het allemaal heel gemoederlijk gaat en daar mag je blij om zijn en kun je van genieten. Maar je moet je ook bewust zijn dat als dat niet zo is, wat je dan moet doen of hoe je het had kunnen voorkomen.

Om Stijn zijn leerproces niet af te nemen kun je best kijken tot hoe ver je kan gaan. Maar hij heeft nu ook de achtergrond informatie om in te kunnen grijpen als het niet werkt.

Succes


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-04-06 - 20:58:39 send message to parkietstijn

Bedankt allen!

Moeten de kopjes van de wormen eraf geknipt worden omdat ze anders schade aan kunnen brengen?

Mvg,
stijn


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-06 - 21:56:51 send message to Ton Koek

Dat heb ik nog nooit gedaan. De kwartels weten er zelf wel raad mee.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-04-07 - 17:43:02 send message to parkietstijn

Oke, bedankt!

Even een vraagje tussendoor:

Kan ik mijn vogels iedere dag groenvoer geven of is dit te veel van het goede, als ik er teminste voor zorg dat het weer optijd de kooi uit is zodat het niet bederft....



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-07 - 19:15:26 send message to Rogert

Groenvoer kun je gewoon geven. Dat stimuleerd momenteel ook de broeddrift. Maar uiteraard alles met mate. Als je er voor zorgt dat ze hun basis-korrel voldoende binnen krijgen dan kun je het dieet aanvullen met: geraspte wortel, wortelloof, kool, andijvie, sla, appel, fruit, kiemzaden, zaden algemeen, kruiden en probeer maar wat ze lekker vinden. Ui en knoflook is ook erg goed.

Persoonlijk vind ik het niet noodzakelijk om het voer smiddags weg te halen, maar ik kan ook voldoende argumenten bedenken om het wel te doen. Dus de keuze is aan jou.

Oh, en als je toch wat dierlijke eiwitten wilt voeren die ze zelf opscharrelen dan is het een idee om in je voliére een hoekje met wat fruitafval neer te leggen. Hier komen fruitvliegen en hun maden op. (idee is van Christine)


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-04-08 - 07:05:44 send message to parkietstijn

En bij onkruiden?

Mvg,
stijn


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-08 - 12:03:36 send message to Ton Koek

Onkruiden nemen vogels ook naar behoefte normaal gesproken. Overvoeren gebeurt niet zo snel.
De zaden in verse bloeiende grassen zijn zelfs een stuk gezonder dan het gedroogde en ontsmette zaadmengsel dat we normaal (moeten) voeren.

Alleen als er jongen zijn zou ik groenvoer en dus ook onkruiden mondjesmaat geven. Anders bestaat de kans dat de jongen alleen groen krijgen, dat is te eenzijdig.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-04-09 - 07:10:18 send message to parkietstijn

Oke, bedankt maarweer!

Laatste vraag: hoe kan ik die wormen het best bewaren?

Mvg,


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-04-12 - 15:06:25 send message to parkietstijn

Niemand?

Moet ik ze bijv. in de koelkast zetten ofzo o.i.d?

Mvg,
stijn



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede