Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grasparkiet van nest af Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : grasparkiet van nest af
EMD
Website Member
Posts :9

Website Member
2004-06-02 - 09:36:47 send message to EMD

Ik heb een koppeltje grasparkieten met een nestje waarin nu 3 eitjes liggen. Deze zijn de laatste 4 dagen gelegd. De pop heeft 2 dagen gebroed, maar lijkt nu niet meer geinteresseerd in het broedblok en broed danook niet meer. Kan het zijn dat dit nog komt ?? of moet ik deze eitjes als verloren beschouwen.


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-06-02 - 10:09:16 send message to angelique

Als er al tekenen zijn van bevruchting, denk ik niet dat deze nog uit zullen komen.
Maar ik denk dat er nog 2 zijn, waarbij je nog niet kunt zien, of ze bevrucht zijn? Deze kan je overleggen op een ander koppel.

succes.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-02 - 11:29:39 send message to Karel

Eieren die al bebroed worden zijn gevoeliger voor afkoeling dan eieren die nog niet bebroed zijn. Ondanks dat, kan het voorkomen dat een pop de eieren, zonder nadelige gevolgen, een tijdje alleen laat. Als dat niet langer dan 24 uur is, komen de eieren meestal gewoon uit, alleen een beetje later dan de datum waarop ze zijn "uitgerekend". Vaak hebben (vooral jonge) poppen wat "startproblemen" voordat ze goed vast zitten.

De pop kan de eieren om diverse redenen alleen laten. Het eieren produceren en broeden gebeurt als gevolg van allerlei hormonale processen. Bij jonge poppen werkt dat in het begin wel eens niet zo goed of weet de pop er zelf nog niet zo goed raad mee. Dat komt bij een tweede legsel meestal wel goed.
Bij mijn vogels zie ik de poppen veel vaker langdurig buiten de broedkasten tijdens hete dagen. Blijkbaar is de buitentemperatuur hoog genoeg om het broedproces door te laten gaan.
(In de nestkast loopt het dan zomaar op tot bijna 40 graden). Wel gaan ze dan 's-nachts weer op de eieren zitten. Is dat bij jouw parkiet ook zo?

Je zegt dat er 3 eieren zijn, dus vermoedelijk zijn er nog 1 of meer onderweg. Heeft ze die ondertussen al gelegd? Als ze nog steeds in het nestkastje legt, heb je wel kans dat ze nog gaat broeden. Als ze op de grond of in de voerbak heeft gelegd, dan zie ik het wat somberder in helaas. Volgende ronde beter dan maar...sad :(


EMD
Website Member
Posts :9

Website Member
2004-06-02 - 13:52:01 send message to EMD

Er zijn nog geen eitjes gelegd. Inderdaad heb ik nog niet bekeken of de eitjes bevrucht zijn. Ik dacht dat dit pas kon vanaf een dag of 5 ??
Ik zal erop letten of de pop 's-nachts naar binnen gaat. Gisteravond zat ze buiten en vanmorgen ook (alweer of nog steeds ??).
Het gaat inderdaad om een jonge pop, leeftijd circa 9 maanden, dus aan de jonge kant.
Ik heb 2 maal de paring kunnen zien, ik wacht dus rustig af of ze bevrucht zijn.

groet Sander



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede