Eieren die al bebroed worden zijn gevoeliger voor afkoeling dan eieren die nog niet bebroed zijn. Ondanks dat, kan het voorkomen dat een pop de eieren, zonder nadelige gevolgen, een tijdje alleen laat. Als dat niet langer dan 24 uur is, komen de eieren meestal gewoon uit, alleen een beetje later dan de datum waarop ze zijn "uitgerekend". Vaak hebben (vooral jonge) poppen wat "startproblemen" voordat ze goed vast zitten.
De pop kan de eieren om diverse redenen alleen laten. Het eieren produceren en broeden gebeurt als gevolg van allerlei hormonale processen. Bij jonge poppen werkt dat in het begin wel eens niet zo goed of weet de pop er zelf nog niet zo goed raad mee. Dat komt bij een tweede legsel meestal wel goed.
Bij mijn vogels zie ik de poppen veel vaker langdurig buiten de broedkasten tijdens hete dagen. Blijkbaar is de buitentemperatuur hoog genoeg om het broedproces door te laten gaan.
(In de nestkast loopt het dan zomaar op tot bijna 40 graden). Wel gaan ze dan 's-nachts weer op de eieren zitten. Is dat bij jouw parkiet ook zo?
Je zegt dat er 3 eieren zijn, dus vermoedelijk zijn er nog 1 of meer onderweg. Heeft ze die ondertussen al gelegd? Als ze nog steeds in het nestkastje legt, heb je wel kans dat ze nog gaat broeden. Als ze op de grond of in de voerbak heeft gelegd, dan zie ik het wat somberder in helaas. Volgende ronde beter dan maar...