Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vraagje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vraagje
baan
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-05-30 - 10:36:43

ik ben beginnend hobby kweker nu heb ik sinds kort een koppel pyrrhura molinae en die hebben 2 weken geleden hun eerste ei gelegd maar nu verschijnen er vlekjes op de eieren maar weet niet hoe dat komt zou iemand dat uit kunnen leggen wat het is of ze dan bevrucht zijn of juist niet alvast bedankt


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-30 - 10:57:22

nou als het hele donkere vlekken worden , voornamelijk op de kanten waar ze op liggen dan grote kans dat ze onbevrucht zijn , maar er zijn hier heel veel ervaren kwekers die je hier een veel beter antwoord op kunnen geven , dus wacht die reacties maar even af.



angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-05-30 - 12:27:10

Ik weet niet hoe het bij andere vogelsoorten is, maar bij valkparkieten worden de eieren voor het uitkomen donkerder. Het ziet er nogal vlekkerig uit.
Ik zou ze eens schouwen als ik jou was, om te kijken hoe het er van binnen uitziet.

groetjes Angelique


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-05-30 - 13:02:08

Nog even een foto van 2 goede eitjes, en 2 bedorven eitjes:


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-30 - 18:36:13

Baan, hebben meerdere eieren deze vlekken of zelfs allemaal? Worden de vlekken groter?

Natasja, "de kant waar ze op liggen" is een beetje onwaarschijnlijk, omdat de eieren voortdurend door de pop worden gekeerd happy :).


baan
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-05-30 - 19:08:05

bedankt voor de reactie's

karel ja de vlekjes worden niet echt groter maar het lijkt wel of er meer bij komen en het is bij alle eieren zo hopelijk weet je nu wat het is

hoop nog wat te horen


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-30 - 21:10:26

quote :
"Natasja, "de kant waar ze op liggen" is een beetje onwaarschijnlijk, omdat de eieren voortdurend door de pop worden gekeerd ."

Ja ik vond mijn bijdrage al niet bijster slim na de overige reacties , maar om het er nou nog even in te wrijven razz :p


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-05-30 - 22:29:37

Doordat het jong met zijn eitandje de binnenkant van de eierschaal inpikt, zal hij wel eens een bloedvaatje kunnen raken.
Daardoor kan ook een gedeelte er donker uitzien.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-31 - 00:49:23

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Als eieren beginnen te rotten (en dat ga je ruiken ook!), kunnen er blauw/zwarte vlekken ontstaan, die vaak groter worden en een soort "sporen" trekken aan de binnenkant van de schaal (dat zie je aan de buitenkant). Als dat vanuit een bepaald punt gebeurt duidt dat meestal op een barstje in de schaal. Maar omdat alle eieren het hebben, lijkt me dat niet de reden.
Het aanpikken kan inderdaad plekjes veroorzaken, zoals Angelique zegt, maar omdat de eieren pas 2 weken worden bebroed, duurt het aanpikken nog wel even.
Ook is het niet zo dat onbevruchte eieren zouden gaan rotten. Soms blijven ze prachtig wit tot het einde toe en langer! Aannemelijker is het dat een ei gaat rotten doordat de kiem is afgestorven. Dit zou dan bij alle eieren gebeurd moeten zijn. Kun je daar een reden voor bedenken? Heeft de pop het nest voor (te) lange tijd verlaten? Is het een verwant koppel? Zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken.

Overigens heb ik al veel eieren gezien met kleurafwijkingen, vlekken, rond, lang uitgerekt enz, die gewoon uitkwamen en prachtige jongen opleverden! Dus er is altijd hoop!

Natasja, excuus voor mijn botheid maar met:
"een beetje onwaarschijnlijk."
heb ik juist geprobeerd het heeeeeel voorzichtig te zeggen wink ;).
Ik zou je natuurlijk nooit willen aanvallen of beledigen...


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-31 - 11:10:00

zachte heelmeesters karel wink ;)



baan
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-05-31 - 12:41:30

heb gister de eieren nog eens goed bekeken maar er zitten geen barsten in ik laat de eieren gewoon liggen misschien komen ze nog uit 8 juni moet de eerste uit het ei komen als het zover is laat ik hier wel een berichtje achter hoe het is gegaan en nog bedankt voor de reactie's


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-31 - 22:18:56

Natasja,
Is het nu jouw beurt om het er nog even in te wrijven laugh :D?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-31 - 23:23:59

Maar karel . dat zou ik toch nooooit doen wink ;)


baan
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-06-07 - 08:50:01

het wonder is geschiet het eerste jong heeft vanochtend het ei verlaten dus blijkbaar heb ik mij voor niets zorgen gemaakt al blijf ik het wel vreemd vinden dat er vlekjes op de eieren komen maar gelukkig is alles goed gekomen happy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-06-07 - 09:36:57

Yeah. Goedzo.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-07 - 10:07:09

ik denk dat angelique het dus wel eens goed gehad heeft kunnen hebben!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 177 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede