Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zaad kiemen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zaad kiemen.
R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-05-24 - 23:54:25 send message to R. Bijlemeer

Dit is een zeer korte vraag maar,

Hoe doe ik dit het beste?


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-05-25 - 00:06:29 send message to Gert Jan

Of het het beste is weet ik niet, maar zo doe ik het;
Gewenste hoeveelheid zaad afpassen, goed afspoelen en vervolgens 24 uur laten weken. Tijdens deze periode nog een paar maal spoelen en water verversen. Na weken wederom goed spoelen en in een zeef onder een vochtige doek bij kamertemp wegzetten. Wederom regelmatig spoelen. (Al dit spoelen dient om schimmelvorming te voorkomen. Schimmel kan funest voor je vogels zijn!!) Het zaad is al voldoende gekiemt indien je een wit puntje ziet verschijnen van ca. 1 mm. Wacht je langer dan zitten er minder vitamientjes in!! Gekiemt zaad kun je evt een poosje bewaren in de koelkast. Indien de temp laag genoeg is zal het zaad nagenoeg niet verder kiemen. Op deze manier kun je evt genoeg maken voor meerdere dagen.
Veel succes.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-05-25 - 14:15:41 send message to ewals

het beste is 'n kiemzaad apparaat te kopen, ik schat 15 euro. bestaat uit 5 ronde bakjes, het onderste (1-ste) bakje is 'n opvang voor water. 2-de bakje doe je zoveel kiemzaad dat de bodem net bedekt is. zet dan het 5-de bakje op de twee onderste en vul dit met water, het water zal langzaam in het tweede druppelen, en naar het onderste. de tweede dag zet je het derde bakje met zaad op het tweede, dan weer het bovenste en weer opnieuw vullen met vers water, wel het onderste bakje water eerst leegschudden.dit doe je tot alle bakjes gevuld zijn met zaad. het eerste zaadbakje is nu reeds ontkiemd, dit kun je dan gebruiken voor de vogels. en het eerste bakje met vers zaad weer bovenaan plaatsen. zo heb je constant iedere dag vers gekiemd zaad. idd.een mm kiemen is voldoende, wordt het 'n plantje, komen er giftige stoffen vrij, niet geschikt om te voeren. iedere dag het onderste bakje legen en boven vers water in doen.


Jannes
Website Member
Posts :32

Website Member
2004-05-27 - 23:14:17 send message to Jannes

Hallo R.... Ik heb uw vraag een paar dagen aangezien, om ook meerdere reactie's in ogenschouw te nemen. Naar mijn oordeel is op uw vraag moeilijk een goed antwoord te geven, ten eerste voor hoeveel en welke vogels wil je zaad kiemen, welke mogelijkheden heb je om zaad te kiemen. Ik wil je wel vertellen hoe ik het doe, ik keim al vele jaren, na veel gestoethaspel denk ik het nu gevonden te hebben. Ik kiem in de rust periode voor c.a. 60 vogels grote parkieten, in het hoog seizoen als alle jongen op stok zitten een 150/... vogels, Het geadviseerde om een kiem set te kopen zie ik niet zo zitten, die genoemde 15 euro is wel foetsie. Ik doe het als volgt, haal een stuk pvc buis 110 mm maar dit is naar gelang je vogels hebt mag ook 85 mm of 125 mm. dit zaag ik in stukken van 25 cm. van dit stuk van 25 cm zaag ik nogmaals 5cm af, deze 5 cm maak ik warm op b,v. het gasstel, (heb je een kwaad wijf, dan flik je het een keer als ze niet thuis is) deze warm gemaakte ring span je om het overgebleven stuk pvc, en laat je koud worden, tik je er later zo weer af met een hamer, koop nu een stukje horregaas (vliegengaas) en span dit over het grootste stuk pvc hierover sla je met een hamer de gemaakte ring, gaat strak maar dat is ook de bedoeling, overtollig gaas wegsnijden maar dat is natuurlijk logies, en zie u heb een spoelbak, van 20 cm diep en u kunt raak spuiten onder de kraan, om schimmels en vuil te verwijderen, maak hier van 3 stuks, ik gebruik schaaltjes van huzaren salade om het geheel in te zetten om uit lekken en onder water te zetten. Zet het zaad 1 dag in de week, 2e dag kiemen 3e dag ook kiemen 4e dag voeren, zo heb je het op volg orde. geheel staat bij mij bij de verwarmings ketel, en ben goed tevreden over het resultaat. Kosten als je een beetje handig bent is er wel een stukkie buis te charteren bij een buizen legger, er is altijd afval, stukkie horre gaas, zeg samen 3 euro. en geweldige kiembakken


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-28 - 00:48:13 send message to marnic

Ik doe het ook op de wijze van gertjan gijsbertsen
en laat het kiemen tot 1 a 2 mm dus dat is bij goed kiemzaad al vaak rondom de 24 uur

Jannes, volgens mij maak jij op jou wijze van 3 a 4 dagen kiemen gewoon groenvoer en is dit lang niet zo voedzaam meer als kiemzaad. de eiwitten zijn dan bijna geheel verdwenen.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-28 - 15:22:49 send message to natasja

kan je , als je het langer laat kiemen dan ook nog gewoon voeren ?



marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-28 - 15:47:24 send message to marnic

natasja, je moet heel erg oppassen op schimmel vorming in je kiemzaad, als je langer dan twee dagen het zaad laat kiemen heb je 9 van de 10 schimmels in je kiemzaad

Als het kiemzaad na 2 a 3 dagen kiemen nog gewoon schoon is en fris ruikt kun/mag je het rustig aan je vogels geven als zijnde groenvoer, maar daarvoor koop je natuurlijk geen kiemzaad.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-28 - 21:43:40 send message to natasja

ik dacht eigenlijk dat ik daar gewoon haar eigen papegaaienzaad voor mocht gebruiken ..


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-28 - 21:53:17 send message to marnic

Natasja, Nee niet alle zaden zijn geschit om te kiemen c.q. hebben verschillende kiemtijden, het beste is om gewoon kiemzaad voor parkieten te kopen, deze kiemen alle binnen hetzelfde tijdvak.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-05-28 - 21:55:26 send message to Gert Jan

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

natuurlijk mag je het "normale" zaad daarvoor gebruiken. Kiemzaad is een mengsel waarin veel zaadsoorten en granen zitten die erg gemakkelijk kiemen en meestal iets goedkoper zijn als de samengestelde parkieten en papagaaienmengsels. Je normale voer is dus ook goed!
Wat ik zelf heb meegemaakt is dat de vogels het speciale "kiemzaad" niet eten en het "normale" gekiemde zaad wel. Echter ook andersom, dus wel het "kiemzaad" en niet het gekiemde "gewone" zaad.
Gewoon proberen wat je vogels het beste past.
En wat betreft de verschillende kiemtijden; als in het normale voer nog niet alle zaden gekiemnd zijn is het voor de parkieten toch goed eetbaar aangezien deze zaden wel zeer ver losgeweekt zijn en dus zullen ze deze ook goed eten met schil en al (vitamientjes).


Jannes
Website Member
Posts :32

Website Member
2004-05-28 - 22:23:06 send message to Jannes

Even een reactie, marnic, nou groen voer daar is geen sprake van. Het gaat mij om een manier die het minst bewerkzaam is. Het zaad staat op een plek waar zomer en winter bijna de zelfde temparatuur heerst, alleen bij langdurig en erge hitte zijn soms de kiemen wel wat lang dat moet ik toegeven, Vooreerst is het makkelijkste systeem, ik voer s'morgens, zet nieuw zaad onder water, kijk er niet eerder na dan de volgende morgen, spoel dan met koud water, hard en schoon, dit herhaal ik dan de volgende morgen weer, door de kou van het water staan de bakjes eerst weer een halve dag voor ze op kiem temperatuur zijn. Ik beweer ook niet dat mijn systeem de goeie is, maar wel de minst bewerkelijke. Zeg maar zo een ieder zoent zijn meisje op zijn manier.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-28 - 23:28:34 send message to natasja

het word wel ingewikkeld gemaakt hoor wink ;)

en nu de simpele manier graag nog even wink ;)

met de gewone huis tuin en keuken middelen ..

even kijken wat ik er nu van snap wink ;)

1-gewoon een handje voer nemen , goed spoelen en dan ..?wink ;)


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-29 - 00:22:21 send message to marnic

Jannes, ho ho even in zeg zeker niet dat jou systeem/manier van kiemzaad maken niet goed is, als het je bevalt zoals je het doet moet je het gewoon zo blijven doen, ik doelde op de tijd van kiemen van je, circa 2 dagen, kiemzaad is het beste voor de vogels als net het witte kiempje zichtbaar is en als ik het zaad 2 dagen laat kiemen zit is de kiem gemiddeld al 5 a 10 mm lang, tevens zit het vast gegroeid in mijn vergiet.
Nogmaals ieder moet het doen op de wijze waarvan hij/zij vind dat die het gemakkelijkst is.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-05-29 - 08:23:02 send message to Gert Jan

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

beste natasja,
begin weer bovenaan te lezen bij de eerste post en stop met lezen na de vierde post.
groeten gertjan

1-gewoon een handje voer nemen , goed spoelen en dan 1 dagje weken. In een zeef onder een vochtige doek wegzetten bij kamertemp. Wedereom spoelen en bij een kiem van 1 mm nog eens spoelen en ...... eet smakelijk


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-29 - 16:21:15 send message to natasja

ha ! het overzicht is weer terug haha , dank je wel wink ;)


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-05-30 - 17:45:22 send message to R. Bijlemeer

gertjan ik heb je manier geprobeert en werkt prima. En de vogels vonden het heerlijk.

Jannes ik ga zeker proberen om ze een ding te maken. Klinkt makkelijk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede