Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedmachine valkparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : broedmachine valkparkiet
minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-12-22 - 18:46:37 send message to minka

Ik heb een koppel valkparkieten die steeds prachtige bevruchte eitjes hebben, maar waar er maar 1 of 2 van uit komen. Ik wil kijken of het aan hun broedkunsten ligt of aan de slechte kwaliteit van de eitjes ( is nu al 3 x gebeurt in de 2 jaar dat ik er mee kweek ) en ik wil de eitjes vervangen door nepeitjes, de eitjes in de broedmachine leggen en een dag of 2 voor het uitkomen terug leggen. Nu zit bij mijn broedmachine wel een gebruiksaanwijzing ( ik gebruik hem nog wel eens als "back up" voor een paar uur, als een koppel bijvoorbeeld geschokken is en tijdelijk van de eitjes zijn gegaan, dan hou ik de temp op 38,5 ), maar er staan alleen temperaturen voor kippen / fazanten enz. Op welke temeratuur moet ik hem houden ? Ook gewoon 38,5 graden ? Of juist hoger of lager ?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-12-23 - 09:50:13 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik vind deze temperatuur behoorlijk hoog. Hoeveel uitkomst heb je met deze temperatuur en hoe lang liggen de eieren dan in de broedkast?

Ik schat dat een goede temperatuur voor deze eieren rond de 37,4 C ligt. Maar het is ook een combinatie van temp en luchtvochtigheid. Je kan dit, als je wilt, het gehele broedproces uitrekenen. Kijk eens op

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=2622

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=1354

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=365


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2008-12-23 - 21:08:50 send message to Tosa

Het hangt ervan af wat voor machine het is. Voor een motorbroedmachine zegt men 37,4°C en voor een vlakbroedmachine (zonder ventilator dus) geldt 38,4°C.


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-12-24 - 01:23:41 send message to minka

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb deze :



Een vlakbroedmachine neem ik aan wink ;) Er zit geen ventilator in. Ik hou hem zelf op ca. 50 % vochtigheid met een bakje water erin. Omdat ik het nog nooit gebruikt heb voor de hele broedperiode kan ik niks zeggen over de uitkomstpercentage. Ik heb hem enkel gebruikt als nood als er een koppel van eitjes af gegaan was of bijv. als een aantal jongen had en het laatste ei niet meer goed bebroede. Maar dan heb ik hem hooguit 2 dagen gebruikt. Nu wil ik hem dus ca. 16 dagen aan zetten en dan de eitjes omwisselen voor de kunsteitjes waar ze nu op broeden. Puur om te kijken of de jongen zich dan wel allemaal goed ontwikkelen.


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2008-12-26 - 17:44:21 send message to Tosa

Ik heb juist dezelfde machine. Het is inderdaad een vlakbroeder en ik haal er steeds vrij goede resultaten mee. Ik heb ze wel nog nooit gebruikt voor parkieten en dergelijke, enkel voor kippen en kwartels. Veel verschil maakt het volgens mij niet uit.

Grtz


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-12-26 - 19:20:11 send message to dooren

Tosa,
Kippen en kwartels zijn toch iets makkelijker uit te broeden dan papegaaiachtige.

Dit soort eieren kan toch iets minder hebben dan de betreffende kippeneieren.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede