Deze purpergranaatastrildes worden bestempeld als monogaam in de vogelhouderij. Daaronder versta ik : man en pop broeden afwisselend. Man en pop voederen afwisselend.
Monogaam betekent dat man en pop elkaar trouw blijven, niet dat ze samen broeden.
2° niet te veel eiwitten geven want dan wordt de man te hevig.
Te veel gaat het meestal niet om. Meestal om
1) de eiwitten op het verkeerde moment
2) te eentonig/niet gebalanceerd etc.
Even resumeren :
eiwitbalans voor deze vogels tijdens broed is cruciaal om de man niet te hevig te maken zodat hij voedering van de jongen in de nest toelaat.
Ik concludeer (dat is hypotisch!) dat recepten eivoer met kiemvoer, vitamine en houtskool... die de jongen op stok brengen eigenlijk de man op een kunstmatig laag pitje zetten maar dat het net genoeg is om die jongen op stok te brengen.
Hier wil ik dus verder in gaan : wat zou die man nu doen in de natuur met een ruim aanbod aan eiwitten dat er altijd is? Wat heeft hij in de natuur dat een man niet in volièretoestand heeft?
Vergeet niet dat het belangrijkste stimulans vaak is de afwisselende tijden van gebrek en overvloed.
Verder heeft een vogel, hoe groot zijn verblijf ook is, altijd voedsel bij de hand. Een dier in het wild niet.
Monogaam en polygaam. Iets tussenin kennen we niet. Eigenlijk is het wel gekend maar niet erkend.
Pak nu kanaries en groenvinken. Die gaan toch door voor monogaam : samen broeden, samen de jongen voederen.
Maar sommige mensen zetten één man groenvink of kanariepop op meer dan één pop. Zulke berichten zijn me bijgebleven en ik dacht toen dat het een kunstmatig forceren van de broed was. Maar is dat wel zo?
Veel soorten zijn niet strikt monogaam maar paren met meer vrouwtjes/mannetjes(beiden komt voor).
Veelal blijft de man wel eenpop trouw en brengt hij daar de meeste tijd mee door. De andere poppen moeten het alleen doen of met minder aandacht(lees: voeren)
Uit onderzoek is ook gebleken dat sommige poppen paren met een "krachtige" man maar de daaruit gekomen jongen brengen ze groot met een goede vader.
Ik wil er gewoon achter komen waarom blauwfazantjes, blauwbuikgranaatastrildes enz. hun jongen uit de nest gooien.
Het wonderrecept eivoer bestaat maar dat is eerder een ingreep dan een natuurlijke aanpassing.
Misschien ben ik daar verkeerd in maar het kan geen kwaad om verder te zoeken. Volgens mij zijn er nog tal van formules tussen 'monogaam' en polygaam'.
Probeer eens gekookt zaad, schijnt een goede vervanging te zijn voor onrijp zaad. (5 min. blancheren)
Probeer afwisseling in dierlijk voer. Naast buffalo's en meelwormen, nachtvlinders en spinachtigen(hooiwagens).
Geef de wormen een meelwormensubstraat (om hun voedingswaarde omhoog te brengen.
Breng er veel makkelijk broedende vogels(zebra's etc) bij de wida's. Heb wel eens gehoord dat ze door "hoge nood" wel eens eieren in hun nesten lagen.
Zoek ook eens bij australische kwekers(websites) deze moeten het al lang doen zonder import).
Ik denk dat 2 poppen bij een man gegarandeerd tot verlies van pop(pen) en jongen leidt.(bij de afrikaantjes)