Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boeren paren in de sneeuw.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : bonte boeren paren in de sneeuw....
danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-11-24 - 12:57:37 send message to danielkempenk

ik zit met een dilemma.
mijn bonte boeren gaan aan gezins uitbreiding doen! maar wel in een beetje verkeerd tijdstip van het jaar wat mij betrefd.
het broedblok hangt in het nachthok, het nachthok is tochtvrij maar is wel net zo koud als buiten.
als alles volgens schema verloopt zou ik eind december jongen krijgen van ze en zouden deze in februari uitvliegen.
nu was ik eigenlijk niet van plan om te gaan bijverwarmen dit heb ik vorig jaar wel gedaan maar toen we eind afrekening kregen van de nuon moest ik ff hard weglopen voor de vrouwlaugh :Drazz :psad :(
dus nu mijn vraag als ik niet bijverwarm heeft het dan kans van slagen dat ze groot komen?
ze hebben geen natuurblok maar een liggend blok met een wanddikte van 12 mm.

b.v.d daniel.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-11-24 - 13:36:12 send message to dun grijzeroodstaart

mijn grijze hebben ook altijd jongen in de winter , nog nooit problemen gehad .

de pop houd ze wel goed warm .

dus zou ze lekker dr gang laten gaan kunt er toch weinig meer aan doen !

heb je al eieren dan omdat je zo precies weet te zeggen wanneer je jongen hebt ?

mvg



danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-11-24 - 14:02:42 send message to danielkempenk

quote
heb je al eieren dan omdat je zo precies weet te zeggen wanneer je jongen hebt ?


nee nog geen eieren paren al wel,heb eerder eieren en jongen gehad van ze en duurde een krappe 2 weken voor ze eieren hadden na het paren.dus ga uit van het meest gunstige gevalwink ;)


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-11-24 - 14:25:44 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Betekent dat je je papegaaien geen bescherming bied tegen de vorst? Dit zijn vogels van de afrikaanse savannen.

Ik hou de temperatuur in het nachthok op 5 graden.
De verwarming gaat dan niet zo vaak aan.

Wat je vrouw betreft; Gezien de opbrengst van een bont boertje kun je tegenwoordig heel wat stoken.

Mijn bonte boertjes kweken altijd in de wintermaanden. Mijn nestblokken zijn 18mm dik, dat isoleert goed. De warmte blijft goed in het broedblok hangen mits het natuurlijk niet te groot is.

Succes

Kees


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-11-24 - 14:52:54 send message to danielkempenk

quote
Betekent dat je je papegaaien geen bescherming bied tegen de vorst? Dit zijn vogels van de afrikaanse savannen.


dat was idd mijn intentie om niet te gaan bijverwarmen mijn nachthok is 900x200x220 dus een best hok om te verwarmen. vorig jaar heb ik de gehele winter het hok verwarmt en kreeg een aanslag van 650 euro.(oliegevulde radiator en hok op 10 graden)
dus moet heel wat bonte boeren kweken om die kosten te dekken. en wil de jongen nog zelf aanhouden ook dus verkopen is er niet bijwink ;)
en ik weet wel waar de bonte boer van nature voorkomt maar een hoop soorten parkieten en papegaaien zijn inmiddels toch wel bestand tegen het nederlandse klimaat?
het kweken met dit weer is een ander verhaal en ben ik ook niet bekend mee.
ik vind wel een uitdaging weer zal wel zien waar het schip strand.
bedankt voor de reactie in elk geval.

gr.daniel


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-11-24 - 17:43:34 send message to marie rose

mijn bonte boeren zitten nu met kuikens van 5 dagen oud, ik verwarm ook niet


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-11-24 - 17:48:08 send message to meyer

De laatste maanden van het jaar is de broedtijd van deze vogels. Vele hebben nu eieren en of jongen liggen. Ik heb nu ook jonge Meyer papegaaien liggen,iets wat elk jaar zo is rond deze tijd. Als je blok in het nachthok hangt is er niets aan de hand,je hoeft voor deze vogels niet bij te verwarmen. Ik zorg wel dat er in het nestblok voldoende nestmateriaal ligt zodat er geen kou langs onder door het blok komt.De ouders doen de rest. Succes.

Groeten Meyerwink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-11-24 - 17:54:05 send message to Ton Koek

Als je eventueel alleen het blok wil verwarmen, kun je ook eens kijken naar de warmtematten die men voor terrariums gebruikt. Die zijn in heel kleine wattages verkrijgbaar.
Die onder een blok (beschermd tegen geknaag) zal allicht wat helpen.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-11-24 - 18:14:53 send message to meyer

quote
Als je eventueel alleen het blok wil verwarmen, kun je ook eens kijken naar de warmtematten die men voor terrariums gebruikt. Die zijn in heel kleine wattages verkrijgbaar.
Die onder een blok (beschermd tegen geknaag) zal allicht wat helpen.


Deze zou je kunnen gebruiken ze helpen wel.

Maar eigelijk moet je als je de blokken zelf maakt de bodems extra dik maken, vooral bij deze soorten omdat ze ook in de koude maanden broeden.
Bij bestaande blokken kun je nog een dikke laag hout erbij onder maken, dit houd de warmte ook goed vast.

Groeten Meyerwink ;)


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2008-11-24 - 18:34:13 send message to yaro

hoi meyer
de bonte boeren die ik heb gooien het nestmatriaal er elke keer uit dus liggen de eieren op de kale vloer en als ik er wat nestmatriaal bij gooi ligt het de andere dag weer buiten


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-11-24 - 18:43:57 send message to Rik

quote
de bonte boeren die ik heb gooien het nestmatriaal er elke keer uit


Had ik ook altijd last van. Gewoon wilgentakken van een ongeveer 15 cm in het broedblok gooien. Dit knagen ze fijn en laten ze liggen.

Eieren van BB met dit weer is geen probleem. 'k Heb wel eens gehad dat de eieren op oudjaars-avond kipten. Erg koud en veel lawaai van het vuurwerk...geen enkel probleem. Eigenlijk altijd omstreeks deze tijd eieren.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-11-24 - 18:55:16 send message to danielkempenk

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

oke top bedankt voor de reacties!
ik hoef me dus geen zorgen te maken.
is dus eigenlijk heel gewoon dat ze nu beginnen.
maar hebben hun geen trigger nodig als ander dieet of meer licht of warmere temperatuur want ze hebben nu tegenovergestelde van wat ze voorjaar/zomer hebben!
mijn bb gooien hun nestmateriaal ook uit het blok nu zijn ze al aan het rommelen in blok is dan nog verstandig om er wilgentakken in te gooien of beter van niet?
en oja geld hetzelfde voor meyers???is het ook voor hun nu de ''juiste'' tijd om te beginnen?


gr.daniel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-11-24 - 19:53:38 send message to meyer

Het nestmateriaal uit het nest gooien is normaal,ze zijn het nest dan aan het opruimen zodat het broedklaar is.Ik laat ze altijd partijen en wacht tot er eieren zijn.Als de eieren er zijn vul ik het nestmateriaal weer aan met zaagsel of houthaksel en de vogels laten het dan wel liggen.
Dit is bij alle poicephalussen zo, maar de ene vogel doet dit wel en de ander niet.

Groeten Meyerwink ;)


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-11-26 - 09:56:03 send message to kvhooff

Pas op voor vorst. Deze vogels hebben vleespoten en zijn gevoelig voor nachtvorst. Bij flinke nachtvorst vriezen de teentjes af.

Ik had drie koppels. Bij 2 mannetjesvielen alle teentjes af en bleven er stompjes over. De teentjes worden zwart en vallen gewoon af.
De andere vogels hadden niet. Ik denk dat het in de kooi niet kouder was dan -5 graden.

Volgens de dierenarts moeten ze tegen het gaas aan geslapen hebben.

Ps. ondanks de klompjes kon de man zich goed redden. Ik heb er tot vorig jaar mee kunnen kweken.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-11-26 - 15:38:12 send message to danielkempenk

mijn bonte boeren slapen altijd in het nachthok met koud weer, gewoon op stok in de zomermaanden slapen zij buiten en komen dan alleen in het nachthok om te eten. mijn meyers daarentegen slapen altijd in hun nestblok zomer en winter.
vandaag wilgentakjes geknipt en zal deze in de nestblokken leggen is kijken of ze ze laten liggen en fijnknagen want zowel de meyers als de bonte boeren gooien al hun nestmateriaal eruit.
ik wacht het af en laat wel weten of dit is goed gegaan.

gr.daniel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-11-26 - 17:13:18 send message to meyer

quote
Pas op voor vorst. Deze vogels hebben vleespoten en zijn gevoelig voor nachtvorst. Bij flinke nachtvorst vriezen de teentjes af.



Dit probleem is niet speciaal voor deze soorten maar komt op de manier welke jij nu opnoemd bij alle vogels voor.Als je vogels buiten blijven slapen moet je zorgen dat ze wind/tocht en vocht vrij kunnen zitten. Is het gaas vochtig dan worden ook de tenen vochtig, gaas is van metaal en trekt kou aan en vooral vorst. Door het bovenste gedeelte van een ren af te maken met bv plexiglas dan blijft het gaas droog en hebben je vogels geen last van bevroren tenen, tenminste als de bovenzijde ook dicht is. Maak vooral niet de hele ren dicht want dan krijg je juist condens en alles word vochtig omdat het niet kan luchten.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede