Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > licht aanlaten of niet?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : licht aanlaten of niet??
Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2008-09-23 - 19:37:30 send message to Enrico

's morgens geef ik m'n vogels altijd rond 7 h vers drinken. Maar omdat de dagen steeds korter worden, moet ik hiervoor vanaf nu licht aansteken. Wat is het best??
- licht aanlaten tot het 'zonlicht' overneemt en dan de lampen uit
-lampen uitdoen bij vertrek, hierdoor komen de vogels opnieuw in het donker te zitten voor een (korte) tijd.
Nadeel bij dit laatste lijkt me dat de vogels geen echt lange nachtrust hebben in de winter.
PS in't weekend is het wel wat later eer ze vers water krijgen happy :) evolg hiervan is dat ze wel 'maar' 5 keer per week gestoord worden in hun nachtrust.
PS2: heb geen dimmer


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-23 - 20:24:25 send message to Rogert

Als je een nachtlamp hebt dan kunnen de vogels eventueel bij de tweede keer in het donker toch hun zitstok vinden mochten ze van hun roestplek gevlogen zijn.

Ik zou gewoon de lamp even aan doen en daarna weer uit.
Het ritme van de vogels moet je zo min mogelijk verstoren door doordeweek evenveel licht te geven als in het weekeind. De kleine verstoring van het verversen van het water lijkt mij geen enkel probleem. De vogels zij echt al wel wakker als jij komt. Het is niet zo dat ze in de winter 12 uur slapen en zomers maar 6 uur (bij wijze van). En daarbij ..... kun je het wel slapen noemen, ik denk dat het meer rusten is.
Het ritme van de winter werkt stimulerend op je broedseizoen. Hier moet je ook aandacht aan schenken en niet alleen aan het lengen van de dagen in het voorjaar.

Maar geef jij dan s'avonds voer?

Is het niet een idee om s'morgens je lamp om 7 uur aan te laten gaan en je vogels water en voer te geven? Dan kun de de lamp s'avonds eerder uit laten gaan. Dan heb je je controle op de dieren ook s'morgens en kunnen ze de hele dag vers voer eten.

Binnenkort krijgen we weer de wintertijd en houd daar ook rekening mee als je de tijdschakelaar insteld.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-09-23 - 20:30:22 send message to vandervliet

Gewoon aanlaten! De vogels raken uit hun ritme. Bijvoorbeeld dmv. tijdklok om 6.55 uur licht aan, en dan als het licht genoeg is met daglicht verder.


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-09-23 - 21:07:14 send message to chemist010

Koop een tijdschakelaar en laat die even voor je binnenkomt aangaan uitgaan wanneer het licht is (of gewoon 12 a 14 uur later zodat ze een vast ritme krijgen.Wintertijd is voor mensen niet voor vogels maw schakelaar niet wijzigen (wel even een handige tijd bedenken nu met uit\inschakelen)anders raken ze van slag.

Arthur



Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2008-09-24 - 18:54:23 send message to Enrico

@ Rogert
In de winter zitten m'n vogels samen in 7 volieres. Ik geef vers drinken en eivoer 's morgens (ongeveer 10 minuten werk). De zadenmengeling krijgen ze in zo'n 'mijnfles', waar ze enkele dagen mee toekomen. Kanaries zijn nu eenmaal geen mega eters happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede