Ik kweek als hobby valkparkieten en 3 jaar geleden heb ik 2 catharinaparkieten gekocht in de hoop dat het een koppel werd. Helaas blijken het 2 mannen te zijn ( door hun mutatie was het niet te zien, maar ze hebben ruim een half jaar een blok gehad zonder dat er eitjes kwamen, dus ik ga er vanuit dat het 2 mannen zijn
). Jammer, maar geen man over boord, dan maar bij de valkparkieten in de volière. Het ging al die tijd goed. Wel was er één erg schreeuwerig, maar verder leken ze het goed naar hun zin te hebben, knuffelde met elkaar en er was er één die zelfs een valkparkietenpop probeerde te versieren. Maar sinds een week of twee werd er één veel schreeuweriger en een paar dagen geleden zag ik de schreeuwlelijk ineens onder aan het gaas hangen met bloed aan de vleugel. Ik dacht dat hij ergens tegen aan gevlogen was en wilde hem bekijken. Maar hij vloog snel omhoog en de andere catharina reageerde er meteen op en "vloog hem naar de strot"
Omdat ik op het punt stond om op vakantie te gaan ( ik ben nu dus op vakantie ) en niet wist hoe dit af ging lopen heb ik de schreeuwlelijk uitgevangen en tijdelijk in een kleinere volière gezet waar een jong koppel valkparkieten in zit die ik wil koppelen. Dit is een tijdelijke oplossing, want ik wil dit koppel over een maand of 2 een blok geven ( ik kweek binnen ) en dan moet de catharina eruit zijn.
Mijn vragen :
Is het normaal dat 2 mannelijke catharina's op een gegeven moment toch ruzie krijgen, ook al wonen ze al 3 jaar samen ?
Mocht ik beslissen om een van de catharina's om te ruilen voor een pop kan een man van 3 jaar dan nog voor de kweek gebruikt worden ? Hij heeft dus nog nooit jongen gehad.
Als ik er 2 popjes bij neem is de kans dan groot dat de mannen dan weer gebroedelijk samen kunnen wonen ?
Eigelijk heb ik geen plek voor 2 extra catharina's en wil eigelijk zeker voorlopig geen "vreemde vogels" erbij hebben, omdat ik op het punt sta aan mijn broedseizoen te beginnen. Ik wil geen insleep van ziektes en nu zeker niet
Maar goed, ik wil alle opties naast elkaar afwegen. Ik doe niet graag vogels weg ( behalve gekweekte jongen ) en zou het erg jammer vinden deze prachtvogels weg te moeten doen. Maar als er steeds bloed aan de muur zit is dat ook geen houdbare situatie.