Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > balispreeuw Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : balispreeuw
peterkersten
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-09-09 - 18:56:02 send message to peterkersten

Hoi allemaal,
Als ik jonge heb bij de balispreeuwen dan worden ze na een dag of 8 niet meer gevoerd.
En gaan de ouders niet meer op het nest.
Ze eten ook het levende voer zelf op.
En laten ze de jonge dood gaan.
Ik geef de jonge: levende wasmotlarven, buffelo's en pinkies dat ik met gistocal bestrooi.
De ouders krijgen: universeel voer, fruit en tahoe.
Wat doe ik nu fout?
Kan iemand mij helpen?
Groetjes peter


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-09 - 20:23:52 send message to Rogert

Geef je wel voldoende?

Ondanks dat er nog voer in de voebak overblijft (fruit, tahoe ed) krijgen je jongen misschien te weinig dierlijke eiwitten of te eenzijdige eiwitten.
Ouders brengen hun jongen groot in de periode dat er voer in overvloed is. Voor balispreeuwen zijn dat insekten en dierlijke eiwitten. Niet alleen je jongen komen hierop groot maar ook de ouderdieren blijven hierdoor in conditie. Dierlijke eiwitten = makkelijk voer (makkelijk te verteren, dus minder van nodig. Daarmee krijg je niet alleen je jongen groot maar de ouders maak je het ook een stuk makkelijker.

Probeer ook eens gehakt met vitaminen (aves-b). Dit is goed, eenvoudig en goedkoop.

Mocht ik het qua voerhoeveelheid mis hebben dan is het wat anders.


peterkersten
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-09-10 - 20:07:46 send message to peterkersten

wat zou dan handig zijn om te geven?
en als je jongen hebt wat geef je die dan?
groetjes peter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-10 - 22:16:05 send message to Ton Koek

Heel veel buffalowormen aanbieden kan ook helpen. Bij een vogelvriend voerden de balispreeuwen voornamelijk buffalo's tot een dag of 10.
Daarna kun je ook krekeltjes geven, zijn ze gek op.
Succes.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-10 - 23:54:00 send message to Karel

Ik geef de "insecteneters" fijngesneden kippen- of lamshart en eendagsmuisjes. De beo's (o.a.) deden het er prima op.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-09-12 - 14:21:40 send message to zourky

De Balispreeuw (Leucopsar rothschildi) is een zangvogel uit de spreeuwenfamilie.

Deze prachtige vogel van Bali in Indonesië is met uitsterven bedreigd.

Er zijn in het Bali Barat natuurreservaat nog 20 exemplaren van de 2000 die er waren toen de soort in 1913 beschreven werd
Ik denk dat hier de verkeerde vogel bedoeld wordt


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-12 - 14:46:22 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In gevangenschap zijn er nog heel veel hoor, ze worden ook redelijk gekweekt.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-12 - 15:52:21 send message to Karel

quote
Ik denk dat hier de verkeerde vogel bedoeld wordt



Ik denk het (ook) niet. Hoewel niet algemeen, wordt deze vogel regelmatig gehouden en gekweekt in Nederland en Belgie. Ik was ooit bij een liefhebber die met meerdere koppels goed kweekte.
Prachtige vogels!


peterkersten
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-09-12 - 16:18:12 send message to peterkersten

ja het is deze vogel.
het is een prachtige vogel maar zeer moeilijk te kweken.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2008-09-12 - 16:27:24 send message to Glansspreeuw

Probeer eens levende en diepvries krekels te geven. Je moet het voedsel ook aanpassen aan de leeftijd van de jongen. Het is zo dat de oudervogels regelmatig van "goesting" veranderen tijdens de opfok van hun jongen. Eerst geven ze alleen witte meelwormen dan weer krekels en laten ze al het andere voedsel staan.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-12 - 17:26:17 send message to Rogert

Ik heb in het verleden ervaring met het kweken van Balispreeuwen en het belangrijkste wat ik toendertijd deed was het geven van dierlijke eiwitten.

Bv: Meelwormen, buffalowormen, moriowormen, pinkymaden, wasmotten en Aves-B. Daarbij deden we wat gemalen appel/wortel/andijvie. Banaan vonden ze ook heerlijk om uit te pikken en om te lebberen gaven we ze lori-pap eventueel met roosvice. Af en toe een spieringvisje werd ook gegeten, maar dit is duur en ik verwacht niet dat alle balispreeuwen dit lekker vinden.

Wat mij tijdens de kweek altijd op viel is dat ze het liefst het best verstopte nest gebruikte. Bv een nest begroeid met hedra. Een tweede nest gebruikte ze als afleidingsmanoevre. Als er gevaar dreigde dan zag je de man altijd uit het tweede nest komen, terwijl de jongen in het eerste nest lagen. Het tweede nest kan dan wel opvallend opgehangen worden.
Nestcontrole vonden ze niet prettig.

Als de voortplanting stagneerd dan kun je ze vlak voor het volgende seizoen in een andere voliere doen. Afwisseling van speis doet eten.

Maar dit is eenvoudig mijn ervaring, niet elke vogel reageerd goed op het zelfde.


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2008-09-20 - 10:20:00 send message to DE MOTOR

Het schijnt dat in Nederland de meeste balispreeuwen leven. Ze worden ook regelmatig aangeboden op Internet.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede