Ik weet niet zo veel van rosella-mutaties, maar ik vond het een uitdaging om dit voor je uit te pluizen. Voor zover ik het begrijp gaat het om het volgende:
Rubino is geen zelfstandige mutatie, maar een combinatie van (lut)ino en rood(=opaline) in 1 vogel. Cinnamon is wel een zelfstandige mutatie.
Lutino, rood en cinnamon zijn alle drie geslachtsgebonden recessief verervende mutaties.
Als je kijkt naar de uitkomst kun je dus wat de ouders betreft concluderen:
De man is wildkleur en zeker split voor lutino + rood + cinnamon.De pop is lutino (kan niet split zijn voor een van bovenstaande kleuren).Afgaande op de informatie die ik heb gevonden op:
www.cust.idl.com.au/easternaves/Info%20.htm en het boekje van W.Beckmann, zijn combinaties mogelijk van cinnXrood (=cinnamonrood) en lutXrood (=rubino). De combinatie lutxcinn is niet mogelijk omdat lutino en cinnamon zich niet op hetzelfde x-chromosoom kunnen bevinden. Omdat de man twee x-chromosomen heeft kan een man echter wel split zijn voor zowel lutino als voor cinnamon. De rood-factor bevindt zich dan of samen met lutino, of samen met cinnamon op een van de x-chromosomen. (dit is op zich niet zo belangrijk omdat door crossing-over verwisseling kan plaatsvinden, hetgeen ook gebeurd is, anders had je er geen rubino's samen met roodcinnamons uitgekregen).
Nu het antwoord op je vraag:
2 rubino's: zijn absoluut 2 poppen omdat de moeder de rood-factor niet draagt.
2 lutino's: kunnen zowel poppen als mannen zijn, kans op split voor rood(rubino).
1 wildkleur: is zeker een man, zeker split voor cinnamon en kans op split voor rood.
1 roodcinnamon: is absoluut een pop omdat de moeder noch de rood-factor noch de cinnamon-factor draagt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Mochten er kwekers zijn die het hier niet mee eens zijn: Laat me weten waar ik fout zit. Ik leer graag bij en iedereen kan dan zijn/haar voordeel doen met jullie kennis!