Ik weet niets van aymara's maar bij mijn bonte boeren Zie je in het eerste verenkleed wel vaker meerdere gele veren. Tot nu toe zijn die na de rui allemaal verdwenen.Ik help het je hopen maar verwacht er niet teveel van. (kan het alleen meevallen)
Ik heb zelf 5 jaar gekweekt met aymara parkieten en heb nog nooit een bonte gezien. Wel komt het voor dat er enkele vogels wat gele veren hebben maar die gaan na de rui weer weg. bij mij hadden vogels het waar de veer te lang in de veerschacht had gezeten deze waren dan lichter dan de rest maar dit ging weer weg naar mate de rui kwam.
het kan natuurlijk altijd maar ik verwacht niet dat het een mutatie is.
een goede voeding geven aan de vogel en kijken wat er na de rui over is gebleven van de gele veren. dan is die ook meteen oud genoeg om mee te kweken en kun je meteen zien wat de jongen worden.
groetjes egon
quoteDe vogel was na de rui voor denk zo`n 30% geel.
Alleen heeft ze het jammer genoeg niet gered.
Jammer dat de vogel het niet heeft gehaald. nooit leuk om vogels te verliezen. Verkleuring in veren kan ook duiden op een te kort koming in voeding en een probleem met de lever. dus misschien dat ze daarom het niet gehaald heeft
Als de vogel de gele veren vererft dan kun je spreken van een mutatie
Ik heb jaren geleden een nestje van zes redcaps gekweekt. Een van de jongen begon na een maand of vier witte plekken te krijgen op de borst en gele veren op de rug. Vele kwekers kwamen hiernaar kijken maar voor een of andere reden leek het mij niet juist. Na acht maanden was de vogel geheel wit vooraan en de rug was volledig geel. Zelfs 75% van de staartveren en slagpennen waren wit. Zeer indrukwekkend en ik was veel geld geboden voor deze vogel, maar ik wilde hem niet verkopen aangezien hij niet zo geboren was en hij is een paar maanden later gestorven. Na autopsie bleek deze vogel een leverziekte te hebben en dat was de reden voor de verkleuring van de veren, ik had een voorgevoel.
Normaal worden bonte vogels bont geboren (uitgezonderd splendids die na een jaar pas bont beginnen te kleuren, maar niemand heeft hier een duidelijke verklaring voor). Als de vogel normaal of met een paar veertjes geel op de rug is geboren dan is het meestal een leverziekte als hij bonter wordt achteraf. Na de rui gaan deze veertjes normaal gezien terug weg of in vele gevallen sterft de vogel. Althans dat is wat ik al veel heb gezien bij menig kweker.