Katten hebben altijd het privilege genoten om vrij rond te lopen. Ze genieten ook de behandeling van 'verdelging' zoals nesten op de boerderij die
levend onder de grond werden gestoken, onthoofd of plat gesmeten of verdronken.
Maar het is niet voor niets dat de kat getolereerd werd door de mens al 3000 jaar lang.
Ik zou wel eens willen zien wat er zou gebeuren moesten katten verplicht worden om binnen te blijven. Ik weet het niet maar ik sluit in elk geval niet uit dat er op die beslissing zou kunnen terug gekomen worden. Uiteindelijk kennen we niet zo bijster veel van het nachtelijk leven van de kat buiten het (dit zijn niet mijn woorden) 'schijten' en het met de klauwen schrapen op het dak van de volière en eventueel slapende vogels door de draad trekken en natuurlijk het irriterende janken als er gepaard wordt.
Ik ben het er volledig mee eens dat er kattenoverlast is en als castratie en sterilisatie verplicht wordt kan dit probleem ernstig worden ingeperkt.
Om nu een dier dat al zolang bij de mens leeft uit te sluiten en zijn aard (vrij onafhankelijk) als een nadeel wordt ervaren, te moeten opsluiten of anders... vind ik cru en voorbijgestreefd.
Als je een kat elimineert, komt er gewoon een andere voor in de plaats.
Ook vind ik het intriest dat één diersoort (vogels bv) oké is en andere diersoorten in hun eigenheid zwart gemaakt worden.
Kattenhouders zijn in de meerderheid vgl met vogelhouders. Je kan je afvragen waarom. Zij vervullen wel degelijk een functie net zoals de vogels in kweekkooien of in volière een functie vervullen voor de mens.
Ik heb een honderdtal vogels in verschillende niet beschermde volières, een hond, een kat, een cavia en een konijn die vrij rondlopen, een mussenkolonie en enkele katten van de omgeving die geen voeding van mij ontvangen komen langs.
Mijn kater schraapt zijn klauwen aan de volière maar als er een vogel uit de kooi vliegt binnen bij overbrengst, slaapt die gewoon verder. En de kat van de overburen is al blij dat ie in de achtertuin kan slapen want er zit bij hem een blaffende terrier en een Staffordshire. En die van het appartement heeft enkele keren op de volière gezeten en nu niet meer. Er is nog een witte kat en een zwarte kat en met deze heb ik ook geen problemen.
Ooit al overwogen of er over nagedacht dat deze korte of lange aanwezigheden van katten weleens een buffer zouden kunnen zijn voor gedumpte fretten en naar habitat zoekende steenmarters? Om te zwijgen van muizen (de 3 soorten zijn in de buurt).
Je kan met een vreemde kat in je tuin oogcontact maken en dan is er een pact gesloten en dan bepaal jij als mens tot hoever en hoe. Bij mij lukt het.
En nu zullen de geintjes en de grappen en nog meer wel komen zeker... ik ben er op voorbereid.
Nog iets : in mijn buurt hangen opvallend vele berichten van mensen die op zoek zijn naar hun kat. Als mijn kat 'missing' is, weet ik bij deze berichten dat ik het niet bij de Chinees moet gaan zoeken. Als ik weet wie het is, zal ik serieus en fatsoenlijk uit mijn slof schieten.
Ik geloof in cohabitatie van mens en dier en niet in een selectief gedoe van de ene diersoort wel en de andere niet. Die houding draagt er trouwens toe bij dat deze planeet half om zeep is.
Christine.