Ik heb mijn edelpop ook met de hand groot gebracht vanaf een leeftijd van 5,5 week , wat tam worden betreft had het van mij best een week later gemogen nog ..
ik gaf haar nutri bird a19 en toen ze ouder werd gemengt met eivoer , maar dat is een edelpapegaai en wat ara's betreft heb ik geen idee wat je het beste kan geven maar daar zullen vast nog tips over komen , kan je wel wat algemene praktijk tips geven die voor iedere vogel gelden
Je mag pas aan een nieuwe voeding beginnen wanneer de krop geheel leeg is , dit om kropverzuring te voorkomen en dit moet je heel serieus nemen want kropverzuring kan dodelijk zijn.
Ik gebruikte een spuitje zonder naald , dit word niet bij de voeding geleverd dus die zal je apart aan moeten schaffen , bij een dierenarts kan je ze meestal zo krijgen .
Voeding kan je het beste aanmaken met gekookt en afgekoelt water.
Ik hield mijn edel de eerste weken op doeken in een plastic doorschijnende box zodat ze geen last had van eventuele tocht wat door de kamer heen trekt .
De eerste ca. 2 weken dekte ik haar meestal een beetje toe met een doek , dit was warm genoeg , ze hoeven geen extra verwarmingslampen of dergelijke zolang je oplet dat ze geen tocht of in de kou staan , maar als je ze in huis houd moet dit voldoende warm zijn.
"s nachts hoef je niet bij te voeren vanaf de leeftijd van ca. 5 weken , die rustperiode heeft de krop ook nodig om goed leeg te worden , verder moet er meestal rond de 4 uur tussen een voeding zitten , iedere ca. 2 weken gaan ze 1 voeding weigeren en zo bouw je langzaam af .
Bij de edels is het zo dat je ze 10 % van het lichaamsgewicht aan voeding geeft , dit is namelijk de kropgrote , een vogel van 400 gram krijgt dus 40 gram voeding etc. wegen doe je voor een voeding en zo kan je ook goed bijhouden of ze goed groeien.
Hopenlijk heb je iets aan deze informatie en er zijn vast nog wel mensen die me zullen aanvullen