Ik heb een perenboom en een pruimenboom in mijn volliere met australiers staan. Gaat prima. Ze knagen ze alleen volledig kapot. Na het tweede jaar kwam er geen blad meer aan, terwijl het toch behoorlijk grote bomen waren!
Ik heb wel degelijk een boom in de tuin gehad die en stekels en peren had. De peren waren klein en amper eetbaar. De boom is gewoon beginnen te groeien als kiemplant (de wind? een vogel?) 't Was wellicht een wilde of niet gecultiveerde soort. De stekels waren ongeveer 1,5 cm lang, zeer sterk en zeer puntig. Nu denk ik ook wel dat de meeste perenbomen geen stekels hebben.
Christine:
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld.
Waren dit stoofperen?
Dit is een zeer harde peer en ook niet zo groot.
De schors van de boom en takken is idd zeer ruw en stekelig.
Kweeperen zijn rauw vrijwel niet te eten door het harde en zure vruchtvlees. Ook komen de looistoffen tannine en fenolen in het vruchtvlees voor. Daarnaast bevat de kweepeer veel steencellen, cellen met een harde wand. Kweeperen bevatten veel pectine en 10-14% suiker.
Ik weet niet welke soort het was. De eerste twee jaar heb ik die alleen maar laten groeien (uit nieuwsgierigheid) en dan kreeg die bloesems en peren. De kippen aten er wel van als de peertjes op de grond vielen. Ik heb er ook enkele gegeten. Het vruchtvlees was hard en droog en de smaak was helemaal niet zoet.
Ik heb toen eens een tak met bladeren meegenomen naar school maar een collega biologie wist het ook niet. En dan heb ik de boom uitgedaan omdat er een groentenperk moest komen.
Ik weet dus niet wat het was. Jammer eigenlijk.
Nog enkele details : de takken en de stam van de boom waren donker van kleur en glad en de stekels bevonden zich niet op alle zijtakken en ook niet op de stam. De bloesems waren wit en de blaadjes typisch perenboomblad.
Peren worden geent op een onderstam.
Het kan gebeuren dat de peer doodgaat en de onderstam doorgroeid.De onderstam zijn van peren soorten die niet eetbaar zijn maar de geente peer de groeieigenschappen van de onderstam geeft. Zo wordt een laagstam perenboom op een zwakgroeiende onderstam geent en een hoogstam op een snelgroeiende onderstam.