hallo, sinds een paar weken is er iets raars aan de hand bij een van mijn koppeltjes chinese dwergkwartels. Mijn chinese dwergkwartel vrouw begint mamelijk op een man te lijken. Ze heeft nu namelijk een keelvlek net als de man.
Het is zekerweten een koppel, dit omdat ze vorig jaar jongen hebben gehad en dat jaar ervoor ook (natuurbroed)
Ook als de man de pop wil treden loopt de pop gewoon door.
Ik heb dit ook al gezien bij fazanten. Het ging hier om een oude hen die volledig begon te kleuren als een haan. Ze is daarna niet meer door de rui geraakt.
Nee, zeker niet.
De hen is waarschijnlijk oud. (Kwartels worden altijd maar een jaar of 5 oud). Doordat de hen in een soort 'overgang' zit wordt deze onvruchtbaar en maakt daardoor ook mannelijke hormonen aan, daarom ziet ze er uit als een haan.
Ik heb het zelf ook meegemaakt met een ouwe goudfazant, die kreeg ook rode veren net zoals een haan.
Kan het zijn dat mijn hen dan in haar menopauze zit? Vorig jaar heeft ze 3 keren met succes gebroed en dit jaar heeft ze al twee keren mooi gebroed op een nest van onbevruchte eieren.
voor de kweek is het einde verhaal
Gebeurd ook bij kanaries dat poppen beginnen te 'zingen ' en als man gaan gedragen .
In een van m'n oude boeken ( zeker 30 jaar oud )is er gewag van gemaakt .
Paul