Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Open volière en regen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Open volière en regen?
Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-06-11 - 21:47:52 send message to Asura

Deze zomer wordt onze volière gebouwd, dus ik ben al een beetje naar informatie aan het zoeken.
We willen er een gemengde volière van maken, met o.a. grasparkietjes en neophema soorten (de precieze keuzes zijn nog niet gemaakt wink ;) )

Nu heb ik weleens gelezen dat parkieten graag af en toe in de regen zitten, en om die reden wilde ik een deel van de buitenvoliere niet afdekken met een dakje.. maar is dat wel een goed idee?
De vogels zouden dus zelf kunnen kiezen of ze wel of niet in de regen gaan zitten. Maar levert het geen problemen op de bodem op?
We gaan waarschijnlijk beton storten en daar zand of beukensnippers of iets dergelijks op als bodembedekking, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien problemen oplevert bij veel regen omdat het water niet goed weg kan?

Iemand tips, ideeën, opmerkingen? happy :)


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-06-11 - 21:57:12 send message to Innerlife

Een open strook van 20cm volstaat om ze die badgelegenheid te gunnen. En daar kunnen ze inderdaad wel van genieten.
Dus gewoon een streep van 20cm openlaten en daar een zitstok onder, ze weten gauw dat er daar te douchen valt.

Zo beperk je ook de mogelijke wateroverlast.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2008-06-11 - 22:04:10 send message to Wim B

Hallo Asura,

Ik heb mijn buitenvoliere voor de helft overdekt met doorzichtige plastic golfplaten. Ik heb in het niet overdekte gedeelte ook een zitstok geplaatst. De vogels kunnen zelf kiezen of ze gebruik willen maken van een regenbui.
Mogelijk is hiervan nog iets te zien op de foto bij mijn voliere.
Succes bij de bouw van de voliere en veel vogelplezier.

Groet,

Wim B


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-06-11 - 22:04:31 send message to roodmus

Je kunt er ook een putje met afvoer inmaken.

Of anders een grindput,werkt ook goed.

Suc6.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-11 - 22:37:55 send message to cocobar

Ik zou ook de volière volledig overdekken met uitzondering van een beperkte plaats waar ze dan in de regen kunnen zitten.

Hoe kleiner die plaats, maar wel in verhouding, hoe beter volgens mij; geen wateroverlast, of natte bodems, minimum aan uitwerpselen van wilde vogels in de volière, etc


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-06-11 - 23:03:36 send message to Asura

Bedankt, dat is inderdaad wel slim!

En zouden jullie de bodembedekking in het stukje dat nat kan worden, zo veel mogelijk verwijderen na regen, of gewoon op laten drogen?


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2008-06-12 - 10:04:34 send message to mreyder

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat jullie vinden van zonlicht? Als je maar 20 cm niet overdekt, kunnen de vogels (bijna) niet in de zon zitten, terwijl ik er vanuitga, dat zonlicht heel belangrijk is voor het verenpak van de vogels. De vogels die ik binnen houd baden allemaal wel in waterschalen, maar toch kun je zien dat het verenpak niet dezelfde conditie heeft als de vogels buiten. Ik ben er van overtuigd, dat als de vluchten helemaal overdekt zijn, er minder ziekte/uitval is als wanneer de volieres gedeeltelijk niet overdekt zijn. En dat vogels die binnen worden gehouden in een goed geisoleerde en tevens goed geventileerde ruimte nog veel minder problemen cq uitval hebben. Per slot van rekening is de tijd in na- en voorjaar als het guur en vochtig weer is, de slechtste tijd voor de vogels (ik spreek hier even over kromsnavels, want dat is de groep die ik zelf houd, over andere soorten kan ik uit ervaring niet spreken). Ik heb ooit speciaal voor Brotogerissen en kleine Aratinga's een blok volieres gebouwd: ging perfect, totdat in het najaar de lucht vochtiger werd, regelmatig mist, en het weer guurder werd: ze begonnen toen allemaal erg slecht te zitten en ik ben er van overtuigd, dat er slachtoffers gevallen waren als ik ze niet naar binnen had gehaald! Sinds die tijd houdt (en kweek) ik ze in kooien binnen in een ruimte die 's winters licht verwarmd wordt (max 10 graden). Overigens schijnen de grote Aratinga's veel beter tegen bovenomschreven weer te kunnen.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-12 - 10:34:27 send message to cocobar

Mijn volière is helemaal overdekt, maar de vogels kunnen nog steeds in rechtstreeks zonlicht zitten, weliswaar niet de hele dag. Maar indien gewenst toch voldoende!


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-06-13 - 16:54:53 send message to paintim

Ook mijn voliere is voorzien van dak.Toch kunnen de Spaanse Timbrado's in de zon zitten.
Wat betreft de regen,die valt zelden loodrecht.
Mijn voliere zou tijdens regen altijd drijfnat zijn,had ik niet een gedeelte van de zijkanten afgeschermd.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-06-13 - 17:02:57 send message to Asura

Wat heb je dan precies afgeschermd aan de zijkanten? De boven- of onderkant?

Ik zat er zelf aan te denken om de onderkant een gedeelte af te schermen, maar ik weet eigenlijk niet wat slimmer is.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-13 - 17:30:42 send message to cocobar

Als je moet kiezen tussen boven of onderaan afschermen dan zou ik steeds voor bovenaan kiezen.

Zodat er geen tocht ontstaat en de vogels steeds windvrij kunnen zitten. Daarbij slapen ze ook steeds hoog, dus biedt dat ook s'nachts de nodige beschutting.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-13 - 20:03:31 send message to Rogert

Zou je niet een systeem kunnen maken waarbij je in de winter extra dakplaatsen kan aanbrengen en in de zomer deze platen verwijderen. Ik denk dat de natuurlijke lichtinval een positieve uitwerking heeft op je voliere.

En waarom een betonvloer? Als je een open vloer hebt kun je of een biobodem maken of en goed afwaterende zandvlakte. Het scheelt je geld en je kan er beplanting in plaatsen.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-06-13 - 20:30:55 send message to paintim

Ik heb 1 kopse kant en een gedeelte van de zijkanten(boven en onder) met dik doorzichtig plastic afgedekt. Gewoon tegen de leggers en staanders geniet. Wel zo,dat het draaiplateau vrij is.
Vr.groeten van
ANTONI


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-06-13 - 23:29:28 send message to Ton Koek

Ik heb de helft van de volière overdekt en de helft open. Regen is echt genieten voor heel veel vogels.
Ook direct zonlicht is erg prettig voor ze, zoalng ze maar kunnen kiezen, er moet ook schaduw zijn.

Succes met puzzelen en straks met bouwen.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-06-14 - 21:49:40 send message to paintim

Alles heeft voor- en nadelen.
Een van de voordelen van een dak is ,dat ik ook als het regent de voliere kan schoonmaken.Het regent wel enigszins in,maar dat is niet zo erg.Ik kan ook droog staan.
Dat is wel een belangrijk punt,want ik wil perse
op een vast uur/dag de voliere ontdoen van uitwerpselen en ruiveertjes en een schone laag bodembedekking uitstrooien.
Vriendelijke groeten van
ANTONI



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede