Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Koppel Oranjewevers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koppel Oranjewevers
Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-06-10 - 19:35:41 send message to Kingbee

Ik ben een redelijke beginner op vogelgebied en heb sinds een maandje of twee een volliere.

Nu kan ik een koppel Oranjewevers kopen voor 55 euro, mijn vraag is of dit een redelijke prijs is voor deze vogels. Vogels zijn gezond en van 2007.

Alvast bedankt voor eventuele info


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-06-10 - 20:17:56 send message to Zjurre

Van 2007? Is het geringde nakweek dan?

Wevers worden zeer weinig gekweekt, omdat ze erg moeilijk te kweken zijn.

55 euro is een mooie prijs, vooral als het nakweek is.

Weet je of er meerdere koppels beschikbaar zijn? Ik ben, namens de Wever-Werkgroep, wel geinteresseerd!

Gr Jurre


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-06-10 - 20:40:16 send message to Innerlife

Net zoals Jurre zegt is 55 euro voor een nakweek koppel geen geld. Toch denk ik dat het hier niet om nakweek gaat. Hou er ook rekening mee dat de pop misschien wel geen pop is maar een man die nog zijn prachtkleed niet heeft.

Niet bepaald ideale beginnersvogels me dunkt, maar als je oog erop gevallen is.. elk baas in eigen hok.

Namens de wever-werkgroep, met vriendelijke groeten


Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-06-11 - 08:59:09 send message to Kingbee

Ik ben van plan om vanavond weer even contact op te nemen met deze man en misschien even langs te gaan om de vogels te bekijken en eventueel aan te schaffen. Gisteren zei hij via de telefoon dat hij drie koppels had zitten voor de verkoop, als het wat is laat ik het jullie even weten!

In ieder geval bedankt voor de info, zijn er trouwens ook nog andere vogels waarbij je deze vogels absoluut niet kunt houden?

Op dit moment heb ik in mijn voliere een span zebravinken, span spitsstaarten en 5 Goulds.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-06-11 - 22:54:36 send message to Zjurre

(Oranje)wevers zijn op zich wel goed samen te houden met andere vogels, maar ze kunnen soms hun frustraties botvieren op gelijkgekleurde vogels. En dan gaan ze dus wel door tot het bittere eind, wat dat betreft zijn wevers echt rotzakken.

Bovendien moet je ze enorm veel nestmateriaal verstrekken, omdat de mannen verschillende nesten bouwen.

Als je ermee wil kweken, koop dan meerdere koppels! En als je dat niet doet, stuur mij dan even het telefoonnummer van de aanbieder happy :)

Let er ook goed op of je wel de juiste poppen hebt. Voor een leek zijn ze namelijk absoluut niet uit elkaar te houden. Zo kun je zogenaamde koppels hebben welke eigen twee verschillende weversoorten zijn!

Succes!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-12 - 16:43:15 send message to chrislaevers

Nog iets : de naam 'oranjewever' is in de praktijk een verzamelnaam.
De man zal in elk geval de combinatie rood met zwart moeten hebben maar...
1° de vlammenwever (Euplectes hordeaceus) heeft rood tot bijna op de bek en een rode kraag rond rond de nek en dan een zwarte buik.

2° de grenadierwever (Euplectus orix) heeft een halve schedel zwart tot op de bek en een oranje staart

3° de zwartbuikwever (Euplectus nigroventus) lijkt heel sterk op de vlammenwever maar zijn buik is zwart tot onder de bek (geen rode kraag)

Van 2 en 3 heb ik nog nooit een pop in het echt gezien. Van 1 wel en gekweekt.
Eén van die jongen is bijna een jaar oud en het is een man omdat hij dat zagend geluid voortbrengt, nesten weeft en zijn kopharen en lichaamsveren dik opzet. Het kan goed zijn dat hij dit jaar nog geen kleur zal vertonen maar het gedrag is duidelijk. Jammer kan je dat moeilijk zien als ze in een kooi zitten tijdens de aankoop of bezichtiging voor aankoop.
Als de vogels van 07 zijn, is het volgens mij een van de laatste importen. Een koppel eigenkweek doe je niet weg voor 55 euro. Daar vraag je minstens het dubbele voor en dan kijk je nog eens aan wie je ze verkoopt (zo zou ik toch zijn).
Om je een ideetje te geven : ik heb recent voor roodkopweverpoppen bij de ene 80 euro betaald en bij de andere 50 (beide handelaars).
Voor een Napoleonweverpop 50.
Mannen alleen variëren bij particulieren tussen de 25 en 50 euro.
Poppen alleen vanaf 50 ongeveer uitzonderingen niet te na gesproken.
Ben benieuwd welke soort oranjewever het is.
Bij de vlammenwever heb je verschillende ondersoorten waarbij een grote soort en een kleine soort. Ik heb de kleine soort en misschien poppen van de grote soort.
Wevers zijn puzzlestukken.
En wat Zjurre zegt is zeer correct : het komt voor dat koppels worden verkocht van twee verschillende soorten maar ik denk dat dat geenszins moedwillig is omdat weverpoppen van verschillende soorten heel erg op elkaar gelijken.
Sommige soorten worden zelfs verkocht onder de verkeerde naam : bv 'Te koop Napoleonweverkoppel' en het zijn zwartkopwevers.
't Is dus oppassen geblazen... ik heb me al dikwijls laten vangen maar pak dat zeer filosofisch op.

In tegenstelling tot wat Zjurre zegt, ben ik eerder van mening dat niet alle weversoorten in groepjes kunnen gehouden worden.
Sommige soorten zijn koloniebroeders zoals de zwartmasker roodbekwever en de roodkopwever. Paarsgewijze aantallen zijn dan oké en ze nestelen op enkele cenimeters van elkaar met veel lawaai natuurlijk en in dezelfde boomtakken.
Andere soorten ( en mijn enige ervaring is de vlammenwever) hebben een klein territorium afgebakend rond hun nest (ongeveer 1m op 1m op 1m en dat is ruim genomen). Hun nest is verborgen in tegenstelling tot koloniebroeders waar de nesten bij voorkeur gebouwd worden aan takken zonder loof open en bloot.
Het verwarrende is de term koloniebroeder en polygaam. De wevers die verborgen en niet dicht bij elkaar nestelen zijn polygaam (meerdere poppen zijn welkom). Daar ben ik nog niet aan uit daar ik gekweekt heb met de vlammenwever en slechts 1-1 had. De pop had het wel zwaar te verduren: de man voedert niet maar jaagt de pop op om te gaan voederen. Gelukkig waren er zoveel andere soorten vogels aanwezig dat hij zijn handen vol had om ze weg te jagen zodat die ene pop toch haar nesten heeft kunnen afwerken. Meerdere poppen zouden dus wel nodig zijn indien er geen andere vogels zijn om weg te jagen.
Maar polygaam (1 man en meerdere wijfjes) wilt dus niet zeggen dat het koloniebroeders zijn en dat je bijvoorbeeld 5 mannen en 6 poppen zou kunnen houden in dezelfde ruimte. Met koloniebroeders kan dat dus wel.
Oranjewevers zijn volgens mij geen koloniebroeders. De man zal dus een territorium afbakenen en daar iedereen wegjagen. Als de voederplaats in zijn territorium valt, voeg dan voederplaatsen en drinkplaatsen bij voor de andere vogels. Dat schept heel veel rust.
Is de ruimte te klein dan kunnen er zeer zeker kwetsuren gebeuren maar dat geldt eigenlijk voor vele vogelsoorten.
Mijn vlammenwever heeft gekweekt samen met meer dan tien andere soorten vogels waarvan enkelen ook aan het broeden waren maar er waren verschillende voederttafels, de volière was in U vorm (in het ene deel ziet men de vogels niet die in het andere deel zitten) enzovoort.

Over de grenadierwever durf ik me niet uit te spreken bij gebrek aan ervaring. Ik heb twee mannen maar geen pop.

Veel geluk gewenst!

Christine.



Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-06-13 - 09:51:22 send message to Kingbee

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Christine, Innerlife en Zjurre, alvast erg bedankt voor de informatie die jullie verstrekken, wordt echt zeer op prijs gesteld!

Gisteren ben ik bij deze man langs geweest en heb ik een koppel gekocht. In tegenstelling tot mijn eerste informatie bleek het niet om koppels van 2007 maar van 2006 en 2005 te gaan. Deze man had de vogels los, via meerdere kwekers gekocht en zo bij elkaar gezocht en dus geen nakweek koppel.

Deze man gaf aan ook geen kenner bij uitstek te zijn maar vanwege de inkrimping van zijn hobby wilde hij wel van wat vogels af. Hij wist wel zeker te zeggen dat het om een man en een pop ging. De man die ik mee heb genomen begint ook al op kleur te komen, de staart is al redelijk oranje en bij de kop zie je al kleine oranje deeltjes verschijnen.

Ik zal proberen er een paar mooie foto's van te maken zodat jullie misschien ook in kunnen schatten wat voor wevers het precies zijn. In iedere geval begonnen het ruzieen vrijwel direct in de voliere maar dit heeft volgens mij meer met de Zebravink man te maken die zijn nest met jongen behoorlijk beschermt! (Ook richting de overige vogels).

Hier is in iedere geval de link naar zijn advertentie op Marktplaats waar hij de vogels te koop heeft te staan. *******

Misschien is wat hij nog heeft zitten ook iets voor jullie.

Nogmaals bedankt voor de info en ik hoop z.s.m. wat foto's hiet te posten.

Johan

('n verkooplink is niet toegestaan)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Kingbee
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-06-15 - 20:11:10 send message to Kingbee

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Excuses voor het plaatsen van de link in bovenstaand bericht. Ik wist niet dat dit niet toegestaan was, aangezien dit een publiek toegankelijke link is.

Maar zoals gezegd in voorgaand bericht zou ik nog een foto uploaden van deze oranjewevers. (Ook heb ik inmiddels een 'voliere' op deze site gemaakt, hier staan meer foto's)

Graag hoor ik jullie mening over deze vogels.



Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-06-15 - 22:36:46 send message to Zjurre

Johan,

ik adviseer je je aan te melden bij de wever-werkgroep, daar kun je zeker verder geholpen met de determinatie van de wevers.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-06-16 - 12:11:46 send message to ParkietenPeter

Er zijn inderdaad verschillende redenen voor. Het probleem met een link naar een advertentie is dat als de advertentie verwijdert is de link blind wordt. Daar heeft natuurlijk niemand iets aan. wink ;)

ParkietenPeter
Moderator VA



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 250 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede