Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Help!
tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-06-07 - 13:43:54 send message to tristan

Al enige tijd verdwijnen er eitjes van Kapoetsensijsjes. Ik heb geen enkel idee welke van mijn vogels de dader(s) is (zijn). Ik dacht eerst aan de man van de Kapoetsensijs. Ik heb hem in een aparte kooi in de voliere gehangen, maar toch verdwenen er weer eitjes. Ik zie geen enkele andere vogel de nestjes in gaan. De enige vogel die interesse in de nestjes lijkt te hebben, is een van mijn staalvinken. Die blijft er wat voor vliegen, maar ik heb hem niet het nestje in zien gaan. Andere volierebewoners zijn Goudmussen, Goudvinken, Mozambiquesijsjes, St.Helenafazantjes, Napoleonwevers en Vuurvinken. Ik heb geen muizen of iets dergelijks. Wie kan mij helpen, er zijn inmiddels al wel zo'n tien eitjes verdwenen.
Mvg, tristan


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-06-07 - 14:53:42 send message to roodmus

Hallo Tristan.

Ik zou zelf aan de goudvinken denken.

Ik kweek zelf noorse Goudvinken,en daar moet ik ook regelmatig de mannen appart zetten anders hou ik geen ei over.

Maar het kan natuurlijk ook een ander zijn.

Observeren is het beste of allemaal appart.

Grt Roodmus.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-06-09 - 12:22:38 send message to Jhoukes

Hallo,

TOevallig laatst van iemand te horen gekregen dat bij hem de Napoleonwevers de eieren kapot maakte.

Gr.

Jordy


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-09 - 12:32:21 send message to chrislaevers

Ik heb Napoleonwevers en ik heb kanaries en allerhande. Die doen het volgens mij niet.
Ik heb in enkele weken tijd met twee verschillende mensen conctact gehad die dachten dat hun zwartkopwevers Napoleonwevers waren. De ene heb ik een foto gestuurd van mijn zwartkopwever en bij de andere heb ik het bewuste koppel 'Napoleonwevers' gekocht en ik zag direct dat het zwartkopwevers waren.
't Is moeilijk met die wevers. Maar als iemand de naam 'Napoleonwever' vernoemd, denk ik nu direct 'of een soort die er op lijkt'.
Ik sluit natuurlijk niets uit maar bij mij hebben een zevental soorten goed gebroed met Napoleonwever er bij. Meer kan ik niet zeggen.
Observatie is het beste, zo heb ik een zwartkopweverpop op heterdaad betrapt. Die kolonie zit dan ook apart.
Christine.


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-06-09 - 14:07:36 send message to tristan

Erg bedankt voor de reacties! Inmiddels waren zondag alle eitjes van mijn Kapoetsensijsjes kapot. Ik heb toen van die plastic eitjes in een van de nestjes gelegd en na een uur of wat turen kwam ik eindelijk achter de dader. Het was een van mijn staalvinkjes! Ze zitten inmiddels dus apart.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-06-09 - 19:28:26 send message to Zjurre

Tristan, wat ben je van plan met de staalvinkjes te gaan doen?
De staalvinken zijn namelijk parasitaire broeders, wat wil zeggen dat ze hun eieren in de nesten van andere vogels leggen. Deze andere vogels zijn voornamelijk vuurvinken. Als je een koppel hebt, is de kans groot dat de pop "broeds" is, en dus eieren in nesten van andere vogels gaat (wil gaan) leggen.
Voor zover ik weet zijn er nog geen broedgevallen bekend!
Als je de staalvinken weg doet, laat je het me dan even weten? Ik ben misschien wel geinteresseerd (hangt van afstand en prijs af).

Succes met de kweek!

Gr Jurre


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-06-12 - 21:02:26 send message to tristan

Hoi Jurre,
Ik wist wel dat staalvinkjes parasitaire broeders waren, maar ik dacht dat ze daar vuurvinkjes en soms St Helenfazantjes voor gebruikten. Verder dacht ik ook dat ze hun eitjes bij andere eitjes legden, maar bij nader inzien is dat misschien ook wel een beetje onlogisch. De hoogste overlevingskans voor de jongen is uiteraard wanneer er zo min mogelijk concurrenten zijn. Wat ik met de Staalvinkjes moet doen weet ik niet goed. Ik heb er buiten geen plek voor en dus zitten ze binnen in een klein kooitje. Dat is dus wel erg jammer, zeker indien de pop inderdaad broeds zou zijn. Conclusie achteraf is echter dat ze niet alleen de nestjes van de Kapoetsensijsjes kapot heeft gemaakt, maar ook die van de Mozambiquesijsjes.
Groeten!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede