even een vraagje. Dit jaar zal ik veel vogels verkopen. Een deel naar particulieren en de erst naar een vogelopvang die ze opkoopt. Maar geven jullie bij particulieren garantie? En voor hoe lange tijd? Ik ben geen handelaar.
Het gaat om grasparkieten, valkjes, kakariki's en catharina's.
Over garantie wordt eigenlijk heel verschillend gedacht. Ik zal hier proberen de meest gangbare manier van garantie uitleggen.
Meestal is toch wel dat het een garantie is tot de deur. Betekent dat je eigenlijk geen garantie geeft. Het is immers levende have, en als verkoper kan je niet controleren wat de koper met zijn vogels doet als hij thuis is. Dus de koper is verantwoordelijk vanaf het moment dat hij de vogels van jou overneemt.
Er zijn natuurlijk momenten dat je van die stel regel kan afwijken en soms zelf moet afwijken (naar mijn inziens). En dat is namelijk wanneer de koper kan bewijzen dat de vogels niet goed in orde waren op het moment dat hij ze bij jou kocht. Dit kan de koper bewijzen met een dierenarts verklaring.
Natuurlijk zijn er ook nog andere situaties denkbaar waarop je wel geneigd bent een garantie te geven. Maar dat bepaal je meestal pas achteraf.
Er zijn wel kwekers die helemaal nooit geen enige vorm van garantie geven en er zijn kwekers die wel een uitgebreide vorm van garantie geven.
Eigenlijk is het aan iedereen zelf te bepalen wat voor een garantie je wilt geven. Wel is het aan te raden daar van te voren al over na te denken, en misschien zelfs al met de verkoop te melden hoe je daar tegen aan kijkt.
ik geef meestal wel zelf garantie voor 1 week maar dan aleen aan de particuleren aan die handlaren zeker niet ik heb nog nooit mee gemaakt dat er iemand mee trug is gekomen
Bij mij ongeveer hetzelfde als bij spitsstaart amandine als ze om enkele vogels komen en er is er 1 die sterft binnen een week dan krijgen ze een andere maar sterven ze allemaal dan ligt het aan de verzorging en/of voeding bij die persoon zelf.