Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Niet broeden. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Niet broeden.
Bok
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-05-23 - 07:12:23 send message to Bok

Hallo Vogelvrienden,

Mijn naam is Henk,en heb mij in in 2007 meerdere koppels grote parkieten aangekocht,in 2006 was ik gestart met het houden van vogels,en ben toen gestart met Neophemas.
Dus dit jaar (2008) is voor mij het eerste seisoen voor het kweken met grotere parkieten soorten en heb daar tot nu toe wisselende successen mee.
Het zal jullie duidelijk zijn dat ik nog maar weinig ervaring heb,vandaar dan ook nu mijn vraag aan jullie.
Ik heb 3 koppels Koningsparkieten aangekocht in 2007 waarvan 1 koppel (voor een foto van het koppel wil ik jullie graag verwijzen naar bijgaande link,het betreft koppel 19)
http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_716.html

Nu mijn eigenlijke probleem / vraag.
De pop heeft 4 eieren gelegd in een blok van 1,20 mtr. hoog en een bodem oppervlak van 35 x 35 cm.
Het blok hangt binnen in het nachthok op een vrij donkere plaats in een hoek.
Het 4e en laatste ei is een week geleden gelegd.
Echter de pop gaat niet op de door haar 4 gelegde eieren eieren zitten broeden!?
De pop komt wel regelmatig in het blok echter rolt de eieren door het hele blok heen,waardoor ook reeds een ei beschadigd is geraakt,dit ei heb ik dan ook reeds verwijdert.
Het koppel is 8 jaar oud , en is mij verkocht als zijnde een bewezen koppel.
De man zie ik de pop wel voeren,echter hij lijkt haar soms ook niet te verdragen en dan heb ik de indruk dat hij de pop aan het op jagen is,echter ik heb nooit een slaande ruzie waargenomen.
Ze zouden eerdere jaren meerdere jongen groot gebracht te hebben,beweert de vorige eigenaar.
Wie oh wie herkend de zoals hier boven omschreven probleem , en kan mij van advies voorzien.
Ik hoor graag van jullie.
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking en eventuele raad en advies(en).

met vriendelijke groet,
Henk.
PS.
Een van de andere koppels Konings heeft ook eieren,het 1e ei daarvan is gelegd op 6 mei 08 deze pop is 2 dagen na het leggen van het eerste ei het nestblok ingegaan en er nog niet weer uit geweest!
Ik heb deze eieren niet geschouwd dit om geen onrust te veroorzaken,wel kijk ik zo af en toe boven in het blok om te zien of het haar goed gaat,en dat lijkt wel zo te zijn.
Ze zit in een natuurblok (boomstam) van zo'n 1,60 hoog.
Wanneer hier jongen uit voort komen zal ik hier van foto's plaatsen bij mijn site , zoals ik van al mijn vogels zal doen bij mijn site hier op VA.

Van nog een koppel Konings heb ik de man de pop
de afgelopen week meerdere keren zien treden,de pop zit ook voortduren in het blok te wroeten,dus ik verwacht hier dan ook binnenkort eieren van,wanneer deze haar 1e ei heeft gelegd is het misschien een optie om de eieren van het probleem koppel hierbij onder te brengen? of kan ik dat maar beter laten?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-05-23 - 09:48:40 send message to lZebravinkjel

Ik kan geen inhoudelijk advies geven, alleen wel dat je altijd een beetje sceptisch moet zijn met wat de verkoper (of vorige eigenaar) beweert.


Bok
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-05-23 - 10:10:02 send message to Bok

Hallo lZebravinkjel,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ja uw heeft volkomen gelijk,ik heb dan ook inmiddels het nodige leergeld gegeven bij aankoop van vogels in al mijn onwetendheid als startende vogelhouder.
Die gene die niet ten goede trouw handelen zullen mij dan nu ook wel als zeer dom betitelen om mijn probleem met een koppel Koningsparkieten hier kenbaar te maken,en stellen moeilijk verkopen als je weer van zo'n koppel af wil.
Dat maakt voor mij echter niet uit,wanneer ik vogels te koop aanbiedt zal ik ten alle tijde een eventuele koper dat gene melden wat er naar mijn bescheiden kennis eventueel mis mee is.
Ik vertik het iemand vogels in de maag te splitsen waarvan ik weet dat er wat aan hapert.
Maar zoals uw ook al laat door schemeren daar kun je bij iedereen helaas niet van op aan.
Uiteraard zijn er ook situatie die een verkoper van vogels ook niet altijd heeft kunnen voorzien,m.a.w. een 100% garantie valt eigenlijk niet te geven.

met vriendelijke groet,
Henk.





P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-05-23 - 10:31:02 send message to P.Rooth

Hallo Bok
FF op een rijtje : heeft 3 stel konings waarvan een kweekstel .
De vraag is heeft u ze naast elkaar in volieres ?
Zo ja verwacht dan geen kweekresultaten .
Het broedblok is naar mijn idee te ondiep , Konings mogen heel graag op vloerniveau broeden .
Wie weet heeft u hier iets aan .
Mocht u b.v een stel roodvleugels willen aanschaffen dan kunnen die ook niet naast konings geplaatst .

grt Paul


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-05-23 - 10:50:00 send message to tropic

@zebravinkje, is het niet al te makkelijk om de schuld bij de vorige eigenaar te schuiven. Het kan van zoveel verschillende factoren afhangen. Zelfs vogels die het bij jou niet doen kunnen ergens anders de voorbeeldigste broedkoppels zijn en omgekeerd, dus zeg niet zomaar onmiddellijk dat je beduveld bent door de vorige eigenaar, maar kijk eerst zelf in eigen boezem wat er eventueel mis of verbeterd kan worden.


Bok
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-05-23 - 14:01:30 send message to Bok

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Hallo Paul,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Eerst maar even het volgende:
Tussen mijn eerste bericht staat een link waar op uw,als deze aangeklikt wordt bij mijn site hier op VA terecht komt,op deze site kunt uw een indruk krijgen hoever de 3 koppels Konings van elkaar verwijdert zitten,ze zitten in ieder geval zo als uw terecht opmerkt niet te dicht bij elkaar omdat dat problemen kan geven,dus dit zal het euvel dan ook niet zijn naar mijn bescheiden mening ,wat uw als 2e stelt,dat het broedblok misschien niet goed is dat kan heel goed mogelijk zijn.
Zie bijgaande foto's van een broedblok (eerste 2 foto's wat goed lijkt te gaan , de 3e foto van een blok waar het dus niet goed gaat.
Verder betreft het 3 kweekkoppels Konings i.p.v. 1 kweekkoppel.
Het 3e kweekkoppel heeft dus nog geen eieren , echter ik schat in,eind van de volgende week wel.






mvg,
Henk.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2008-05-23 - 14:16:27 send message to swanny

Henk, het zou goed kunnen dat het geen echt kweekkoppel is, maar voor hetzelfde geld ook wel. een koning man moet achter de pop jagen als je succesvol wilt kweken, heb ik tenminste gehoord. dat schijnt bij wel meer australischer zo te zijn. ik heb zelf geen koningen. je kunt bij de vorige eigenaar informeren wat voor blok hij had bij dat koppel. ik heb vaak gehoord dat als je geen dekesel op de blok doet koningen makkelijker gaan broeden. je kunt het proberen. ik zou eerst aan de vorige eigenaar vragen of hij er een deksel op had of niet


Bok
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-05-23 - 15:34:36 send message to Bok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Swanny,

Jij ook bedankt voor het mee denken van de mogelijke oorzaak waarom de pop niet op de eieren gaat zitten broeden.
Als je mijn eerste bericht goed leest kun je daar uit opmaken dat het jagen van de man wel gebeurt en dat de man de pop ook voert.
Het jagen van de man op de pop wekt echter bij mij soms de indruk dat de man de pop niet verdraagt,maar misschien zie ik dat ook wel helemaal verkeert in al mijn onwetendheid ,en dat dit jagen juist helemaal normaal is.
Je 2e suggestie om het deksel te verwijderen is wellicht eentje om toch maar eens uit te proberen.
Ik zal in ieder geval de vorige eigenaar eens benaderen met wat vragen.
Misschien is het ook nog wel een eenmalige actie van de pop om niet op de eieren te gaan zitten broeden en gaat het bij een volgende broedsel wel goed.
Hoe dan ook ik houd de moed er in , en blijf het
positief in zien.

mvg
Henk


johann
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-05-24 - 11:41:08 send message to johann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo, ik heb hetzelfde (probleem)met mijn konings als jou henk.heb 5 eieren maar de pop broed niet. wel voert de man de pop regelmatig en jaagt haar naar binnen. ze komt wel in het blok en dan liggen de eieren ook overal in het blok. mijn vraag is wat doen jullie dan met de eieren als ze niet broed? overleggen bij een ander koppel?


catteeuw
Website Member
Posts :96

Website Member
2008-05-24 - 13:42:25 send message to catteeuw

hoi , hier net het omgekeerde probleem met de koningen , ik had mijn koppel een blok gegeven net als op de laatste foto , bijna 1.5 diep , zoals de meeste kwekers gebruiken , het eerste kweekjaar , lagen de eieren op de grond en keek de pop niet naar het blok, het jaar erop andere blok gegangen , weer een diep , terug keek de pop er niet naar , resultaat eitjes op de grond , maar toen wilde ze wel broeden op de grond , open en bloot zonder bescherming, dit jaar heb ik een l-type blok ingehangen dat ik normaal gebruik voor halsbandparkieten , en dit jaar is ze in het hééél ondiep blok geweest, ze is aan het leggen geweest in het blok en zit momenteel te broeden , zo zie je dat het ene koppel liever een diep blok heeft en het ander niet.
het zijn ook moeilijke vogles om te kweken .
heb nu 4 jaar gekweekt en heb maar 1 jong groot gekregen , waarom die pop niet broed is moeilijk te zeggen .


johann
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-05-24 - 13:59:45 send message to johann

maar op een of andere manier accepteerd ze het blok van 1.50 bij mij toch wel?? anders legt ze de eieren toch wel op de grond en niet in het blok? en wat zijn de maten van dat ondiepe blok?


Bok
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-05-24 - 15:07:21 send message to Bok

Hallo Johann,
De maten zijn 1,20 hoog en een bodem opervlak van 35 x 35 cm.
De pop komt zeker iedere dag meerdere keren in het blok , de nog over gebleven 3 eieren zijn als ik kijk steeds weer verplaatst.

mvg
Henk


Bok
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-05-27 - 08:40:27 send message to Bok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik de oorzaak van het niet gaan broeden van de Konings pop heb achterhaald,en een mogelijke verklaring heb voor de reeds 2 van de 4 beschadigde eieren!

Nog even alles op een rijtje.

17 mei waren er 4 eieren , waarop de pop niet ging zitten broeden.

De pop bezocht wel regelmatig het blok , en rolde de eieren door het hele blok heen.

1 van de 4 eieren was daardoor enkele dagen geleden dan ook al beschadigd , en ik heb deze dan uiteraard ook verwijdert.

Gisteren (26 mei) was er wederom 1 ei kapot , dus nog 2 eieren over.

Gisteren had ik na aanleiding van wederom een kapot ei de moed opgegeven dat het nog wat zou worden met dit broedsel , en heb dan ook besloten om het blok te verwijderen , en een ander blok aangeboden aan het koppel. (mijn vermoeden van het eerdere blok dat het bodem oppervlak te groot was voor deze pop) waardoor de pop de eieren door het blok rolde.

Dus 26 mei een nieuw blok aangeboden en de 2 overgebleven eieren toch hier nog maar ingelegd,ze zijn immers wel doorlopend gedraaid door de pop , waardoor ik met mijn bescheiden kennis toch nog denk dat de eieren goed zijn.(1e jaar kweekjaar voor mij met grote parkieten)
Tevens een van mijn bewakingscamera's op het nachthok gericht waar het blok hangt om het koppel beter en ongestoord te kunnen observeren.(zie foto)

Wat schets mijn verbazing vanmorgen 27 mei lag er een nieuw gelegd ei in de gisteren aangebrachte (nieuwe) blok!
Ik had reeds gezien op mijn monitor dat de pop in het blok ging,dit reeds na enkele uren.

Mijn conclusie is dan ook dat de pop naar mijn mening achteraf,legnood heeft gehad,en ik alle geluk heb gehad dat ze dit euvel heeft overleefd.
Ze is nu na het gelegde ei ook veel actiever.
De kapotte eieren zijn dan ook waarschijnlijk veroorzaakt door verwoede pogingen van de pop om nog een ei te leggen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast als leek zijnde , daarom ervaren kwekers laat mij maar weten of mijn redenatie kan kloppen!
Al met al een heel verhaal,ik wilde jullie dit echter niet onthouden,wellicht hebben jullie er iets aan.
Wordt vervolgd!



met vriendelijke groeten,
Henk.









Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede