Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > rose kakatoes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : rose kakatoes
angelique789
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-04-22 - 12:33:25

Wij hebben al 4 jaar een koppel rose kakatoes.Het eerste jaar hebben ze eieren gelegd die lagen op de grond . Het bleek dat het mannetje ze uit de blok had gegooid. Wij hebben na die tijd geen ei meer gezien. Het mannetje is continu bezig met nesten bouwen en het vrouwtje mag mag de blok niet in. Wel zie ik ze regelmatig treden en elkaar verleiden. Als wij in de buurt van de blok komen reageert hij zeer agressief. Kan iemand mij iets meer vertellen over dat gedrag.Of wat wij verkeerd doen mischien.


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2004-04-22 - 14:45:57

Meestal is het bij kaketoes zo dat de man zoveel aandacht van de pop vraagt dat hij de eieren stuk maakt of opeet om die aandacht te behouden. Als oplossing kan ik alleen maar zeggen dat je het topic "eieren omwoelen" op dit forum best in de gaten houdt. Daar ga je al oplossingen vinden. Verder kan ik alleen maar zeggen dat je best de eieren wegneemt bij het leggen en kalkeieren geeft. van het moment ze broedt kun je voorzichtig proberen of ze een echt ei aanvaard.
Is de man handopfok?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-22 - 17:10:28

Ik denk dat je beter eens kunt verdiepen in het gedrag van kaketoes in het algemeen. In de praktijk blijken deze vogels zo agresief te kunnen worden in de broedseizoen dat de mannen de eieren maar ook de pop ernstige schade toebrengen. Veelal loopt dit fout af. Nu zijn er over de hele wereld onderzoeken gaande mbt dit probleem en hebben de onderzoekers als van alles en nog wat geprobeert. ZO hebben ze 1 man op meerdere poppen gezet. De man gewiekt en de pop niet en nog veel meer. Een man die eenmaal zijn pop heeft doodgemaakt blijft vaak moorden. Ik wil je natuurlijk niet afschrikken maar denk dat je heel goed moet kijken hoe je omgaat met dit koppel. Best is misschien zelfs deze man apart te zetten en een nieuwe man voor de pop te zoeken.

Wist je overigens dat kaketoe letterlijk vertaald "oude man" betekend! Dit komt waarschijnlijk doordat hetzelfde probleem in de natuur zich ook voordoet en dat meestal de mannen het oudst worden. Er zijn verhalen bekend dat de man wel 120 jaar kan worden! razz :p

Veel sterkte met je probleem en ik hoop dat je op tijd een oplossing kunt vinden voor het te erg uit de hand loopt.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2004-04-22 - 23:47:24

Hoi Angelique,
Ik denk dat je de man beter kunt vervangen, omdat ik bang ben dat dit fout gaat in de toekomst.
Dit gedrag hoort niet bij een Rose' kaketoe.

Sorry Hawkeye, maar de naam kaketoe komt van het
Maleise "kakatua" wat nijptang betekent.
Dit woord heeft alles met de kracht van hun snavel
te maken.

En met deze snavel kunnen de mannen de pop, welke een veel kleinere snavel bezit flink bijwerken.

Groeten Meyer. wink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-23 - 00:06:28

Meyer,

quote
Sorry Hawkeye, maar de naam kaketoe komt van het
Maleise "kakatua" wat nijptang betekent.
Dit woord heeft alles met de kracht van hun snavel
te maken.

Ik had al eens van deze vertaling gehoort maar leerde in een discovery programma dat het woord kaketoe letterlijk vertaald "oude man" betekende. Ik heb deze vertaling ook eens in een boek gelezen en ging er dan ook van uit dat dit de juiste uitleg was. Ik zal het nog eens nazien.
In ieder geval bedankt voor de correctie wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede