Omdat het mij niet helemaal los laat wil ik het hier toch effe kwijt.
Afgelopen donderdag zijn wij met enkele liefhebbers(en vrouw en kinderen) een dagtripje wezen maken naar het NOP.
Ondanks dat ik (en wij) het een goed iets vinden,de opvang van papagaaien(voorkomen is natuurlijk beter dan genezen)waarvoor geen goed tehuis meer geboden kan worden gingen wij toch met gemengde gevoelens huiswaarts
En wel hierom:
Er worden kapitalen geinvesteert in nieuwe aangekochte grond(om er een dierenpark van te maken) om bezoekers te vermaken en om ze luxe in een hapje en een drankje te kunnen voorzien(tropenhal).
Hoe ik de rieten,,entree,,? onder moet brengen weet ik nog niet,maar lijkt mij ook vrij kostbaar.
Vindt het dan wel ,,bezwaarlijk,, om te moeten zien dat de meeste aras,waaronder zelfs 2 paren hyacinten zich moeten behelpen in een kooitje van 2 bij 2 meter.
dat er een compleet ,,nieuw,,gedeelte rond de tropenhal is gebouwd ter uitstalling van soorten papagaaien wat aan geen een dierenwelzijnsnorm voldoet.
Vele soorten zoals ;kraagpapagaaien,kaapsen,kleine aras,scharlaken etc in een kooi van 1 bij 1 m buiten en soortgelijk binnen.
Het enigste welzijn wat ze wel hadden was hun broedblok??.
Om de hoek zitten veelal kakatoes in veel te kleine kooien,gemiddeld een 2 meter(hoogte is van minder belang)
Dan zie je ineens een koppel blauwoogkakatoes met een koppel groenvleugelkonings in een mega kooi,en een koppel keas in een mega kooi en een enkele zwarte kakatoes een inca en wat koningsparkieten in een gigantische vlucht(waarin ,,vroeger wel 50 opvangertjes ,,zaten.
Voor ons was dit alles moeilijk te rijmen.
ook zagen we dat vele soorten verdwenen zijn zoals; amazone collaria,molinetspreeuwen,manakins etc.
Ook vonden wij het raar dat zo vaak de publiciteit opgezocht wordt betreft diefstal(wat natuurlijk niet goed te praten is
)terwijl men er weinig op toe ziet dat vogels zomaar kunnen ontsnappen.
De ,,harlekijnaras,, en diverse paren molukkenkakatoes hadden gaten in het gaas van hun kooien niet meer normaal.
Persoonlijk vindt ik dan ook nog(zal wel niet gezegt mogen worden)dat er vele bijzaten die beter af zouden zijn(of hun omgeving)als ze ze in zouden laten slapen.
Wat ik als kweker/liefhebber nog het ergste van alles vondt was dat er een mollukkenkakatoeiets? zat tussen/naast diverse andere mollukkenkakatoes.
Zonde dat al die prachtige zeldzame potentieele kweekvogels naast dit scharminkel zitten.
toen wij de vogel zagen dachten wij allen:hopelijk zijn die virrussen minder besmettelijk dan men zegt/denkt?
Ben benieuwd hoe andere hierover denken?
Groeten Rene