Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge grasparkiet is zomaar staartje kwijt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge grasparkiet is zomaar staartje kwijt
WitteBolide
Website Member
Posts :19

Website Member
2008-05-01 - 18:40:08 send message to WitteBolide

Hallo,
Ik ben in het bezit van een groot aantal grasparkieten, nu viel me vandaag op dat een jongkie tegen het gaas hing, en niet van zijn plaats afkwam, we konden hem zo pakken, toen hij van mijn hand afging viel ie zo op de bodem van de voliere, dus vluchtjes geinspecteerd, blijken ook zijn slagpinnen verdwenen, maak me nu eigenlijk een beetje zorgen, moet er wel bij zeggen dat het de allerkleinste is van de populatie van 28 stuks.
Wie weet hoe ik hier mee aanmoet of maak ik me onterecht zorgen.

Groetjes Esderdina


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-01 - 19:12:03 send message to meyer

Ik heb dit even voor je opgezocht.

Kruiperziekte

Bij de milde vorm van Polyoma - deze treedt op als de jonge vogels na de eerste dag met het virus worden geďnfecteerd - laten de jonge grasparkieten vlak voordat ze het nestblok verlaten, alle slag- en staartpennen vallen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat ook de milde vorm van Polyoma verschillende gradaties kent variërend van het verlies van enkele vleugelpennen tot de zwaardere gevallen, waarbij ook de lichaamsbevedering is aangetast. In de spoel van de afgeworpen vleugelpennen zien we een roodbruine bloederige massa, zodat wel van bloedpennen gesproken wordt. De veerschachten zijn bros en tonen enigszins gekrulde baarden. Aan het einde van de schacht zijn de pennen ets geknikt. Behalve het feit dat de jonge vogels niet of nauwelijks kunnen vliegen en zich over de grond of langs het gaas kruipend voortbewegen, vandaar de benaming kruiper, zijn ze verder vitaal en lijken volkomen gezond. Deze vogels herstellen gewoonlijk na enige tijd weer normaal, waarbij de meer ernstige gevallen soms wat in groei achterblijven in vergelijking met hun niet aangetaste soortgenoten.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


WitteBolide
Website Member
Posts :19

Website Member
2008-05-01 - 19:25:03 send message to WitteBolide

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Meyer hartelijk dank voor je antwoord, het diertje lijkt inderdaad verder gezond, had haar net tijdens een regenbui in het nachthok gezet, toen het weer droog was en de andere dieren weer naar buiten gingen, liet het parkietje zich van het stokje vallen en ging via het gat waar de kwartel doorkan weer naar buiten, en in een ommezien zat ze via het gaas weer boven in de voliere, ze is verder wel heel dapper, heb overigens geen bloed of andere gekke dingen kunnen constateren, hoop dat het niet besmettelijk is voor de andere vogels.

Groet Esderdina


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-01 - 19:34:37 send message to meyer

Nog een stukje,
Verspreiding

Volwassen vogels verspreiden het virus door huidschilfers, veerstof en uitwerpselen. Verder zijn er aanwijzingen dat het virus ook via het broedei kan worden overgebracht. Een besmettingsroute via de ademhaling wordt niet uitgesloten omdat bij onderzoeken virusdeeltjes in het longweefsel zijn aangetroffen. Door Polyoma aangetaste jonge dieren verspreiden het virus door afgeworpen veren of veerdeeltjes, huidschilfers, veerstof, de ontlasting en mogelijk ook via de ademhaling.





Dragers

Vogels die de ziekte te boven komen, kunnen 'dragers' worden en op bepaalde momenten van stress een infectiebron vormen in kweekbestanden. Een aantal vragen ten aanzien van de progressie van de ziekte zijn nog onbeantwoord gebleven. Een open vraag is nog steeds, waarom sommige kweekparen voortdurend geďnfecteerde jongen voortbrengen, terwijl andere het ene jaar gezonde nakomelingen voortbrengen en het andere jaar zieke.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede