Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek bonte boeren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek bonte boeren
Erikcl
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-04-17 - 11:14:49 send message to Erikcl

Hallo,

Mijn bonte boeren zijn gisteren aan hun 4de ronde begonnen. De eerste 3 keren waren telkens de eieren bevrucht maar stierven de jongen in het ei. Moet ik na deze ronde de blok uit de voliere halen? En is het aan te raden deze eieren te laten uit broeden door valkparkieten?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2008-04-17 - 14:34:47 send message to swanny

Heb je de eieren open gemaakt toen je ze weg gegooid hebt?
wat waren eventueel de bijzonderheden, stonken ze, waren ze uitgedroogd, hoe oud schat je de jongen?
wat is de luchtvochtigheid in je kooi?


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-17 - 14:50:02 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De eieren van bonte boertjes kun niet overleggen onder valkparkieten.

Vogels kunnen elkaars jongen grootbrengen als de nestduur en de manier van voeden gelijk is.

De nestduur van de bonte boertjes is 10 weken, die van Australische en Aziatische parkieten 4 weken (en Zuid-Amerikaanse parkieten 10 weken).

Sommige papegaaien voeden de jongen als ze op de rug liggen, andere jongen sperren. Zo zal een Zuid-Amerikaan geen andere papegaaien grootbrengen terwijl Zuid-Amerikanen onderling wel elkaars jongen kunnen grootbrengen.

Wat het doodgaan van jongen in de dop betreft:
Het kan een voedingsprobleem zijn of een bacterie.

Ik zou wat mest opsturen voor bacterie onderzoek als dat niets oplevert is zou ik het in het voer zoeken.

Een tip die bij mij goed werkt:
Je zou dit koppel op Harisons Birdfood kunnen zetten. Het is vreselijk duur maar ook vreselijk goed. Nu heb je 3 rondjes niets gekweekt terwijl de opbrengst van 3 rondjes bonte boertjes tegenwoordig een hele bult met geld is.



Kees


Erikcl
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-04-17 - 15:37:51 send message to Erikcl

De eerste maal waren de jongen (in het ei) hoogstens 5dagen oud. De tweede maal waren ze volgroeid en klaar om uit te komen. En de derde maal waren ze halfweg. Vermits het import vogels zijn en zeer schuw, denk ik dat de broed telkens verstoord werd.
Ga ik deze vogels niet uitputten door te laten kweken? En laten jullie de broedblok het ganse jaar hangen?
Mijn plan met de valken, ga ik dus afblazen!


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-17 - 18:41:33 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn import bonte boertjes hadden het probleem dat ze vrijwel alleen zonnepitten aten. Ook kropen ze de heledag in het blok.
Ondanks dat ze rijk, gevarieerd en in overdaad gevoerd werden kregen ze toch een voedingstekort door hun eigen beperkte voorkeur.

Een ei kun je beschouwen als een afgesloten pakje voedingsstoffen met een vrucht. Als er op een of andere wijze een tekort in zit zal het jong bouwstoffen tekort komen.

Je kunt alleen kweken met dieren die een goede conditie hebben. Als een pop reeds 4 keer achterelkaar gelegd heeft is er van conditie niet veel meer over.
Ik zou de blokken weghalen en de vogels weer in conditie brengen.
Dat doe ik door ze extra bewegingsruimte geven te geven (voliere) en een periode alleen Harisson te geven (als mijn kinderen het voor het zeggen hebben eten ze ook iedere dag patat).

Kees

Kees


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-04-17 - 21:52:06 send message to ineznick

Volkomen met kees eens, gelijk het blok eruit halen. Want straks staat er weer een adv.op marktplaats, 1-0 bonte boer te koop , i.v.m. dood pop. Deze adv. zie je nog wel eens staan. 2 nestjes is genoeg, laat de pop niet te lang doorgaan.
Succes

gr gerben


Erikcl
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-04-18 - 10:43:14 send message to Erikcl

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik ga jullie raad opvolgen.
Blok eruit(zo worden misschien ook minder schuw)
Wat het voedsel betreft, denk ik dat ze gevarieerd genoeg eten. Ik ga het misschien toch overwegen.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-18 - 11:10:00 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Let op: de vraag is of ze gevarieerd voer krijgen of gevarieerd eten.
Een fabrikant van diervoeding stelt een mensel samen dat in principe moet voldoen. Hij gaat er dan van uit dat alles opgegeten wordt.
Ik zou zeggen kijk maar eens in je vuilnisbak wat je weggooit. Meestal moeten ze een bepaald soort zaad niet met gevolg dat het rekensommetje van de fabrikant niet meer klopt.

Hoe krijg je de vogels minder schuw? Wel de liefde van een vogel gaat door de maag.
Haal maar na twee uur de voerbakken weg. De volgende dag hebben ze weer grote trek en dan vinden ze jou al een stuk aardiger.
Ps. Deze methode wordt ook gebruikt om het dagrantsoen van een vogel te bepalen. Er wordt dan steeds minder voer gegeven totdat alles opgegeten is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede