Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > legnood kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : legnood kaketoe
pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2008-03-23 - 13:41:16 send message to pana

Hallo, onze rosé kaketoe had maandag legnood. De dierenarts slaagde erin om ze te verdoven en om een windei uit te masseren. We hebben ze nadien op aanraden van de dierenarts lekker warm binnengehouden in een grote kooi; gisterenavond heeft ze terug een (volledig normaal) ei gelegd. Jammer genoeg stukgevallen op de bodem van de kooi. Zouden er nog eieren kunnen volgen of moeten wij de kweek dit jaar vergeten ?


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-03-23 - 15:47:23 send message to Innerlife

Over het algemeen mag je de kweek voor de rest van het jaar wel vergeten als je vogel legnood gehad heeft. Bovendien is het risico dat ze opnieuw legnood krijgt bij een volgend legsel dit jaar aanzienlijk groter dan voordien. Verwacht er dus maar niet teveel meer van voor 2008..


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2008-03-23 - 18:09:23 send message to pana

ons was ook gezegd dat we geen kweek / eieren meer konden verwachten, maar nu blijkt dat ze na 5 dagen toch een perfect ei zonder moeite kan leggen. Dierenarts was ook verrast.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-03-24 - 16:39:56 send message to P.Rooth

Onzin om te denken dat het broedseizoen nu over zou zijn , geef wel voldoende calcium door het voedsel en laat de natuur verder z'n gang gaan
een rose kan ook twee nesten per jaar hebben
Dus dierenartsen weten over het algemeen weinig tot niets van vogels althans dat is mijn ervaring
geef haar wel voldoende rust en optimaliseer het voer
Succes Paul


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-03-25 - 11:54:55 send message to Innerlife

Ik vind het geen onzin om dat te "denken". Wat je ook mag zeggen of denken, uiteindelijk is het risico dat ze opnieuw legnood krijgt na dit incident beduidend groter dan voorheen.
Schenk inderdaad extra aandacht aan de calcium!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-03-25 - 13:00:35 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het lijkt me verstandig om niet te veel te (willen) verwachten en de vogel een herstelperiode te geven. Niet alles wat kan, gebeurd ook, en niet alles wat kan is verstandig.

En tja, voorspellingen van artsen over een individueel geval zijn vaak niet veel betrouwbaarder dan die van waarzeggers. Dat is ook heel normaal, aangezien geneeskunde grotendeels op statistiek berusten, alleen het zou artsen goed staan om de onzekerheidsmarges ook te melden en uit te leggen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2008-03-25 - 14:56:12 send message to wiechmann

2 jaar geleden rose gehad met legnood jaar er op gaan voetballen met eitjes en nu 3 eitjes bevrucht en ze broedperfect.

dus legnood hoef geen probleem te zijn voor later.en niet net als sommige mensen denken
dat ze gelijk onvruchtbaar zijn


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2008-03-25 - 16:34:50 send message to pana

bedankt wiechmann, dat geeft toch weer een beetje hoop. Laten haar nu beetje tot rust komen, geven wat extra kalk. Hebben ondertussen wel alde man er terug bijgezet zodat ze niet te veel van elkaar zouden vervreemden, want nu reeds stellen wij vast dat ze geen "oog" meer hebben voor elkaar.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-03-26 - 20:31:11 send message to P.Rooth

net wat ik zij laat de natuur zijn gang gaan komt het vanzelf weer goed maar gewoon een beetje exstra kalk is wat weinig . sad :(
Kan alleen aanraden een goed calciumprodukt door
of door het water of door het eivoer met de benodigde suplementen is ontzettend belangrijk ook voor het herstel van het windei een B vit complex ( of zo nu en dan een walnoot ) tegen de stress happy :)
Dat ze nu ff geen oog voor elkaar hebben is al dat natuurlijke proces wat ik bedoelde en wie weet is ze over enkele maanden weer aan de leg met een beter resultaat .wink ;)
Succes Paul



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede