Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kanariepoot Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kanariepoot
clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-03-12 - 21:31:58 send message to clearwing

Op dit moment heb ik al een paar nestjes met jonge kanaries. Alleen er is bij één van de jongen iets mis met zijn pootje. Het lijkt alsof het pootje omgekeerd in het heupgewrichtje zit. Het staat dus omhoog ipv omlaag. Het steekt onder de vleugel uit. Het pootje is niet lam en ook niet verkleurd. Heeft iemand een idee wat hiermee te doen? Of weet iemand hoe dit kan komen? Kan deze vogel overleven?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-03-13 - 15:17:44 send message to paintim

Hallo!
Zelf heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.
Wat ik wel weet is,dat vergroeingen aan pootjes
dikwijls het gevolg zijn van kleine nesten.
Als er b.v. 1,2 of 3 jongen zijn dan moet het nest aangevuld worden met b.v.plastic eitjes tot
4. Na 10 dagen kunnen dan de plastic eitjes worden weggehaald.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2008-03-13 - 15:36:47 send message to 112marc112

naar de dokter het is
denk ik uit de kom.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-03-13 - 16:03:08 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Marc,
Als de poot niet lam is, kan er niet gesproken worden over uit de kom, hier heb je het mis!
Als het uit de kom zou zijn mist het namelijk kracht en beweeglijkheid.

Als het de poot wel kan bewegen is dit naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een vergroeing. Dit is niet iets wat een dierenarts kan zetten. Daar is de vogel te klein en te jong voor.

Of het er mee zal overleven? Zal best tot een van de mogelijkheden behoren. De vraag is alleen wat voor een leven. Mocht het een mannetje zijn zal het in ieder geval nooit kunnen bevruchten. Zeker is dat het door het leven moet gaan als een buikschuivertje.
In mijn ogen is hier maar een oplossing te bedenken. (een tweede zou kunnen in een aangepast kooitje in de huiskamer, als het al overleefd.)

wijsheid,
Peter


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-03-13 - 21:22:31 send message to clearwing

Zelf denk ik ook niet dat het uit de kom is maar inderdaad een vergroeiing. Het nestkastje dat ik heb gebruikt is een traliekastje. In dat nest zat maar één jong en het zal dus ruimte genoeg moeten hebben gehad. Ik kijk nog even een weekje aan of de vogel zich een beetje kan redden, anders ben ik ook bang dat er maar één oplossing is. (Helaas!!)
Bedankt voor de reacties.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-03-13 - 23:50:35 send message to meyer

quote
In dat nest zat maar één jong en het zal dus ruimte genoeg moeten hebben gehad.


Het gaat er hiet niet om of deze vogel ruimte genoeg heeft omdat hij maar alleen in het nest ligt.Het probleem komt van boven namelijk de oudervogel kan te vast op dit ene jong gaan zitten waardoor de poten in de bedrukking kunnen komen te zitten. Zoals Antoni al beschreef, leg bij kleine nesten een kunststof ei of laat de niet uitgekomen eieren in het nest liggen zodat deze de druk van boven opvangen. Meestal gaat het bij dit probleem om jonge poppen welke voor het eerst broeden.

quote
Ik kijk nog even een weekje aan of de vogel zich een beetje kan redden


Dit jong zal zich prima redden zolang het verzorgt wordt door de ouders, daarna komen de problemen pas.

Groeten Meyerwink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-03-14 - 19:06:17 send message to chrislaevers

Niet te vlug opgeven. Ik heb diverse vogeltjes met misgroeide poten opgevangen (zebravinken en Japanse meeuwtjes). 'Grand écart' is een zebravinkenman met een poot die practisch horizontaal staat. Hij redt zich als de beste, heeft een vriendje met een klompvoetje en ze hebben één van de nestkasten bestemd voor de gouldamadines al twee keer ingenomen met volledige nestbouw.
Ik heb ook een weverpop gekocht en die heeft aan één poot niets, 't is een stokje. Die redt zich ook.
Verder hoor ik op bepaalde sites dat sommige mensen wel vogels willen houden maar er niet mee willen kweken. Deze vogels zijn daar dus zeer geschikt voor. 't Is een kwestie om dat publiek te vinden mocht de vogel kunnen vliegen en zich verder ook nog kunnen behelpen.
Voor deze gehandicapte vogels zorg ik dat er steeds voedsel en water op de grond staat (sommigen brengen dus veel tijd door op de grond) en ik heb ook enkele smalle planken geplaatst waar ze op kunnen zitten daar enkele problemen hebben met ronde takken.
Persoonlijk vind ik de poot ondergeschikt aan het vliegen.
Ik heb ook een wit zebravinkenpopje met een motorisch letsel: alles is intact maar er zijn wiebelingen en het vliegen is niet standvastig zodat die meestal op de grond zit. In het begin van de winter heb ik ze binnen gehaald en ik heb haar dus maanden kunnen observeren. Van de bodem is ze geëvolueerd naar de laagste stok in de kweekkooi en dan naar de hoogste stok maar ze verkiest duidelijk de bodem. Een maand geleden heb ik ze in de volière van de gehandicapte zebravinken gezet en ze doet het heel goed. Ze wordt geknuffeld door andere zebravinken, ze neemt haar bad en ziet er zeer goed uit.
Een andere opgevangen zebravink met een poot zonder tenen had na verloop van tijd een bolletje uitwerpselen rond zijn klompje. Na een telefoontje bij de veearts heb ik het pootje geweekt in lauw water en voor alle zekerheid gedompeld in een ontsmettingsvloeistof. Ik denk dat ik dat bij die vogel herhaaldelijk zal moeten doen daar zijn klompvoet vrij ongelijk gevormd is.
Hierbij wil ik een pluimpje geven aan de vogelhandelaar die de moeite genomen heeft om deze vogels over te nemen omdat ze anders 'tegen de grond werden gesmeten' en ze gratis aanbiedt bij mensen met een volière buiten waar hij vogels aan verkoopt. Ik apprecieer die houding zeer en de vogels zijn uiteindelijk goed (denk ik toch) terecht gekomen. Ik geniet ook van deze vogels als ze 'koppeltjes' vormen, bad nemen, alarm slaan en ze hebben elk hun karakterje.
Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die zo'n vogel zou willen opvangen. Ik herhaal nogmaals : er zijn mensen die wel vogels willen houden maar niet willen kweken. Deze gehavende vogels zijn daar uitermate geschikt voor.




stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-03-14 - 20:39:54 send message to stijnsuy

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-03-16 - 13:29:42 send message to clearwing

In het nest lagen continu 2 eitjes naast het jong, wel is het zo dat zowel de man als de pop op het nest zaten.
Het gaat mij er niet om of ik kan kweken met een vogel, ik houd vogels voor de hobby en als er genesteld wordt, is dat natuurlijk mooi maar niet noodzakelijk. Wat ik wel belangrijk vind, is dat een vogel een waardig bestaan heeft. Deze kanarie heeft zijn poot zo ver omhoog staan dat het misschien ook stoort bij het vliegen. Overleven kan de kanarie dus misschien wel maar echt leven misschien nooit. Maar zoals gezegd ik kijk het nog even aan.


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-03-19 - 21:49:16 send message to clearwing

Helaas, vanavond het jong dood gevonden in de voliere. Wat de doodsoorzaak is kan ik niet achterhalen. Maar misschien is het toch beter zo.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede