Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Passen deze kleuren samen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Passen deze kleuren samen?
bartvdb
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-03-10 - 19:31:58 send message to bartvdb

Hallo,

Mijn tweede beginnersvraag op één dag happy :) !!
Ik verneem net dat ik 4 rode kanariepoppen (op overschot) kan bekomen. Deze komen in een gezelschapsvoliere.

Mijn mannen zijn echter niet rood (zie foto's op mijn volière-pagina).

Is dit mogelijk, welke kleuren krijgen de eventuele nakomelingen?

Mijn mannen:
http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000848.html

Dank op voorhand,

Bart


bartvdb
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-03-10 - 22:35:40 send message to bartvdb

Korte verduidelijking: zullen eventuele nakomelingen mooi van kleur zijn?
Is het niet zo dat ik, om de rode kanaries mooi op kleur te houden, Canthaxantine moet bijvoeren? Maar de andere kanaries kunnen ook bij dit voedsel dus deze zullen waarschijnlijk ook verkleuren? Ben ik juist dat deze daarom beter niet aanschaf?

Groeten,

Bart


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-11 - 02:33:04 send message to tonnl

Het ligt er aan wat je wilt. Wil je op kleur kweken voor bv tentoonstellingen dan is een mengelmoes geen goede start. Dan zou je beter 2 bij elkaar passende vogels in een kweekkooi houden.
Meerdere kleuren kanaries bij elkaar kweekt normaal wel prima, maar de resultaten zullen geen TT-vogels (= vogels met kwaliteit genoeg voor tentoonstellingen) opleveren maar gewoon een mooi allegaartje.
Dat kan echter ook heel leuk zijn, zeker om ervaring op te doen.

Alleen 4 poppen is niet voldoende als je de 4 mannen bij elkaar wil laten. De meest gebruikte verhouding in volières is 2 poppen per man, anders worden de poppen te veel nagejaagd, vaak met fatale afloop zelfs.

"Beginnersvragen" zijn vaak het leukst, vooral doorgaan... happy :)
Groeten, Ton.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-03-11 - 16:12:47 send message to paintim

Ja Bart!
Je krijgt uit de paring gewoon bonte vogels.
Op deze manier krijg je wel ervaring in het fokken van kanaries.
Maar waarom niet beginnen met bijpassende poppen?
Dan doe je zowel ervaring op met het fokken van kanaries maar ook gelijk met de kleur.
Vr.groeten
ANTONI


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-03-11 - 16:43:55 send message to Hobby-handel

De jongen hieruit zullen bont zijn (bij gewone rood-vetstof kanaries), of zullen een tussenliggende kleur krijgen (als het rood-pigment kanaries zijn).
Als het rood-pigment kanaries zijn kunnen de jongen ook bont zijn, maar dat komt dan van man 3 en 4 (deze zijn zelf namelijk bont).

Als je alleen een voliere heb:
- 1 man met 4 poppen zal het beste resultaat geven (even ervan uitgaande dat de man vruchtbaar is)
- 2 mannen en 4 poppen zou ik niet doen, de mannen zijn dan te veel met elkaar bezig (vechten).
Als je ook nog een broedkooi heb:
- 1 man met 3 poppen in je voliere
- 1 koppel in een broedkooi (doe je hier ook gelijk ervaring mee op).

Ga als beginneling alsjeblieft geen bijpassende poppen zoeken, zelfs ervaren kwekers worden gek van de eisen. Als je dan als beginneling dat ook wil gaan proberen (om goede vogels voor de tt te gaan kweken) zakt de moed je al snel in je schoenen. Als eerste zul je dan man 3 en 4 op moeten ruimen, die zijn namelijk bont.
Probeer gewoon wat jongen op stok te krijgen en maak je niet druk over kleur of iets dergelijks.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-03-11 - 16:50:31 send message to paintim

Van 1 enkele kleur hoef je natuurlijk niet gek te worden. Je doet wat ervaring op en......
het behoeven natuurlijk niet gelijk TT-vogels te zijn.
De hoofdzaak blijft gezonde jongen op stok te krijgen.
In ieder geval succes toegewenst.
Vr.groeten van
ANTONI


bartvdb
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-03-11 - 18:29:31 send message to bartvdb

Bedankt allemaal,

Als zelfstandige heb ik niet veel tijd om me bezig te houden met TT-kweek, maar alles wat voor mij telt als er eventueel natuuurlijk gekweekt wordt (wat waarschijnlijk toch wel zal gebeuren) is dat er jonge sterke vogels uit komen die eventueel toch door liefhebbers (gezelschapsvoliere of huisdier) aanvaard zullen worden om overbevolking en inteelt te voorkomen.

Dus wanneer deze bont-gekleurd zijn (die ik persoonlijk ook graag zie) zal ik waarschijnlijk toch zal ik dan misschien toch overwegen om deze poppen bij te halen (of meer)! Wat is de beste optie voor volgende situatie??:

- Gezelschapsvoliere 3m x 1,20m x 1,85m
- 4 kanaries (mannen), zie foto's -> http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000848.html

Gr,

Bart


Benthe & Marit
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-03-11 - 19:08:37 send message to Benthe & Marit

Hoi,

hou je man die je het mooist vind (of het leukst fluit) en tracht de andere 3 mannen te ruilen tegen 3 poppen.

Veel (kweek) plezier



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 214 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede