Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voederen door gouldamadines Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voederen door gouldamadines
tvpaepeg
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-02-19 - 21:43:52 send message to tvpaepeg

Beste,

mijn koppel gouldamadines hebben voorbeeldig op 6 eieren gebroed tot de jongen uitkwamen. Toen hebben ze de jongen uit het nest gegooid en zijn gestopt.
Wat mij wel opvalt is, dat zij niets eten behalve zaad. Zij krijgen eivoer, groenvoer, buffalowormpjes, maar dat lijkt hen niet te interesseren. Ik ben nu aan het proberen met gekiemd zaad, maar dat lijkt ook niet te lukken.

Iemand een idee met wat ik hen zou kunnen verleiden dat ze dan wel kunnen voederen? Het is nog een jong koppel dus mogelijks lukt een volgende nest wel om de jongen in het nest te houden...

Alvast bedankt,
groetjes,
Tom


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-02-19 - 21:52:24 send message to lZebravinkjel

Ik denk inderdaad dat het gewoon onervarenheid is. Ze hebben niet persé dat extra voer nodig. Bij mijn koppel Goulds is het eerste nest ook mislukt. (Het zelfde gold voor mijn jonge koppel Bandvinken en Diamantvinken). Gewoon even geduld en na 2-3 pogingen gaat het wel goed.

(Zo niet dan zou ik opnieuw even aan de bel trekken).


tvpaepeg
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-02-19 - 21:55:34 send message to tvpaepeg

Bedankt Zebravinkje,

ik vind het al een hele prestatie dat hun eerste nestje bevrucht was en goed bebroed werd.

Denk je dat ze met zaad alleen ook jongen kunnen grootbrengen?

Groetjes,
Tom


Benthe & Marit
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-02-19 - 21:58:53 send message to Benthe & Marit

Je kan ze laten wennen aan eivoer.
VB. :
Geef ze 1 dag enkel eivoer dan 4 dagen zaad doe dit 2 X daarna terug hetzelfde maar dan 3 dagen zaad, daarna 2 dagen zaad daarna om de dag zaad en eivoer.
Als je om de dag op eivoer zit kan je na een week overgaan op 2 dagen eivoer 1 dag zaad en bouw ook dit geleidelijk op.

Op deze manier zullen ze wel wennen aan het eivoer.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-02-19 - 22:00:54 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Voor het grootbrengen van hun jongen hebben ze zeker wél extra voer nodig, en dan op z'n minst in de vorm van eivoer.

Voor de kweekperiode moet je je goulds laten wennen aan het eivoer en er zeker van zijn dat ze het opnemen, anders begin je beter niet aan de kweek.

Gouldamadines die bij mij moeilijk uit eigen beweging op het eivoer afkomen, worden bij vogels geplaatst die het wel opnemen, want "zien eten is doen eten". Vroeger hielpen mijn zebravinken hen de weg te tonen. Nu plaats ik ze gewoon bij andere goulds die wel eivoer tot zich nemen.

PS enkel eivoer aanbieden zal ik niet aanraden!


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-02-19 - 22:01:02 send message to lZebravinkjel

Ik moet even diep nadenken maar ik geloof niet dat mijn Goulds buffalo's opnemen. Heel misschien eten mijn Goulds wel krachtvoer maar ik zie ze voornamelijk op mijn 'gewone' zaadbak zitten. Dus ik denk dat ze het wel op alleen zaad kunnen, net als zebravinken in principe.

Ik heb mijn koppel Goulds in oktober 2007 aangeschaft en ze gingen eind november broeden maar die eitjes kwamen niet uit. (ze waren volgens mij wel bevrucht). Echter daarna kozen ze een natuurlijker uitziend nest in de buitenvoliere en gingen ze in de koudste maand (december dus) weer broeden en dat keer ging alles goed en nu vliegen er 4 kerngezonde jongen rond. Niet wanhopen dus! happy :)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-02-19 - 22:04:54 send message to lZebravinkjel

Iedereen heeft weer zo zijn eigen manieren (of zijn vogels liever gezegd) zo te zien happy :)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-02-19 - 22:13:46 send message to cocobar

quote
Dus ik denk dat ze het wel op alleen zaad kunnen, net als zebravinken in principe.

In principe kan je kinderen ook grootkrijgen met chocoboterhammen en cola, maar of dat de manier is?!!


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2008-02-19 - 22:17:48 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ze brengen / krijgen de jongen prima groot met alleen zaad, maar diversiteit in de voeding is altijd beter.

Zelf kun je het ook heel lang op bijv. alleen ardappelen en brood volhouden, maar groente en fruit zijn toch een wenselijke aanvulling.

Een koppeltje goulds, in verwarmde omgeving, kan toe met 1 koffiemaatje zaad op een dag.
Hier doe je dan wat eivoer door heen en zo kunnen ze hier wat aan wennen.

En je zou eens aan ander merk eivoer kunnen proberen.
Ook vochtig en droog kan verschil uitmaken.
Evt. iets insectenpatee erdoorheen mengen kan ook.

Van goulds is ook bekend dat ze uit zichzelf niet zo snel gaan baderen, om ze wel over de streep te trekken worden oa. wel eens binzen "gebruikt". Die zijn gek op een badje.
Vogels leren ook van elkaar.wink ;)

Groeten Eelke



lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-02-19 - 22:23:16 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn vogels kunnen zelf kiezen welk voer ze tot zich nemen:

Staat altijd tot beschikking:
Gewoon voer
Krachtvoer + insectenpathé

Dagelijks:
Sla
Buffalowormen
Appel
Gierststengels

Af en toe:
Vogelmuur
Andere grassoorten
Gekiemde zaden


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-20 - 18:50:11 send message to chrislaevers

In de volière komt er elke dag buiten de zaadmengelingen vers kanarieëivoer en vers wildzangeivoer gemengd met ontdooide diepvriespinky's.
Mijn gould's zijn elke middag (vaste voertijd) vaste klant voor de ontdooide pinkies. Meerdere vogelsoorten zijn daar kandidaat voor.
Vorige zomer heb ik ook levende buffalo's aangeboden maar daar had nu niemand van alle soorten die ik heb, erg trek in, zelfs niet toen ze met jongen zaten. Het grootste deel bleef gewoon elke dag liggen en ik gaf echt een kleine hoeveelheid. Of ze van van het eivoer eten, kan ik niet echt zeggen.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-02-20 - 20:13:17 send message to maikeltje

Maak smorgen de kooie schoon en haal het zaad weg en geef alleen eivoer en in de middag zet je het zaad weer terug je zult zien ze gaan het eten.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-02-20 - 20:14:28 send message to maikeltje

Op alleen zaad komen ze niet groot probeer maar is een keer.


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-02-20 - 21:48:38 send message to marcelj

Hier zijn ze altijd dol op trosgierst en vooral als ze jongen hebben eten ze daar veel van. Eivoer lusten ze bijna niet maar wel universeelvoer.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 111 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede