Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Hoe koop ik een vogel? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe koop ik een vogel?
huubertus
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-02-03 - 02:12:17 send message to huubertus

Misschien een rare titel als onderwerp, maar ik zit in de volgende situatie en ken verder niemand met (hobby-)vogels:

De ouders van mijn vriendin hebben een aantal maanden geleden een koppel zebravinken en een (klein) kooitje gekocht. Man en vrouw vonden elkaar leuk...
Toen waren ze ineens met z'n 5-en.
Wij hebben de drie jongen (popjes) geadopteerd en in zo'n kooitje is niets voor ons, dus een kamervolliere (100*76*202) aangeschaft.
Ik heb redelijke ervaring met het verzorgen van vogels in dierenparken, de nodige literatuur in huis en een wild enthousiasme maar er rust mij nog een vraag:
Waar koop ik goede vogels? (Denk aan prachtvinken en dwergkwartels uit Azië/Australië)

Ondanks ervaringen in het verzorgen van dieren heb ik geen ervaring in handel in vogels. Hier in Tilburg is de kwaliteit van aangeboden dieren in dierspeciaalzaken echter bedroevend slecht en op de vraag waar haal ik een goede vogel, is het antwoord al snel: "bij mij" of "bij mijn goede vriend, die kweekt al jaren topkwaliteit". Vreemd genoeg ken ik verder eigenlijk geen hobbyisten en op veel internetsites word ik ook niet veel wijzer.

Vandaar dat ik dacht: Ik vraag het aan een expert wink :)
Hopelijk heeft iemand een tip.

P.S. Zijn er nog vreemde dingen (prijzen, ringen, andere naamgeving, etc) om op te letten als ik in Belgie vogel koop?




denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-02-03 - 10:50:48 send message to denegon

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In tilburg zit een redelijke grote vogel handel.
ben je daar al eens geweest.
groetjes egon

Wholesalers in parrots, parakeets, exotic birds, reptiles and mamals.
Worldwide import & export

Puccinihof 699
5049 GZ Tilburg
Holland
Tel: 0031 - 13 4560999
Fax: 0031 - 13 4562921
Email: atc@bart.nl


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-02-03 - 11:02:06 send message to maikeltje

Heey ik woon in tilburg ga is een keer naar de beurs in tilburg iedere maand 2de zondag van de maand dat is over een week.Daar slaag je wel genoeg vogels te koop.Het is bij cafe bethkolen te doen en het is van 8,30 tot 11,30 ik zou er op tijd bij zijn.Groetjes


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2008-02-03 - 11:11:19 send message to dijkkamp

quote
Waar koop ik goede vogels?


ja dan zul je voor je zelf toch eerst moeten weten wat zijn goede vogels.

mijn advies in deze is meld je aan bij de plaatselijke vogelvereniging even op google kijken en je vind er genoeg in Tilburg.
deze mensen kunnen je verder helpen aan adressen van liefhebbers en daar kun je dan vogels,verzorgingstips,huisvestingtips,enz,enz krijgen en dan komt het vanzelf goed.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-02-03 - 11:21:21 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het kopen van vogels is inderdaad niet gemakkelijk, maar ik zou adviseren om bij kwekers zelf aan de deur te kopen.

Op deze manier zie je hoe zijn vogels gehuisvest zitten, wat voor voeding ze krijgen en hoe fanatiek deze kweker met zijn dieren is.

Ga op je gevoel af en koop niets als het niet goed voelt. Omdat je graag vogels wilt hebben ben je geneigd om ook met vogels thuis te komen. Als je gevoel zegt dat het niet goed is ga dan weg.

Koop alleen vogels die geringd zijn met vaste voetringen en het liefst jonge vogels. Bij oude vogels is het altijd de vraag wat je koopt, maar ook waarom ze verkocht worden. Alle verkooppraat moet je met een korrel zout nemen, iedereen wil graag van zijn waar af en zal altijd een mooi verhaal vertellen.

Hanteer zelf de vogels als je ze aankoopt. Zo kun je de ring controleren of dit een vaste ring is. Voel de conditie van de vogel en kijk of de ogen helder zijn. Kijk voor het vangen naar de ademhaling van een vogel. Een te hoge ademhaling kan duiden op verschillende ademhalingsproblemen. Laat deze vogels gerust zitten.

Probeer de vogel eerst te observeren in zijn natuurlijke omgeving. Een vogel die al uitgevangen is kan zowiso al een verhoogde ademhaling vertonen dus dan kun je bovenstaande niet meer controleren.

Als je een vogel hanteerd en hij voelt niet goed aan, vraag gerust een andere vogel die je wel aanstaat. Het is jouw aankoop en die moet goed zijn!

Koop altijd eerst poppen voordat je mannen aanschaft. Mannen worden over het algemeen voldoende aangeboden en zijn dus makkelijker te krijgen.

Probeer altijd onverwante vogels te kopen, ruil of koop desnoods twee koppels of onverwante dieren bij verschillende kwekers. Vraag of betreffende kwekers al eens zaken met elkaar gedaan hebben om onverwantschap te garanderen.

Neem de tijd om vogels te kopen en maak er geen haastwerk van. Rijd desnoods een paar honderd kilometer voor vogels die je aanstaan, dan dat je ze persee op de hoek van de straat wilt kopen. Goede waar kan van ver komen.

Neem altijd een boek mee over betreffende vogels en kijk voordat je de aankoop gaat doen naar belangrijk genoemde aspecten als geslachtsonderscheid, ziektegevoeligheid en andere soortspecifieke zaken. Praat hierover met de verkoper om te kijken of je nog handige tips kan krijgen.

Controleer bij geslachtsbepalingen altijd de papieren. Bij vogels met knijpringen hoeven de papieren niet te kloppen, dus vraag altijd of de vogel een gesloten ring heeft voordat je een aankoop doet. Vogels met genknepen ring kunnen ongeringd groot gebracht zijn, wildvang zijn, import zijn of heeeel oud en dmv een nieuwe ring weer erg jong gemaakt zijn.

Neem je maat mee en overleg wat hij van de vogel vind. Twee zien meer dan een!

Ik hoop dat je wijs een aankoop kan doen.

Succes


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-02-03 - 14:25:20 send message to Zjurre

Maikeltje, wat betreft de vogelbeurs in Tilburg ben ik het niet volledig met je eens... Persoonlijk zou ik daar nooit Europese vogels kopen, de reden daarvoor weten we allemaal wel. (Hetzelfde geldt voor de markt in Barneveld)

Zoals anderen al zeggen; meld je aan bij de lokale vogelvereniging, en ga eens bij wat kwekers thuis kijken.

Wat betreft de vogels in Belgie; daar zijn de ringmaten anders:

http://www.kbof.be/RINGEN/ringmaten.htm

Succes!

PS: mocht je Europese vogels willen gaan houden, laat je dan GOED voorlichten over de ringen! De ringen voor deze vogels zijn namelijk niet hetzelfde als voor tropen en kromsnavels etc.


groenen
Website Member
Posts :11

Website Member
2008-02-27 - 20:42:38 send message to groenen

Leuke actie. laugh :D

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=278

ParkietenPeter
Moderator VA


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

huubertus
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-03-01 - 15:47:03 send message to huubertus

Bedankt voor jullie tips.
Grappig dat die handel waar denegon het over heeft op nog geen 5 minuten lopen van mijn huis zit.
De beurs bij beth coolen is ook grappig, maikeltje. Wel een beetje apart ook (al die rokende mannen wink ;) die in kooitjes staan te staren ). Ik heb ook daar een aantal goede tips gehad.
Zo langzamerhand kom ik steeds meer te weten over de nieuwe hobby.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede