Vandaag het eerste ei van mijn geelbuik cinis!!
Leer ze wel eivoer eten als ze dat nog niet lusten. verder hang een paar takken op van nepkerstboom (echt groen kan ook hoor)dan voelen ze zich veiliger en kunnen ze zich verstoppen.
verder geef ze een nestkastje of nestmandje en nestmateriaal. vooral lichte kleuren zijn favoriet.
Ik heb in de broedkooi 3 mandjes opgehangen en twee daarvan aangekleed met coniferen takken.
Eivoer geef ik ze nu dagelijks, dit maak ik rul met honing en water, ook doe ik er pinkies doorheen. De pinkies eten ze als eerste op en daarna beginnen ze ook aan het eivoer.
Ik wil de man bij de pop laten omdat het nu goed gaat en ze elkaar goed verdragen. Wel gaat mijn vrouw 3-4 keer per dag kijken of alles nog goed gaat, dus mocht het fout gaan dan kan zij de vogel gelijk apart zetten.
Misschien een tip:
Ik heb bewust gekozen voor coniferen takken omdat er een tijdje terug iemand bij mij kwam die slechte ervaring had met kunstgroen. Hij had vorig jaar een koppel putters gekocht en na de kerstdagen (is het nepgroen in de uitverkoop) ging hij de kooi aankleden/opsieren met kunstgroen. Twee dagen later lagen allebei de putters dood. Hij heeft ze opengesneden en wat bleek: ze hadden van het kunstgroen gegeten en dat niet kunnen verteren!