Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > natuurlijke ziektepreventie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : natuurlijke ziektepreventie
ollewolle
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-29 - 00:05:10 send message to ollewolle

Graag had ik deze topic geopend om informatie te verkrijgen over natuurlijke ziektepreventiemiddelen, wie heeft onder meer ervaring met thee, kruiden, ui ,look ,rode biet, bijprodukten, aanzuring, aromatherapie, alle ideeën zijn welkom.
Iedereen kan er maar zijn voordeel uithalen.
Dank voor jullie hulp en suggesties


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-12-29 - 00:21:55 send message to rajar

Hallo

De beste preventie is hygiene.
Dus schone etens en drinkbakken.
Schone hokken, zitstokken.
Vers eten zonder schimmel en ander ongedierte ( mijt klander ).


M.v.g. Rob


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-12-29 - 01:55:28 send message to goulds

eucalyptusolie sproeien schijnt ongedierte te weren.

tarwekiemolie om broedgedrag aan te wakkeren

verder valt me ff niks te binnen


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2007-12-29 - 11:20:30 send message to wings

Rode pepertjes door het eivoer schijnen goed tegen worminfectie te zijn
gr Jan


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-29 - 12:17:00 send message to Rogert

Ik ben het niet eens met de stelling dat de beste prefentie hygiene is.
Hoe schoner jij je hokken maakt hoe minder je vogels in aanmerking komen met ziektekiemen. Als ze niet in aanraking komen met deze ziektekiemen kunnen ze er ook geen weerstand voor opbouwen.

Beste prefentie is goede voeding en goede darmflora. Zoals de reclame al zegt: 70 % van je weerstand wordt bepaald in je buik (lees darmen).

Goede voeding is een must, maar wat goede voeding is is discutabel. Hier zul je zelf je kennis voor moeten vergaren met behulp van onderzoeksresultaten en kennis van anderen. Probeer hier met hulp van collegakwekers jouw beste weg in te vinden.

Zorg er voor dat je vogels weerstnd kunnen opbouwen. Dit kun je door niet al te hygienisch te zijn.
Pro-biotica in de vorm van stimulerende middelen voor de darmflora werkt voor vogels die een darmflora hebben.
Kleinere vogels zonder darmflora kun je helpen dmv aangezuurd water. Hier zijn ook verschillende methoden voor.

Vermijd zoveel mogelijk medicijnen en antibiotica. Deze kunnen je vogel wel laten opknappen na een ziekte maar zorgen er ook voor dat veel anti-stoffen in het lichaam verdwijnen. Lees wel goed, want ik schrijf dus niet dat je nooit medicijnen moet gebruiken als de dierenarts deze voorschrijft. Maar ga niet zelf medicijnen voorschrijven als je niet weet wat je vogel heeft.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2007-12-29 - 13:34:07 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Perfecte hygiëne is essentieel, steriele volieres zijn een vloek. Een couveuse vogels zal inderdaad een slecht weerstand hebben maar onder een perfecte hygiëne versta ik het volgende:
- geen uitwerpselen in de voliere of deze toch zeer regelmatig weghalen om bijvoorbeeld E. coli infecties te vermijden. Dit is vooral belangrijk wanneer de vogels gewoon aarde als bodem hebben en vaak op de bodem vertoeven.
- kraaknette eet- en drinkbakken. Wanneer er uitwerpselen hierin terecht komen kunnen de vogels zichzelf constant opnieuw infecteren waardoor het rico op een epidemie onder je vogels steeds groter wordt.
- badwater dat dagelijks ververst wordt zodat het niet met uitwerpselen bevuild kan worden en vrij blijft van algen (die ook toxisch kunnen zijn)
- regelmatig de voliere behandelen tegen luizen en mijten.

Dit is hoe ik altijd mijn kweek heb aangepakt. Dit is natuurlijk slechts een aanpak. Ik heb al neushoornvogels weten kweken in volieres waar de uitwerpselen al jaren niet uitgehaald was en centimeters hoog lag, maar zo zou ik gewoon geen vogels willen houden.
Gezond verstand en gematigdheid zijn meestal wel een sleutel tot succes.

Jan


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-29 - 15:02:12 send message to chrislaevers

Ik ben het eens met dagelijks vers drink- en badwater en dagelijks vers zaad en fruit in propere bakjes. De takken regelmatig verversen of schoonmaken vind ik ook een must.
Wat de weerstand betreft, die moeten mijn vogels aankweken op de organische grond waar het oud zaad neerkomt en het dagoude drinkwater. Het zaad kiemt, de grond zit vol regenwormen (zeer goed teken). De plaatsen onder de zitstokken waar de uitwerpselen geconcentreerd zijn, die neem ik regelmatig weg. Vaak ook spit ik de grond om en die wordt soms aangevuld met een emmer verse, goed verteerde compost.
Vitamine en voedingstoffen buiten zaad en fruit geef ik het liefst in natuurlijke vorm (boomtakken, bessen, een fruitcomposthoop (fruitvliegjes) enzovoort. Wat sommige mensen ervaren als onhygienisch, bekijk ik soms als natuurlijk en wat hygienisch voor sommigen is, is voor mij vaak te steriel. 't Is een wikken en wegen.

Christine.


ollewolle
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-12-29 - 23:38:45 send message to ollewolle

Aan iedereen al hartelijk dank voor jullie reacties



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede