Voor de liefhebber, een weversoort die ik nog nooit gezien had:
Bij een tuincentrum in zaandam zaten 2 bruine(chocoladekleur) wevers met zwarte kop(ter grootte van een textorwever) die zelfs met sisal in de verkoopkooi een nest aan het bouwen waren.
Stond geen naam en prijs bij, maar voor de weverliefhebber misschien een aanwinst.
Ik heb van de eigenaar meer info ingewonnen en het gaat hier over de Ploceus melanocephalus (de zwartkopwever- de Black headed weaver maar ook onder de Latijnse naam gevonden : de Yellow-back weaver. Via de Latijnse naam heb ik dus video's en foto's kunnen bekijken en dat is het. Niemand heeft er blijkbaar kweekresultaten mee, laat staan dat er poppen zijn. Dus over het kweekgedrag en het temperament tast ik in het duister. Ik zal het allemaal zelf moeten uitzoeken en waarschijnlijk tot over de grens moeten gaan om die ene pop te kunnen vinden of die ene kweker die ook et wevers bezig is.
Mocht er iemand nog practische info hebben over deze vogel? Kweekt er misschien iemand met deze vogel?... ik durf de vraag bijna niet te stellen.(Internet heb ik al onderzocht).