Hallo
Ik ben van plan om de gehakselde bladeren die ik in de tuin opgeruimd heb, op de bodem van de volière te doen.
Voor alle zekerheid wilde ik hier even checken of iemand hier 'negatieve' ervaringen mee heeft.
Positief wellicht dat de vogels nog allerhande insecten etc. kunnen vinden;
Negatief mogelijk allerhande plantresten van giftige planten kunnen ook in de volière komen.
Ikzelf gooi de afgevallen bladeren wel in mijn open buitenvolière. De bladeren komen enkel uit mijn eigen tuin en geven een goede voedingsbodem voor allerhande insecten. In de winter staat deze volière leeg. In de zomer kweek ik er met een koppel gaaien. Deze hebben dan hun bezigheid met het zoeken naar insecten tussen de bladeren. Met kleine inlandse vogels bestaat misschien wel het gevaar op allerhande schimmels en ziekten. Mvg,
In de volieres bij mijn Lijsters doe ik ook iedere herfst een partij bladeren uit mijn tuin. Dikwijls gooi ik bij het voeren een aantal wormen of insecten tussen deze bladeren zodat ze zelf hun hachie moeten zoeken. Ze zijn dan lekker bezig en het is een bezigheid die ze van nature ook doen.
Indien mogelijk zou ik me wel beperken tot bladeren uit eigen tuin.
Veel succes