Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Parkietenvraag Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Parkietenvraag
Lukic
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-03-24 - 16:13:20

Ik heb een regenboogparkiet en het is een lief beestje. Nu snapt het beest alleen niet goed hoe hij zijn snavel moet schuren aan een kalkblokje (of hoe je het ook mag noemen). Ik heb ook al van die speciale schuur-omhulsels over ze stokjes in zijn kooi gedaan. Maar hij lijkt het maar niet te begrijpen. Hij schuurt met ze koppie wel vaak aan de zijkant van een stok maar het lijkt niet echt te helpen. Soms probeer ik met mij nagel de aanslag op zijn snavel te verwijderen en dat lukt soms maar het is niet echt ideaal. Is hier iets aan te doen? Hij is nu ook boven zijn snavel een beetje kaal geworden. Ik heb de schuur-omhulsels maar van zijn stokje afgehaald om te zien of dat het misschien is wat te veel irritatie opwekt. Ik hoop dat zijn veren daar nu weer terugkomen.

Nog een ander vraagje... gister avond zag ik opeens dat mijn parkiet zijn voer aan het uitspugen was. Hij gaf zeg maar zijn eerder gegeten zaadjes over. Is dit ernstig?


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2004-03-24 - 16:39:23

Hoi lukic,

Misschien is er heel iets anders met je parkietje aan de hand is. Hij zou n.l. last kunnen hebben van schurftkopziekte. Dit is een aandoening die vaak bij grasparkietjes voorkom. De ziekte is eigenlijk een aantasting door mijten (Cnemidocoptes). Deze mijten graven gangetjes door de bovenste huidlagen van de vogel, vooral aan de snavel, de huid rond de wasdop, de huid rond de ogen en de poten. Als je er snel bij bent kan je er gemakkelijk iets aan doen. De simpeltste mogelijkheid is om de aangetaste huid/hoorn in te smeren met vaseline (zorg dat je vaseline gebruikt znder toevoegingen b.v. parfum). Zorg er wel goed voor dat je de neusgaten niet dichtsmeert. Ook kan je bijvoorbaad de poten van de vogel insmeren. Baad het niet dan schaad het niet en het voorkomt dat deze ook worden aangetast. Eenmaaldaags een dun laagje aanbrengen op deze delen, totdat je ziet dat er verbetering is, meestal na c.a. 10 dagen. Ik denk zelf dat als je parkietje hier last van heeftm, hij nog in een vroeg stadia van aantasting zit> Dit kan meestal volledig herstellen. Je zou eens moeten zien wat zo'n aantasting kan doen met je vogeltje. In latere stadia zitten rond de ogen, wasdop en poten wratachtige knobbeltjes. De snavel gaat misvormd groeien, door onstekkingen aan het groeiende hoorn. Ik zou dus zorgen dat je er snel bij bent. Mijn belangrijkste advies is in ieder geval GA NAAR DE DIERENARTS(liefst vogelarts). Deze kan jou meestel wel vertellen wat er precies met je vogeltje aan de hand is.

Succes, en laat even horen hoe het gaat.

P.S. Haal die schuur-omhulsels maar weg. Deze zijn alleen tijdelijk geschikt, als je vogel last heeft van ongecontroleerde nagelgroei. Het schuren met zijn kopje is voor een vogel vrij normaal, OVERDADIG schuren en krabben van het kopje wijst op jeuk en dus mogelijk een parasitaire aandoening.

Sansear


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-03-24 - 23:16:11

Hoi vogelliefhebber,
Een regenboogparkiet bedoel je daar een regenbooglori mee?
Groet Gert


Lukic
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-03-25 - 00:14:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi,

nee gewoon een parkiet maar dan in pastelkleuren...



Lukic
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-03-28 - 19:57:14

sansear ook heel erg bedankt voor je Reply. Inmiddels ben ik naar de dokter geweest en ik heb een wat tips en trucs plus een middeltje voor de vogel. Waarschijnlijk komt er binnenkort nog een extra vogeltje bij zodat hij wat meer aanspraak heeft als er niemand thuis is. Maar hij doet het nu erg goed. Dit betekend niet dat hij geen last meer heeft van kriebel en krabben enzo en de lelijke plekken. Maar ik hoop dat dit snel verminderd....!


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2004-03-28 - 22:11:13

Wat zei de dokter wat het was?


Lukic
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-03-30 - 14:39:43

De dokter dacht misschien een of andere ifnectie en heeft een antibiotica kuur voorgeschreven. gister ben ik naar een dierenzaak geweest in de buurt en deze man had meer verstand van vogels bleek. Hij wilde de vogel ook zien en trok een andere concusie. Volgens hem was het 'scaly head'... volgens mij is dat gewoon een andre woord voor schurftkopziekte. Het is in ieder geval een mijt. Ik heb zalf gekregen en smeer hem nu goed in op alle lelijke plekken. Als je ziet hoe kaal hij is onder zijn snavel in de nek dan schrik je wel... Ik hoop dat het goed komt! Hoe komt zo'n beest eigenlijk aan zo'n mijt en hoe voorkom je dat het terugkomt?!


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2004-03-30 - 15:26:46

Hoi Lukic,

Scaly head is inderdaard de engelse benaming voor schurftkopziekte. De vogel kan de mijt op verschillende manieren verkrijgen. Het zou kunnen dat de vogels besmet worden door wilde vogels, dat komt vaak voor bij volieres die niet volledig overdekt zijn. Meestal zie je echter dat de vogels gewoon besmet worden door andere vogels in het hok waar ze vandaan komen. Dit kan zijn bij een kweker of bij een dierenwinkel. Het kan enkele jaren duren voordat de mijt zich explosief gaat vermenigvuldigen, uiteraard gebeurt dit op het moment dat een vogel wat aan de zwakke kant is b.v. tijdens de rui. Je kan er denk ik wel veel over lezen op het internet. Nog een laatste tip: zorg ervoor dat alles wat de vogel aanraakt de komende tijd zeer grondig wordt ontsmet, want ook "buiten" de vogel kunnen de mijten overleven.

succes




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede