Bron: nu.nl
Geschillencommissie voor huisdieren
Uitgegeven: 1 november 2007 11:36
AMSTERDAM - Consumenten die in de clinch liggen met een dierenwinkel over hun pas gekochte zieke huisdier kunnen sinds donderdag verhaal halen bij een speciale commissie.
ANP
Dat meldt de Consumentenbond, de initiator van de geschillencommissie Gezelschapsdieren. Tot nog toe moest een vete voor de rechter worden uitgevochten.
Dierenwinkels zijn vaak niet bereid om een ziek beest te behandelen, omdat een nieuwe meegeven goedkoper is. Consumenten die gehecht zijn aan hun dier kunnen zich daar niet in vinden. Meestal betalen zij zelf dan de kosten voor een dierenarts.
De geschillencommissie is alleen voor dieren speciaalzaken en dieren pensions die bij de brancheorganisatie Divebo zijn aangesloten.
Klachten
De Consumentenbond heeft geen cijfers over het aantal klachten op jaarbasis. Dat was ook niet de aanleiding voor een commissie, benadrukt een woordvoerder.
Een dier wordt voor de wet gezien als een product, meldt de bond. Als er binnen zes maanden een mankement is heeft de consument recht op reparatie, vervanging of geld terug. Bij dieren ligt de zaak gecompliceerder. "Er komt heel veel emotie bij kijken."
Rechter
De woordvoerder zegt dat veel baasjes de gang naar de rechter niet maken, omdat het zo tijdrovend is. De commissie is volgens haar heel laagdrempelig.