Wat ook nog niet vernoemd is zijn darmflagellaten. Vogels vermageren hier ook bij en laten onverteerde zaden achter in hun uitwerpselen. Deze kunnen alleen maar gededecteerd worden bij een levende vogel.
Vergeet vogel grit niet, vogels die dit niet krijgen gaan het voer op weken door veel te drinken en krijgen niet alle voedings stoffen binnen.
De mogelijkheid bestaat dat ze vermageren de stofwisseling niet goed werkt, onverteerde zaden in hun uitwerpselen hebben en uit eindelijk sterven.
Bedankt voor je interesse, met de andere papegaaien heb ik geen problemen of anders gezegd gehad. Alleen met de grijze roodstaarten gaat het te vaak mis. Of ze eten te eenzijdig, of ze eten te weinig. Drie van de vier gestorven vogels kwamen van verschillende mensen uit de huiskamer, voordat ze bij mij in de voliere kwamen. Daar heb ik ook de oorzaak proberen te zoeken. Het omschakelen naar wat voor hun normale voeding poogd te zijn.
Een les heb ik hieruit voor mezelf weer geleerd, geen grijze roodstaarten meer kopen, die al enkele jaren bij iemand in de huiskamer hebben gezeten.
M.vr.gr.