Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > KNOFLOOK POEDER?! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : KNOFLOOK POEDER?!
Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-29 - 17:06:37 send message to Rvandijk

Hallo,
laatst zag ik in de winkel een pot met knoflookpoeder staan, las even de verpakking en het moet goed werken tegen bloedluis en verdermijt.
Ik kocht de pot en deed zoals op de verpakking 1-2 eetlepels per liter water. In de voliere vonden de vogels het duidelijk niet lekker. ze gingen bol zitten en zagen er minder goed uit. toen ik het knoflookwater vervangde door normaal water gingen alle vogels drinken.
Nu heb ik het binnen ook uitgetest bij goulds. Ook deze vonden het duidelijk 'vies'. ze dronken liever niet dan het knoflookwater. Met als gevolg dat ze zoveel dorst kregen dat ze ziek op de grond gaan zitten.

Zijn er mensen die ervaring hebben met knoflookpoeder, moet ik bijvoorbeeld ipv eetlepes theelepes nemen oid?
Ben benieuwd!


Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-29 - 17:08:40 send message to Rvandijk

oja de gould zit er nu al weer veel beter bij, na normaal water (gewoon kraanwater) te hebben gedronken.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-29 - 17:28:48 send message to tonnl

Die twee eetlepels is echt veel te veel.
Ik gebruik een snufje, misschien net een mespuntje op een liter water. Ik los dat meestal eerst even op in een beetje heet water.

Met dergelijke natuurlijke middeltjes proef ik het zelf ook even, ik ben gek op knoflook maar alles met mate.

Succes, Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-29 - 18:20:58 send message to Karel

Voor de liefhebbers is een pdf-file voorhanden van de Universiteit van Wageningen met een aardig verhaal over voorkoming, bestrijding enz op:

http://library.wur.nl/wasp/bestanden/LUWPUBRD_00347900_A502_001.pdf


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-29 - 18:39:43 send message to tonnl

Inderdaad een interessant stuk.
Knoflook komt er erg goed vanaf, ook ten opzichte van de nu toegelaten bestrijdingsmiddelen.


Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-29 - 20:02:08 send message to Rvandijk

Ok bedankt,
ik vond het zelf ook aan de sterke kant. Op de verpakking staat ok dat je een eetlepel door het eivor kan mengen, is hier ook ervaring mee?

Tonnl heb jij nog last van mijten? Geef je de vogels preventief knoflookwater?

Roelof


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-08-29 - 20:18:41 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zeker interessant dit artikel van ASG Wageningen!

in het kader van kennisverspreiding ben ik zo vrij geweest deze link ook in het forum van een bekende Nederlandse Bond te plaatsen. wink ;)



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-29 - 22:30:55 send message to tonnl

Hier eigenlijk helemaal geen last van mijten. Uiteraard zullen ze er heus wel af en toe zitten, dat hou je niet tegen in een buitenvolière, maar nooit een plaag.

Ik geef het regematig door het drinkwater en in de nestkastjes strooi ik gewoon een beetje poeder. Daar leg ik ook een pluk zware shag bij, ook dat werkt luiswerend.

Met deze middelen is het ook een kwestie van wennen voor de vogels. In het begin een heel klein beetje, zodat het niet te sterk smaakt, dat later wat opvoeren, dan gaat het haast altijd prima.
In het eivoer kan ook, maar dat zou ik niet tijdens de kweek uittesten. Royaal voor de kweek kijken of ze het goed blijven eten, is veel veiliger.

Groeten weer, Ton.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-29 - 22:54:52 send message to meyer

Ik meng knoflookpoeder standaard door mijn eivoer en dit zomer en winter door, ze eten er niet minder om.


Groeten Meyerwink ;)


dundee
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-09-12 - 10:40:51 send message to dundee

Even 2 vragen

In welke vorm kun je het nou het beste geven, poeder door eivoer, of een verse knoflookteen mixen door het eivoer??

Ook hoorde ik laatst van iemand dat knoflook goed moest zijn als wormenmiddel, iemand ervaring mee??

MVG Robin


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-12 - 13:03:08 send message to tonnl

quote
In welke vorm kun je het nou het beste geven, poeder door eivoer, of een verse knoflookteen mixen door het eivoer??

De vorm waarin je vogels het het best eten, dat is een kwestie van even proberen. Parkieten en papegaaien vinden de scherpe smaak vaak snel lekker, mijn tropen moesten er duidelijk even aan wennen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-12 - 13:03:17 send message to tonnl

quote
In welke vorm kun je het nou het beste geven, poeder door eivoer, of een verse knoflookteen mixen door het eivoer??

De vorm waarin je vogels het het best eten, dat is een kwestie van even proberen. Parkieten en papegaaien vinden de scherpe smaak vaak snel lekker, mijn tropen moesten er duidelijk even aan wennen.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-09-14 - 22:34:34 send message to paintim

1xper week geef ik de Spaanse Timbrado's,die in de buitenvoliere zitten een paar schijven ui.
Insecten schijnen daarvan niet veel te moeten hebben en ik pak de ui gewoon uit de keuken.
Vr.groeten van
ANTONI


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-01-06 - 19:14:18 send message to P.Rooth

Ikzelf doe al jaren ongeveer een theelepel geconcetreerd ( van de Imme ) knoflookpoeder door het eivoer wat ik aan al m'n vogels verstrek, schijnt niet alleen tegen luizen en vliegende vervelende insekten te werken maar ook tegen wormen , het is eigenlijk het kruid der kruiden werkt ook tegen slijmvorming bij mens en dier .
In de tijd dat ik knoflookteentjes vers verstrekte waren er vogels bij ( port lincoln)
die er zo gek op waren dat ze dit bijna door het gaas heen op wilden komen halen gaf ik 1 teentje brak er de pl..... uit dus dat wilde ik wel laten .
Uien hebben een minder sterke werking dan knoflook maar desinfecteren ook prima een doorgesneden ui of uiringen in het drinkwater werkt ook desinfecterend en een gesnipperde ui door het eivoer ook prima schijnt ook tegen luizen en wormen te werken .














jozef
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-06-21 - 23:00:03 send message to jozef

HOI IK HEB EEN VRAAGJE IK MENG KNOFLOOKPOEDER DOOR HET ETEN,IS DAAR EEN VERSCHIL MEE OF IS HET BETER DAT IK HET MENG DOOR HET EIVOOR?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-22 - 10:25:02 send message to Rogert

Vroeger mengde ik de knoflook door het eten. Maakte niet uit hoe, ze aten het gewoon.

Het lijkt mij dat als je knoflook door het water mengd dat je de geur van het water zo beinvloed dat vogels het niet meer drinken. Het ruikt dan bedorven en dieren zullen geen bedorven water drinken.

Daarbij ga je zoveel dingen door het water mengen (appelazijn, knoflook, citroenzuur, etc) dat je als je er ooit medicijnen aan moet toevoegen je vogels wel heel erg belast met gemengd water. Ik zou het daarom gewoon door het voer mengen.

Houd er rekening mee dat knoflook een vermindering van je luizen kan betekenen, maar het wil niet zeggen dat je het preventief kan voorkomen. Als luis geen alternatief heeft zullen ze echt wel op je vogels gaan zitten.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 210 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede