Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hellup,oranjekaakjes gooien jongen uit het nest Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hellup,oranjekaakjes gooien jongen uit het nest
Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-08-03 - 08:36:50 send message to Muts

Alstublieft...wat moet ik doen!!!Wekenlang hebben ze nesten gebouwd en uiteindelijk hebben ze een ervan betrokken en zijn nu de eieren deze week uitgekomen,vanmorgen vond ik 2 jongen dood op de grond.Er zijn er nu nog 2 in leven in het nest.Ze hebben,buffalo's,pinky's,insectenpaté en gedroogde miereneieren om te voeren,ook div.zaden en natuurlijk vers water. WAT?..doe ik fout! Zijn ze nog te redden? of kan ik ze maar beter onder de meeuwtjes leggen? Hellup me aub.


ramdo
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-08-03 - 09:17:27 send message to ramdo

Is het soms het 1e nest van het koppel?, met mijn tropen heb ik de ervaring dat ze bij het 1e nest nogal eens de jongen eruitgooien. Bij de volgende nesten heb je er bijna geen last meer van. Ik zou gewoon afwachten en geen japanse meeuwen gebruiken.
VrGr


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-08-03 - 10:14:58 send message to hansbuffel

Ik zou eveneens afwachten wat ze met de 2 andere jongen doen. Voeden ze de jongen?
Ik heb hetzelfde probleem gehad in een gemengde volière met Afrikaanse prachtvinken. Er is weinig aan te doen. Je doet niets verkeerd. Zitten er veel andere vogels bij? Als het te druk is in de volière kan dit de oorzaak zijn.
Als ze dit blijven doen zou ik Japanse Meeuwen overwegen de volgende legronde. Je hebt in elk geval natuurbroed geprobeerd!


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-08-03 - 11:49:56 send message to salvadori

Probeer het eens met levende witte muggenlarven
en/of watervlooien in een schaaltje met weinig water, anders gaan de vogels erin baden.Denk niet
dat je ze met het nu aangeboden levend voer groot krijgt.Pinkies drijven de broeddrift op, zodat ze aan een nieuw legsel beginnen en hun
jongen laten verhongeren. Altijd enkele dagen voor het uitkomen van de eieren de ouders aan het
levend voer laten wennen.
Natuurbroed geprobeerd en dan maar onder de meeuwen is me wat te kort door de bocht.
succes.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-08-03 - 14:50:17 send message to hansbuffel

quote
Natuurbroed geprobeerd en dan maar onder de meeuwen is me wat te kort door de bocht.

Ga ik mee akkoord hoor!
De laatste maanden heb ik echter heel wat jongen op die manier verloren. Voor een bepaald koppel stopte ik met levend voer zodra ze begonnen te broeden, ze kregen enkel nog zaden. Daags voor het kippen gaf ik kleine beetjes "levend voer" (diepvries pinkies en buffalos) en toch gooiden ze de jongen er terug uit.
En als het dan weinig gekweekte vogels betreft (waar de kleine Afrikaantjes toe behoren) dan is het zeer pijnlijk om ze keer op keer dood op de grond aan te treffen.
Maar er zijn inderdaad nog een paar zaken die kunnen geprobeerd worden zoals ander levend voer. Ik ken iemand die natuurbroed Tijgervinken kweekt en ze worden grootgebracht met waterluizen.

Succes!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-03 - 15:05:01 send message to Niltava

Hans, luizen of vlooien?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-03 - 15:24:53 send message to meyer

Hier worden vast watervlooien bedoeld deze zijn in grote aantallen te verkrijgen of zelf te scheppen in sloten.

Groeten Meyerwink ;)


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-08-03 - 15:37:00 send message to hansbuffel

Inderdaad vlooien. Die kweker schept ze uit de sloot, wel goed spoelen.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-03 - 22:06:21 send message to pietparkiet 10

ik zou japanse meeuwtjes of andere pleegouders gebruiken om die jonge wel op stok te krijgen zonde van al die dooie jonge


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-08-03 - 22:16:17 send message to Muts

Heren bedankt voor jullie tips, tot nu toe liggen de jongen nog in het nest en ga ik ervan uit dat ze nog leven.De kropjes van de dode vogeltjes waren redelijk vol..dus ik denk niet dat het aan het voeren ligt.Het is ook niet te druk in de voliere,de vogels hebben genoeg ruimte. Inderdaad zijn de meeuwtjes een goede optie, maar liever natuurbroed, Maar als je al vaker deze "zomer" de jongen dood op de vloer aantreft en bedenkt dat deze Afrikaanse prachtvinken moeilijk te verkrijgen zijn dan ga je toch wel anders denken. Watervlooien en levende muggelarven is te proberen maar er is hier geen sloot in de buurt en hoe kom ik aan muggelarven?
Dit was inderdaad het 1ste legsel ik hoop dat ze de 2 jongen grootbrengen dat zou fijn zijn! Maar stel ze gooien ze er alsnog uit en leven nog. Wat zouden de meeuwtjes ermee doen als ik er zo'n jong tussen de kunsteitjes bijleg???


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-08-03 - 22:43:29 send message to vlindervogel

Witte muggenlarven en watervlooien kan je ook bij een aquariumzaak halen.
Werkt heel goed. Haast al mijn afrikaantjes zijn er gek op! Pinkies kan je inderdaad beter achterwege laten. Ik heb zelf geen oranjekaakjes, maar probeer ook eens fruitvliegen.
Het uitgooien van de jongen ligt volgens mij vaak aan het ontbreken van het juiste levend voedsel. Zoek een voedsel waar ze echt verzot op zijn en het gaat stukke beter.
Hoe oud waren deze jongen toen ze uit het nest waren gesleept? Zitten er nog andere vogels bij de oranjekaakjes?

Ik zou de overige twee jongen in geen geval onder japanse meeuwtjes leggen. Wanneer je de juiste omgeving en voer voor de vogels hebt gevonden, horen ze hun jongen gewoon groot te brengen. Wil dat nou niet en heb je met zogenaamde 'probleemvogels' te maken, kan je altijd nog japanse meeuwtjes overwegen. Maar na één poging kan je daarover niks zeggen. Gewoon geduld hebben. De eerste keer gaat wel vaker fout.

Carmen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-03 - 23:15:42 send message to chrislaevers

Ik heb sinds maanden een open composthoop in de volière waar ik elke dag fruitschillen en -stukken op gooi. In de email drinkkom dicht er bij drijven constant 'dondervliegjes' op het water. Er zitten ook groenvliegen op de compost en al dat trekt dan weer spinnen aan. Er zijn ook mieren.
Muggelarven krijg je gemakkelijk door gewoon wat water in kommetjes in de tuin te zetten. Bij mij zitten ze overal.
Heb zeer herhaaldelijk opgemerkt dat tegen valavond mijn blaukopfazantjes altijd en opnieuw aan de rand van die composthoop zitten. Wat ze pikken kan ik op afstand niet zien maar ik weet wel dat het zaad elders ligt.
Christine.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-04 - 11:43:31 send message to denegon

quote
Dit was inderdaad het 1ste legsel.


Ik zou zeker de vogels het een keer laten proberen en hoop dat je twee andere vogels wel groot komen. Om na 1 keer een mislukt nest meteen maar makkelijk meeuwtjes het werk op te laten knappen dan lijkt het meer op broodkweken.

bij mij hebben 3 koppels papegaaien hun jongen en eieren ook de eerste ronde laten dood gaan of kapot gemaakt. ik had ook roodruggen de eieren kunnen laten uitbroeden en de jongen kunnen laten grootbrengen maar mijn koppels moeten het ook zelf leren vind ik.
groetjes egon


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-08-04 - 11:47:34 send message to Muts

Vanmorgen de andere 2 jongen dood aangetroffen in t nest. Bij evt volgende legsel laat ik de pinky;s achterwege en begin met de evt,watervlooien,muggelarves,etc zoals in bovenstaande reacties is beschreven.Mocht het dan weer fout gaan dan heb ik naar mijn weten wat voedsel aanbod betreft het geprobeerd en ga er dan maar van uit dat dit deze vogels onder de categorie "probleemvogels" hoort.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-08-04 - 11:51:04 send message to Muts

Begrijp me niet verkeerd...het mooiste is en blijft natuurbroed!!!!maar soms wordt je er zo moedeloos van als je weer een nest hebt enziet dat het zo afloopt.
Maar ik blijf proberen en natuurlijk krijgen ze weer een kans!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede