Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wormen?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wormen??
Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-07-19 - 23:29:43 send message to Loesje

Hallo,

Als een parkietje wormen heeft, waar kan je dat dan aan merken? Die van mij heeft dat misschien, maar ik weet dus niet zeker of ik hem een wormenkuur moet geven.

gr. Loes


chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2007-07-19 - 23:32:19 send message to chedow

best is om je parkieten af en toe en kuur te laten doen... met panacur ofzo.

hoe je dit kan merken aan je parkietje.

dik in de veren zitten, veranderde uitwerpselen, verminderde eetlust, altijd in een hoekje of op dezelfde tak blijven zitten.

dit kunnen symptomen zijn die je erop wijzen dat er iets niet juist is met je vogeltje...


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-07-19 - 23:35:56 send message to Loesje

Ik denk dat ik hem maar een wormenkuur geef, maar die verschijnselen die je noemde, zijn er gelukkig niet.

En nog iets, poppen hebben wit rond de neusgaten en mannetjes meer roze, maar die van mij heeft eerder lichtbruin. is het dan een mannetje of een vrouwtje??

gr. Loes

PS. Ik kan helaas geen foto's sturen...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-20 - 02:07:18 send message to tonnl

Waarom zou je een kuur geven als de parkiet niets mankeert? Waarom denk je dat hij een medicijn nodig heeft?

Een bruine neusdop is gebruikelijk bij een pop, een beetje afhankelijk van de kleur van de vogel.

Groeten, Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-07-20 - 07:56:31 send message to ParkietenPeter

Ben het wel met Ton eens.

Enig idee waarom mensen niet gewoon af en toe een antibioticumkuurtje zouden/mogen nemen?
Precies omdat de bacterie er dan resistent voor wordt.

Zelf hebben we Bourkes, grasparkieten, Barrabanden en Valken door elkaar in een vluchtje van 4x8 meter vliegen. Nooit gewormd en nooit last gehad.

Toen ik vroeger wél preventief(?) kuurde had ik ook meer problemen. Als je al helemaal niet zeker weet of het pietje wormen heeft zou ik dus helemaal niet kuren. als het écht nodig is werkt het wellicht niet meer.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-07-20 - 09:45:56 send message to Wickingh

Hallo,

bovengenoemden sprekers hebben gelijk, preventief wormen geeft vaak een verkeerd resultaat.
Een collegakweker die vaak ontwormd heeft nogal eens last van spoelwormen ik nog nooit en heb ook nog nooit ontwormd.
Wel laat ik eens per jaar een ontlastingsonderzoekje doen, dit signaleert problemen in een vroeg stadium en dan zien ze ook gelijk of je last heb van een wormeninfectie,

mvg Frank


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-20 - 11:49:43 send message to mijnkaketoes.nl

Frank

Ook bij je rose kaketoes? Ik hoorde namelijk van dr Feld dat hij zich nogal zorgen maakte over het aantal rose kaketoes wat hij binnen kreeg die niet goed ontwormd waren en daar zelfs aan overleden. Hij adviseerde bij deze soort toch 2 keer per jaar te ontwormen?

Henk


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-07-20 - 12:07:11 send message to Wickingh

Hallo Henk,

jongen van een collegakweker hebben regelmatig last van spoelwormen.
Ik laat de ontlasting van mijn rose's elk jaar controleren en nog nooit wormen of andere parasieten aangetroffen, dit betekent nog niet dat je niet waakzaam moet blijven,

mvg Frank


soetep
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-07-20 - 18:49:31 send message to soetep

Een besmette vogel gaat heel frequent eten.
Maar dat zie je maar als je je vogels als het ware vanuit je luie zetel kan waarnemen.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2007-07-20 - 21:25:05 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber,

Zover ik weet zijn Grasparkieten niet echt gevoelig voor wormbesmetting er is daarom een grote kans dat de oorzaak van het dik zitten ergens anders in gezocht moet worden.
Ik zou deze vogel apart zetten en de ontlasting opvangen, je kunt dit gemakkelijker doen waneer de vogel alleen zit door bv. onder de zitstok een stuk vetvrij bakpapier te leggen.
Let goed op of de ontlasting goed stevig is en niet waterig dun.
Vogels welke ziek zijn hebben moeite hun lichaamtemperatuur op pijl te houden daarom is warmte erg belangrijk, eveneens is het belangrijk dat de vogel blijft eten.
Als je met de zieke vogel naar een dierenarts gaat neem dan wat verse ontlasting van de betreffende vogel mee.
Zoals al een keer terecht is opgemerkt, is het belangrijk je vogels goed opserveren en het liefst dusdanig dat de vogels het niet merken.
Je kunt dan bv. goed opserveren hoe dat de vogels zich gedragen tegen over elkaar en of ze gezond zijn.
Soorten die veel op de bodem van de volière zoeken naar voedsel zijn over het algemeen gevoeliger voor wormen dan soorten welke dit zelden doen.
Ook van invloed is of de volière overdekt is of niet en waar de bodembedekking uit bestaat.
Hoewel ik zelf niet snel naar de medicijnen grijp, ontworm ik 1 a 2 keer per jaar preventief en dit bevalt mij goed.
Waneer je toch niet van plan bent om preventief te ontwormen dan zul je echt goed de discipline op moeten brengen om zeer regelmatig de ontlasting van de vogels te controleren op wormen en wormeneitjes.
Panacur is een goed en mild middel, de wormen komen langzaam af en de kans op verstopping door de grote hoeveelheid wormen die af komen is gering.
De kans op verstopping is groter waneer je een sterker middel als Ripercol gebruikt, hierbij komen de wormen snel af en bij een ernstige besmetting kan de vogel hierdoor zelfs sterven.
Belangrijk is wel dat de vogel voldoende van het middel binnenkrijgt en eigenlijk kun je dan alleen met zekerheid zeggen waneer je dit middel met behulp van een kropnaald toedient.
Panacur kun je eventueel ook nog via het zachtvoer geven, het is dan wel minder betrouwbaar omdat je dan niet weet of de vogel voldoende van het middel binnenkrijgt.
Voor parkietachtige ( vooral de Australische soorten) is ontwormen via het drinkwater niet echt geschikt, deze soorten drinken niet veel vooral niet waneer er een vreemd smaakje aan het water zit.
Het beetje douw of regenwater dat aan het gaas hangt is voor hen al voldoende .

Veel succes met je vogels.

Mvg

Kees de Jongh





Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-07-21 - 17:07:51 send message to Loesje

Ik ben naar de dierenwinkel geweest, en daar zeiden ze ook dat mijn vogel waarschijnlijk wormen heeft. Daarom heb ik toch maar een wormenkuur gegeven. En aangezien mensen hun vogels dat soms 1 a 2 keer per jaar doen, lijkt het mij niet erg dat ik het een keer doe, omdat ik bijna zeker weet dat het wel nodig is.

gr. Loes


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-07-21 - 17:38:20 send message to ParkietenPeter

Beste Loes,

Heb je de vogel meegenomen gehad naar de winkel?
Heeft de winkelier daar een uitwerpsel onderzoek gedaan?

Als dit niet zo is dan wéét die winkelier net zo veel als wij van hieruit kunnen zeggen. Het is zo dus helemaal niet te zeggen of je vogel last heeft van wormen.
De enige die daar écht zekerheid in kan geven is een vogelarts die de vogel zelf onderzoekt.

Maar zelfmedicatie is iets waar vaak naar gegrepen wordt. Wij leken hebben dan toch al snel voor 80 à 90% mis. Helaas.

Wel wens ik je succes hiermee.

sad :( Peter


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2007-07-21 - 20:56:10 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber,

Helaas door pure ervaring durf ik te stellen dat 80 a90 % van de vogels die ziek worden niet te redden zijn, zelfs niet door de allerbeste dierenartsen.
Dit is ook niet echt verwonderlijk waneer je bedenkt dat een diagnose snel gesteld moet worden, een week wachten op uitslagen van bloed en op kweekuitslagen is te laat om de vogel nog te redden en de uitslag komt dan ook vaak te laat binnen.
Ook daarom moet ook een dierenarts in veel gevallen op zijn of haar ervaring afgaan en soms gokken naar de oorzaak, eigenlijk doet hij dat net zo vaak als een ervaren vogelliefhebber dit moet doen.
Waneer de tijd ontbreekt om de onderzoeken af te wachten schrijft de dierenarts in de meeste gevallen een breedspectrum Antibiotica voor.
Verwacht daarom ook niet dat de dierenarts wonderen kan verrichten en ook hij/zij kan de plank goed misslaan.
Ik zal je een klein voorbeeldje geven van wat ikzelf vorig jaar nog meegemaakt heb.
Er zat bij mij in de volière een Twenty Eight man die niet helemaal fris zat, hij toonde zich niet echt ziek maar ik vertrouwde het toch niet helemaal.
Ik nam het zekere voor het onzekere en ving wat ontlasting op, gaf hem een ontwormskuur en ging daarna met vogel en ontlasting (het is altijd belangrijk om wat ontlasting mee te nemen) naar de dierenarts.
Met zijn deskundig oog door een microscoop kijkend naar de ontlasting en met behulp van een leerling dierenarts kwamen ze tot de diagnose Mega bacterie infectie hij zag geen wormen of wormeneitjes.
Nu zou je denken zie je wel je moet niet gokken nou heb je de vogel een ontwormd terwijl dit onnodig was.
Maar het verhaal gaat toch nog even verder, enkele dagen later zit mijn Twenty Eight man weer vrolijk en fris op zijn stok, dit kwam echter niet door de medicijnen die ik van de dierenarts had gekregen.
Onder de zitstok waar mijn Twenty Eight man slaapt vond ik ontlasting met een zeer grote hoeveelheid spoelwormen, deze vogel was dan ook bijna gestorven door de verstopping door darmafsluiting.
Ik had deze vogel ontwormd met het middel Ripercol, de wormen komen met dit middel snel af.
De les is dan ook die ik geleerd heb is dan ook dat je bij wormbesmetting beter een mild middel als Panacur kunt gebruiken, de wormen komen met dit middel langzaam af, hierdoor komen de wormen langzaam en geleidelijk af.
Om terug te komen op het verhaal, ik ben met de ontlasting inclusief de wormen terug gegaan naar de dierenarts, ik heb dit niet gedaan om mijn gelijk te krijgen maar hij zal de volgende keer wel beter door zijn microscoop kijken denk ik.
Tot slot ik had dit al in mijn vorige stukje geschreven, ontwormings middelen welke door het water moeten worden verstrekt zijn niet echt geschikt voor Australische parkieten, toch worden deze middelen in de meeste dierenspeciaalzaken en zelfs door sommige onervaren dierenartsen verstrekt.
Australische parkieten drinken maar heel weinig en waneer ze een vreemd smaakje aan het water proeven kunnen ze dagen volhouden om niet of erg weinig te drinken.
Ze krijgen hierdoor onvoldoende van dit middel binnen om dit ook werkelijk effectief te werken.

MVG Kees de Jongh



























mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-07-22 - 09:55:30 send message to mootje

quote
Hallo,

bovengenoemden sprekers hebben gelijk, preventief wormen geeft vaak een verkeerd resultaat.
Een collegakweker die vaak ontwormd heeft nogal eens last van spoelwormen ik nog nooit en heb ook nog nooit ontwormd.
Wel laat ik eens per jaar een ontlastingsonderzoekje doen, dit signaleert problemen in een vroeg stadium en dan zien ze ook gelijk of je last heb van een wormeninfectie,

mvg Frank


Zo doe ik dat ook.
Behalve met flagelaten, die zijn alleen zichtbaar in verse mest, of cloaca swap...en dan moet je wel een da hebben die goed is met een microscoopwink ;)
Voor die paar euro hoef je het niet te laten.


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-08-14 - 19:42:09 send message to Loesje

Hallo,

Alle symptomen wezen erop dat mijn parkietje wormen had, dus ik heb hem een wormenkuur gegeven. Sommigen geven hun vogels 1 a 2 keer per jaar een kuur, dus leek het mij niet heel erg fout om het een keer te doen. En na de kuur zag m'n vogel er weer gezond uit en er is niks meer aan de hand, het heeft dus geholpen. Ik ben blij dat ik het toch gedaan heb happy :)

gr. Loes


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-14 - 22:44:09 send message to denegon

quote
Waarom zou je een kuur geven als de parkiet niets mankeert?


maar als je het niet zeker weet is het dan erg om het prev entief te doen?????

lijkt m ij niet.

groetjes egon



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede