Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > spix ara documantaire Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : spix ara documantaire
rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-06-05 - 06:31:25 send message to rajar

Voor degene met canal digitaal een documantaire over de spix ara. ( bij mij kanaal 99 )





Mittwoch, 6. Juni 2007 um 19.00 Uhr
VPS : 19.00
Wiederholungen :
13.06.2007 um 16:50
16.06.2007 um 18:10



Die Rettung des Blauen Papageis
Dokumentation, Deutschland 2007, RBB, Erstausstrahlung
Regie: Gabi Schlag


74 Spix-Aras leben noch auf der Erde, keiner davon in freier Wildbahn. Züchter in aller Welt haben sich nun zusammengetan, um den seltenen Vogel wieder zu vermehren und eine Population aufzubauen, die im Nordosten Brasiliens, der ursprünglichen Heimat der Papageienart, ausgewildert werden kann.



rbb © rbb



Spix-Ara heißt der seltenste Vogel der Welt. Von dieser Papageienart gibt es nur noch 74 Exemplare auf der Erde. In freier Natur ist er ausgestorben. Seinen Namen hat der Vogel von dem deutschen Naturforscher Johann Baptist Ritter von Spix.
Seit der Entdeckung dieser Papageienart 1819 hat man nie eine große Population beobachten können. Die Seltenheit machte ihn wertvoll. Illegaler Handel bewirkte, dass der letzte frei lebende Spix im Jahre 2000 verschwand. Spix-Aras brüten über viele Jahre hinweg auf denselben Bäumen und legen immer wieder dieselben Flugstrecken zurück. Das wurde ihnen zum Verhängnis, denn so waren sie leicht zu fangen. 2006 taten sich Züchter weltweit zusammen, um gemeinsam eine neue lebensfähige Population aufzubauen, die sie in der ursprünglichen Heimat, dem Nordosten Brasiliens, wieder ansiedeln wollen. Unter Federführung der brasilianischen Umweltbehörde IBAMA beteiligen sich derzeit die Zuchtstation der Loro Parque Fundación auf Teneriffa, das Wildlife Preservation Center "Al Wabra" im Wüstenstaat Katar, der Züchter Martin Guth in Brandenburg und die brasilianische Zuchtstation Lymington Foundation am Programm für die Rettung des seltenen Vogels.
Gabi Schlag und Benno Wenz filmten bei den Züchtern und begleiteten Tierärzte, Kuratoren, Biologen und Pfleger bei ihrer täglichen Arbeit. Wenn Paare längere Zeit ohne Nachwuchs bleiben, wird ein Austausch organisiert. Dieser so genannte Breeding Loan sorgt auch für eine Verpaarung von Tieren, die genetisch möglichst weit voneinander entfernt sind. Die Dokumentation führt schließlich in die Caatinga in den Nordosten Brasiliens. Hier ist es fast das ganze Jahr über extrem heiß und trocken. Entlang der spärlichen Wasserläufe wachsen die hohen Caraibeirabäume, die der Spix-Ara zum Brüten benötigt. 400 Hektar soll das Gebiet umfassen, auf dem die IBAMA den Spix wieder ansiedeln will.


Mittwoch, 6. Juni 2007 um 19.00 Uhr
VPS : 19.00
Wiederholungen :
13.06.2007 um 16:50
16.06.2007 um 18:10



Die Rettung des Blauen Papageis
Dokumentation, Deutschland 2007, RBB, Erstausstrahlung
Regie: Gabi Schlag


74 Spix-Aras leben noch auf der Erde, keiner davon in freier Wildbahn. Züchter in aller Welt haben sich nun zusammengetan, um den seltenen Vogel wieder zu vermehren und eine Population aufzubauen, die im Nordosten Brasiliens, der ursprünglichen Heimat der Papageienart, ausgewildert werden kann.



rbb © rbb



Spix-Ara heißt der seltenste Vogel der Welt. Von dieser Papageienart gibt es nur noch 74 Exemplare auf der Erde. In freier Natur ist er ausgestorben. Seinen Namen hat der Vogel von dem deutschen Naturforscher Johann Baptist Ritter von Spix.
Seit der Entdeckung dieser Papageienart 1819 hat man nie eine große Population beobachten können. Die Seltenheit machte ihn wertvoll. Illegaler Handel bewirkte, dass der letzte frei lebende Spix im Jahre 2000 verschwand. Spix-Aras brüten über viele Jahre hinweg auf denselben Bäumen und legen immer wieder dieselben Flugstrecken zurück. Das wurde ihnen zum Verhängnis, denn so waren sie leicht zu fangen. 2006 taten sich Züchter weltweit zusammen, um gemeinsam eine neue lebensfähige Population aufzubauen, die sie in der ursprünglichen Heimat, dem Nordosten Brasiliens, wieder ansiedeln wollen. Unter Federführung der brasilianischen Umweltbehörde IBAMA beteiligen sich derzeit die Zuchtstation der Loro Parque Fundación auf Teneriffa, das Wildlife Preservation Center "Al Wabra" im Wüstenstaat Katar, der Züchter Martin Guth in Brandenburg und die brasilianische Zuchtstation Lymington Foundation am Programm für die Rettung des seltenen Vogels.
Gabi Schlag und Benno Wenz filmten bei den Züchtern und begleiteten Tierärzte, Kuratoren, Biologen und Pfleger bei ihrer täglichen Arbeit. Wenn Paare längere Zeit ohne Nachwuchs bleiben, wird ein Austausch organisiert. Dieser so genannte Breeding Loan sorgt auch für eine Verpaarung von Tieren, die genetisch möglichst weit voneinander entfernt sind. Die Dokumentation führt schließlich in die Caatinga in den Nordosten Brasiliens. Hier ist es fast das ganze Jahr über extrem heiß und trocken. Entlang der spärlichen Wasserläufe wachsen die hohen Caraibeirabäume, die der Spix-Ara zum Brüten benötigt. 400 Hektar soll das Gebiet umfassen, auf dem die IBAMA den Spix wieder ansiedeln will.





djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-06-05 - 08:39:27 send message to djenco

Welke duitse zender is dit?

Groet'n,
Dirk Jan


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-06-05 - 09:01:27 send message to rajar



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-06-05 - 10:13:52 send message to rupicola

Het verhaal rond de Spix'ara is eigenlijk verplichte kost voor een ieder die zich hobby- of beroepsmatig met vogels bezig houdt.


Het is zeker ook zinvolle kost voor degenen die potentiële fokvogels van 'kostbare'op CITES Appendix I vermeldde soorten slechts solitair en daarmee bewust buiten fokprogramma's houden, van deze soorten bewust hybriden fokken of deze soorten anderszins belemmeren om tot voortplanting te komen!

In het verlengde van deze documentaire kan ik het boek Spix's Macaw - the race to save the World's rarest Bird' van Tony Juniper van harte aanbevelen.


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-06-06 - 16:30:53 send message to Martien Strijdveen

Hallo,wie wil deze film opnemen voor mij??
betaal de kosten van video/DVD en verzend kosten

hoor het graag


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-06-06 - 17:30:13 send message to mijnkaketoes.nl

Zou ik graag willen. Doe maar even een PM als iemand hier toe bereid is.

Groet

Henk


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-06-06 - 17:42:23 send message to lennard

Voor mij ook als iemand dat kan happy :)wink ;)


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-06-06 - 18:01:45 send message to ZGHKIL

Ik lees op wikipedia dat er nog maar een, voor zover bekend dan, levend exemplaar in het wild leeft! Woow... ik wist dat ie op uitsterven stond, maar dat het zo slecht ging dat wist ik niet.

Hoop dat het een mooie docu is. Ik heb helaas geen digitale televisie dus moet het helaas missen. Maar een positieve draai...: Ik ga mij zeker even en beter verdiepen in deze soort. Heel interessant.

Veel kijkplezier,
Wouter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-06 - 18:30:50 send message to Niltava

Helaas deze is ook al een tijd niet meer gezien.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-06-06 - 18:40:07 send message to mijnkaketoes.nl

Er zijn wereldwijd nog 78 levende exemplaren staat in de beschrijving van de documentaire

Henk


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-06-06 - 18:41:33 send message to rupicola

in dat geval Wouter, zul je er spoedig achterkomen dat dit laatste wilde exemplaar al weer een paar jaar vermist is, waarna de soort als 'uitgestorven in het wild' aangemerkt is!


Het eventuele voortbestaan van deze soort hangt nu volledig af van de paar (tientallen) vogels die in avicultuur nog leven.

Vandaar ook mijn grote bezwaren tegen het langdurig solitair houden of het bewust fokken van hybriden van beschermde diersoorten!

Wanneer een soortgelijke situatie ontstaat met een soort waarvan allerlei onzuivere (hybride) vogels of mutaties zijn gekweekt, vallen namelijk veel exemplaren af bij de selectie voor fokprogramma's.

Een aardige stap in de richting zou kunnen zijn dat de vogelbonden niet langer mutaties of hybriden van CITES soorten vragen/toelaten op shows.

De grootste stap zal echter door alle vogelhouders gezamenlijk moeten worden gezet, waarbij men eens zou moeten kijken naar de eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van de soorten die wij houden, in de toekomst willen blijven houden en wat wij in welke staat aan de volgende generaties willen doorgeven!



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-06-06 - 19:45:14 send message to mijnkaketoes.nl

Net de reportage gezien. Machtig mensen wat mooi.

Henk


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-06-06 - 20:02:35 send message to ROCIO

Dat ben ik helemaal met je eens Rupicola ,helaas werd de andere post over dit probleem, waar er geprobeerd werd liefhebbers te over tuigen, afgekapt door ParkietenPeter, dacht dat een forum juist geschikt was om een discussie te voeren zolang de leden netjes met elkaar om gaan .

GR Rocio


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-06 - 20:56:33 send message to chrislaevers

Ik heb de reportage ook gezien en ben een beetje ontgoocheld. De vogels zijn prachtig maar het zijn toch wel op één of andere manier labvogeltjes geworden.
De kooien zijn veel te klein en te laag. 78 exemplaren zijn er nog maar over en die 78 krijgen zeer regelmatig medische onderzoeken waarvan er zeker een aantal nodig zijn zoals sexen. Welke prikkels krijgen die vogels eigenlijk om 'goesting' te krijgen om te willen broeden. Als ik één van die 78 was, dan zou ik gewoon zitten wachten op de volgende prik en de volgende weeg. Ik weet ook wel dat ze het geslacht en het DNA moeten kunnen bepalen om te kijken wie bij wie past enz. Maar waarom bepalen ze dat niet eens en voor altijd en laten die vogel dan verder met rust in een kooi zo groot als een voetbalveld met het voedsel of gelijkaardig voedsel dat ze in de natuur kregen?
Misschien overdrijf ik maar ik vond het allemaal zo klinisch overkomen. Als ik het goed begrijp gaan ze de mogelijke nakomelingen van deze 78 proberen in Brazilië te integreren. Maar hoe kan je dat doen als de ouders o.a. pellets krijgen. Ik had verwacht dat de paren hun jongen zelf zouden uitbroeden en dat komt ook niet ter sprake in de reportage?
Hoopvol is dat ze het ook zo gedaan hebben met de condor. De eieren uitgebroed en enkele jongen daarvan losgelaten op risico van falen. Er zouden nu enkele natuurlijke jongen in het wild zijn.
Wat mij dus opviel in de reportage was het gebrek aan natuurlijke prikkels (zelfs geen natuurlijke bodem in de volière van Quatar) en veel te kleine ruimte. Zeker één van de prikkels nodig voor paren, eieren leggen en broeden is om niet gezien te worden. Een broedblok alleen is m.i. daartoe ontoereikend.
Ik vind het zeer positief wat ze doen en het zal allemaal een hoop geld kosten, maar ik had dat helemaal anders gezien, vandaar mijn teleurstelling.
Christine.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-06-06 - 21:07:01 send message to Daniel

Ik kan iedereen ook het boek:

Spix's Macaw: The Race to Save the World's Rarest Bird van Tony Juniper


aanraden. Heb het in 1 stuk uitgelezen


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-06-07 - 10:22:46 send message to rajar

Hallo

Ik hoop dat iedereen die het gezien heeft genoten heeft.
Voor info over alle blauwe ara s is er http://www.bluemacaws.org/.


Het wordt nog 2 x herhaald kijk op de site van arte channel.


M.v.g. Rob



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede