Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > even een paar vraagjes. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : even een paar vraagjes.
Miranda__
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-05-22 - 17:33:26 send message to Miranda__

Ik heb al heel lang een foliere in huis. Daar in heb ik een koppeltje zebravinken met 3 jongen, een koppeltje staalvinken, een kanarie en sinds drie dagen een koppeltje binsenastrilde.
Nu Heb ik in mijn omgeving wel wat dierenwinkels. Maar daar om advies vragen heb ik nu wel afgeleerd. Zo vertelde men dat ik voor jonge zebravinkjes geen eivoer moet neer zetten. En nog wat domme dingen. Nu heb ik dus die binsastrilde er bij. En daarvoor werd parkieten voer aangerade. dus ik heb het even gehad met die gasten. brrrrr wat een mafketels. Dus ik ben maar wat gaan zoeken hier op het forum. En heb al veel info gevonden. Maar ik heb toch even wat vragen voor de goede orde.
Ik las; binsastrilde eten graag fruit.
Is dat OOK graag fruit, of is dat voornamelijk fruit. En stel ik maak vers fruit klaar. dan haal ik dat wel weer uit het hok na een paar uur. maar mogen rozijntjes of iets dergelijks dan ook?
En meelwormen lusten zij ook las ik. maar hoe doen julie dat? Ik bedoel voer je enkel de poppen die net vervelt zijn. of voer je ze dood?
wink :) Wat een vragen allemaal he, hahahaa
En ik ben nog niet klaar.
Ik heb een plantenkas in de tuin. Daar wil ik een foliere in gaan maken met een buitenfoliere er aan. Ik ben nu dus aan het bedenken hoe ik dat ga aanpakken. ook met het oog op de beplanting en dergelijke. weten julie nog websites waar goeie voorbeelden op staan?
groetjes Miranda



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-22 - 17:59:28 send message to chrislaevers

Hallo Miranda,
Ik heb een volière waar 11 soorten in zitten waaronder kanaries, zebravinken en enkele binsenastrildes waaronder twee uitgevlogen jongen en twee nesten met jongen in nest.
Het is me nooit opgevallen dat ze fruit eten (ik geef ze elke dag komkommer en zoete appel). Wat me wel opvalt is dat ze tuk zijn op pinky's. Die liggen samen met onkruidzaad en eivoer voor wildzang in één schaal. Ze hebben echter ook het gewone geel kanarieeivoer ter beschikking, maar daar zie ik ze eigenlijk niet naar toe vliegen. Wat ze ook graag doen is eten zoeken op de grond. Die is bij mij organisch. Een composthoopje krijgt ook hun regelmatige interesse. Tot nu toe geven die vogels mij de indruk dat ze graag zaad en pinky's eten eerder dan fruit. Wat het zaad betreft: hier kunnen ze eten van trosgierst, zebravinkenzaad, rijstvogelzaad, kanariezaad, valkparkietenzaad en onkruidzaad. Van de trosgierst eten ze in elk geval en verder weet ik het eigenlijk niet maar ik vermoed eerder de kleine zaadjes. Ze eten ook heel graag sepia en die pinky's dus.
Hopelijk krijg je nog meer reacties. Ik heb de mijne sinds vorig jaar nazomer. De voeding is geen probleem meer maar wat het nestelen betreft moet ik nog veel leren over deze vogels.
Groetjes,
Christine.



Langeruud
Website Member
Posts :42

Website Member
2007-05-22 - 18:50:03 send message to Langeruud

Beste Miranda,

Ik geef ze gewoon hele levende meelwormen.
Eigenlijk pakken ze zowel de witte als de bruinere exemplaren. Verder geef ik tropenzaad, gras/onkruidzaad en trosgierst. Al mijn vogels krijgen eivoer (van goede merken) gemend met insectenvoer en universeelvoer. Af en toe een bosje versgeplukte grashalmen met onrijpe zaden vinden ze helemaal prachtig en dit kun je echt in elk park/bos vinden happy :)

Succes met je vogeltjes!

Gr, Rutger

Zelf heb ik op dit moment net weer een nestje jonge Binsens waarvan de ouders continu (per ongeluk) de jongen eruit gooien.


Miranda__
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-05-22 - 19:44:05 send message to Miranda__

hmmm..das mooi ... dat ze hun jongen er uit wippen.
Ik wil eerst de voliere klaar hebben. en dan denk ik wel verder na over kweken met mijn vogeltjes. Hoewel ik bij de zebravinken niets te willen heb. Die gaan als ratten volgensmij. En ik heb begrepen dat het slim is ze na drie nestjes even uit elkaar te halen. Dus ik ga ook zorgen voor extra hokken.
Maar wie kan mij meer vertellen over een organische bodem in de voliere? Mijn buitenvoliere zal 5 bij 3 meter worden.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-22 - 20:00:50 send message to chrislaevers

Hallo Miranda,
Een organische bodem betekent dus geen bedekking op de grond maar de grond zelf die bereikbaar is voor de vogels. Ik gooi elke dag het zaad van de voedertafels op bepaalde plaatsen op de grond en daarop het drinkwater van elke dag. Regelmatig heb ik dus bosjes gekiemd zaad waar de vogels in fourageren. Na


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-22 - 20:20:50 send message to chrislaevers

Na verloop van tijd (sorry voor de onderbreking) zit de grond ook vol met regenwormen; daar waar het elke dag vochtig gemaakt wordt. Chinese dwergkwartels halen die wormen naar boven als ze jongen hebben.
Hoe houd je die bodem proper? Eén ding staat vast: steriel kan het nooit zijn...verre van.
Ik haal regelmatig de toplaag weg onder de zitstokken en spit al eens een stukje om met een klein handharkje.
Af en toe spreid ik een emmer oude compost van de tuin over de bodem. Tijdens warme dagen sproei ik de hele bodem nat om luchtvochtigheid te creeëren. Op één plaats in de volière heb ik zelfs een composthoop met fruit open en bloot voor de vogels.
Ik haal niet alle takken wilg, vlier en hazelaar weg uit de volière wanneer de bladeren niet meer vers zijn. Sommige takken weef ik met levende takken zodat er een constructie ontstaan van dood en levend hout. Het trekt insecten aan en biedt rustige en veilige schuilplaatsjes voor de vogels.
Het gebruik van chemische middelen is dus onmogelijk in die situatie. Ik gebruik dan ook de roofmijt om vederluis en bloedluis te voorkomen.
Nestkasten worden na gebruik wel uit de volière genomen en duchtig schoongemaakt vooraleer ze terug gehangen worden.
Ik stel vast dat tal van vogels die natuurlijke bodem en de beplanting waarderen. De regenwormen zijn voor mij een soort barometer; ze breken organische afval af en zetten die om in aarde. Als ze er zijn, is er een goedaardige natuurlijke werking in de grond aanwezig. Tot zover mijn ervaringen.
Christine.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede