Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boeren durven niet in het blok. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bonte boeren durven niet in het blok.
mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-21 - 18:25:24 send message to mootje

Hoi,

Ik heb dus sinds een week 2 koppeltjes bonte boeren.
Het zijn import vogels dus erg schuw.
Waar ik ze kocht zaten ze voortdurend in het blok, hun blokken heb ik erbij gekregen, omdat ze daarmee nog iets vertouwelijks mee hadden.
Ze zitten bij mij in kweekkooien van 1x1x1m, daar waar ik ze kocht, zaten ze in broedkooien van 1x 0,40x0,40m, met het blok ook nog in de kooi.
Bij mij zitten ze dus beduidend ruimer, alleen nu het blok aan de buitenkant zit (hun eigen blok dus)durven ze er niet meer in.
De blokken zijn middels een stok onder het invlieggat gemakkelijk bereikbaar, dus daar ligt het niet aan.
Het gaat mij er niet om dat ze nu direct moeten broeden, maar het gaat mij erom dat ze niet in paniek raken als ik ze kom verzorgen.
Ik heb dan liever dat ze het blok induiken, want dan kan ik beter alles schoonhouden etc., en dat bespaart hun een hoop stress.
Nu vliegen ze, hoe rustig ik ook doe, overal tegenaan.
Moet ik rustig afwachten, of moet ik iets veranderen?
iemand een goede tip voor mij?


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-05-21 - 19:14:50 send message to dun grijzeroodstaart

dit is erg stresssssiger ja ik ken het .
dit is echter wilvang eigen , waarschijnlijk komt het omdat het blok aan de buitenkant hangt , maar op een gegeven moment gaan ze er wel in hoor , je moet zorgen dat ze goed via een stok erin kunnen of in de kooi zelf hangen maar dan lijkt me ook niets , want de ruimte is al niet echt super groot natuurlijk en zo kan je ook bijna geen nestcontrole uitvoeren .


succes ,,

Tim


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-21 - 20:00:21 send message to mootje

Hoi Tim,

Ik wil zowieso het blok niet in de kooi hangen, om dezelfde reden die jij ook al aangafhappy :)
Ik heb het blok aan de buitenkant, met een stok van 20 cm lang onder het invlieggat, ze kunnen er dus wel gemakkelijk bij.
Ik moet er wel bij zeggen dat verder alles heel anders is dan dat ze gewend zijn hoor.
Draaiplateau voor de voerbakken kennen ze niet, dus paniek bij het voeren.
De ruimte is ook veel groter dan ze gewend zijn, en ook veel lichter.
De lade eruit halen om de voederresten eruit te halen (fruit, groente etc.), is helemaal uit den boze, dus dan maar met de hand via het deurtje...tja je moet wat he?
Verder laat ik ze zo veel mogelijk met rust.
Ik voer 2 x daags, en tussendoor controleer ik eens rustig hoe het gaat, ook omdat ik net 2 grijzen samen heb gezet, dus die wil ik dan wel een beetje in de gaten houden.
Ik vind het alleen zo sneu als ze zo in de stress schietenwink ;).

Groetjes Monica.


Hen
Website Member
Posts :55

Website Member
2007-05-21 - 21:50:38 send message to Hen

Nou ik ken dat probleem ook,mijn Bonte Boeren kwamen bij mensen uit de huiskamer vandaan,dus dacht ik"die zijn wel wat gewend" Eenmaal in de kooi bij mij thuis,knalde ze ook door de kooi,ze waren helemaal van slag.Heb dat geprobeerd op te lossen door een tak van een fruitboom voor op het gaas te maken,dus aan de buitenkant konden ze in ieder geval een beetje "schuilen"zeg maar.Gaf wel wat meer rust,maar duurde toch nog wel even voor ze een beetje rustig werden.En het blok wat ik mee had gekregen,die waren ze dus gewend gingen ze mooi niet in.Heeft echt maanden geduurd bij mij.Maar dik een jaar verder hebben ze nu hun eerste ei.Misschien dat je er wat mee kunt.

Groeten Henk


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-05-21 - 22:01:14 send message to dun grijzeroodstaart

hoi ,

wat hen aangeeft is ook een goeie oplossing , zorg dat ze kunnen schuilen !
ik weet dat het best een tijd kan duren maar ze worden van eigens gewend aan je .

succes



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-22 - 00:53:10 send message to Karel

Als ik nieuwe (schuwe) vogels heb of vogels die elkaar te veel opjagen, hang ik weleens wat coniferen-takken aan ijzerdraadjes aan het dak van de voliere of kooi. Dat geeft gelijk rust. Ze kunnen zich dan een beetje verschuilen.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-22 - 09:16:17 send message to johanblok

Zorg dat er routine in de verzorging zit (niet elke dag op een ander tijdstip voeren), dan zullen ze met enkele maanden een stuk beter gewend zijn. Overigens, aan gestresst wegduiken in het blok heb je ook niets. Ik zou ze eerder eerst minstens een half jaar zonder nestblok huisvesten zodat ze flink aan de verzorger kunnen wennen.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-23 - 11:03:01 send message to mootje

Bedankt voor de reacties, en de tips allemaalhappy :)
Ik denk dat ik die conifeer takken eerst eens even uit ga proberen (goeie tip hans, bedankt).
@ Johan..Je hebt wel gelijk wat het wennen betrefd.
Ik zit er enkel mee dat ik dagelijks bij het voeren de oude etensresten van het fruit en de groente wil verwijderen.
Ze nemen dit mee op de stok, dus het ligt nu niet bepaald vooraan.
Het is dan elke keer dikke paniek, ze knallen dan overal tegenaan...voor de vogels niet prettig.
Verder beginnen ze wel te wennen aan de dingen die ik doe.
Zoals wanneer het draaiplateau gedraait word, eerst dikke paniek, nu blijven ze rustig zitten (zolang ik ze verder niet aankijklaugh :D).

Ik voeder op vaste tijden, dit 2 x daags.
Tussen door loop ik het hok wel eens binnen om te controleren of alles goed gaat.
Dit lijken ze verder prima te vinden, omdat ik dan niet echt met mijn neus voor het hok ga staan.
Ik loop er even langs, en ga dan weer weg.

Groetjes Monica.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede