Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogelpest Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vogelpest
leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-02-22 - 14:24:24 send message to leekgloster

DE VOGELPEST BREIDT ZICH OVER GROTE DELEN VAN ZUID-AZIE UIT.

DAAROM IS WAAKZAAMHEID GEBODEN!!


In overleg met COM-Nederland adviseert het bestuur van de NBvV haar leden waakzaam te zijn door nu al maatregelen te nemen.
Wat kennen allemaal de risico’s en daarin is niets veranderd sinds de laatste uitbraak, die ons nog vers in het geheugen ligt.
De vogeltrek komt spoedig op gang en de gevolgen ervan kennen wij niet. Ook al liggen we niet op de trekroutes, toch is voorzichtigheid geboden.

Een groot risico vormen ook transporten en personen die reizen gaan ondernemen naar deze landen. Raadpleeg de hygiënevoorschriften en neem zeker geen artikelen mee die besmettingshaarden kunnen overbrengen.

Hanteer de gebruikelijke voorschriften, vooral met pluimvee.
Bescherm de hokken van uw dieren door hier geen anderen in toe te laten. Als anderen toch uw hokken moeten betreden, laat deze dan hun schoeisel wisselen en eventueel kleding. Verstrek ze een stofjas of overall.
Wissel van schoeisel als U uw hokken betreedt en maak uw schoeisel regelmatig goed schoon (ontsmetten).
Zorg dat uw vogels bij voorkeur in een overdekte ruimte verblijven, waardoor ze niet in contact kunnen komen met de wilde vogels van buiten en laat ze zeker niet met de mest van deze vogels in contact komen.

Verplaats als het kan geen dieren naar andere locaties, of liefhebbers.
Indien plotselinge ziekte optreedt van uw dieren, raadpleeg dan direct een dierenarts en laat de diagnose stellen en bepalen of verdere maatregelen noodzakelijk zijn.

Als vogelliefhebber heeft U ook verantwoording te nemen richting uw eigen dieren en andere liefhebbers, maar ook naar onze pluimveesector. Als wij onze verantwoording hierin dragen zal de overheid dit ook zeker richting onze hobby doen.

Wij rekenen op uw medewerking.



johan t w
Oud Lid
Posts :36

Oud Lid
2004-02-22 - 14:37:00 send message to johan t w

Waarom komen ze (NBvV) daar nu pas mee?
En waarom werden er op vogel 2004 te apeldoorn geen maatregelen genomen daar de vogelpest net was afgelopen?
En waarom doen de verenigingen er zelf niks aan om besmettingen tegen tegaan?
Is dit omredenen van de inkomsten of was het zo dat men de koppen in het zand steken ik denk het laatste.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-02-22 - 20:04:18 send message to gouldamadine

ik heb zelf in de pluimvee gewerkt en de maatregelen die genomen worden zijn afdoende maar als er een uitbraak is dan hou je dit toch niet tegen
dit komt door dat alles maar zo schoon mogelijk moet zijn de vogels krijgen dus geen weer stand meer tegen ziekten en als er dan wat uit breekt dan breekt ook de hel los. en dan moeten er maatregelen worden genomen die dus niets uitrichten je kint de vogels nl wel inenten dat helpt maar ja dan mag je niets meer verkopen dus GELD is waar het om draait


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-02-23 - 22:04:03 send message to clearwing

Vraag: zijn alle vogels vatbaar voor de vogelpest en kan iedere vogel de ziekte overbrengen? Of moeten we alleen rekening houden met kwartels ed.?


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-02-23 - 22:30:06 send message to Mario

Ik lees hier iets van inenten, kan je je vogels dan laten inenten tegen vogelpest en zo een attest krijgen dat deze niet mogen worden afgemaakt als ze in een bufferzone leven?


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-02-24 - 07:52:50 send message to leekgloster

alle vogels kunnen de pest over brengen.
maar niet alleen vogels ook wij zelf kunnen deze pest overbrengen zoals vorig jaar is gebeurd door 4300 ruimers.
inenten is mogelijk maar daar voor moet je bij ons kabinet balkellende zijn


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-02-24 - 10:49:58 send message to gouldamadine

in de pluimvee (slachtkippen) kunnen de vogels worden ingeent maar dan mag het vlees niet meer geexporteerd worden van en na uitroeiing van vogelpest een jaar lang geen export als er niet geent word dan mag na 3maand weer licht export plaatsvinden als er een uit braak is dan worden eerst ALLE kippen afgemaakt in 1 km rondom het bedrijf en in de bufferzone (10 km rondom het bedrijf) mag NIKS vervoert worden ook geen tropische vogels als de ziekte niet onder de knie te krijgen is dan pas worden meerdere vogels afgemaakt maar ja de vogelpest is vorig jaar overgebracht naar andere bedrijfen door de mens zelf


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-02-24 - 17:58:06 send message to Gert Jan

En om de discussie rond de hobbykip maar weer eens aan te zwengelen, zijn er uberhaupt wel zieke dieren gevallen buiten de steriel opgevoede legbatterijkippen??? Bij mijn weten zijn er bij ons in de omgeving alleen besmettingen geconstateerd op grootschalige bedrijven en niet bij hobbyisten. Deze dieren (hobby scharrels) hebben in ieder geval zeer veel meer weerstand als die legbatterijkippen.
Verder is door alle bevoegde instanties vorig jaar beweerd dat volierevogels geen (aantoonbaar) gevaar lopen en er niet bekend is dat buiten de hoenderachtigen slachtoffers kunnen vallen. De rvvér die bij mij mijn hobbykippen is wezen ruimen zag ook geen enkel bezwaar tegen (niet opgehokte) vollierevogels.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-02-25 - 03:15:03 send message to gouldamadine

pecies onze hobby vogels lopen wat dat betreft nauelijks risico


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-02-25 - 08:31:49 send message to leekgloster

maar hoeveel kippenboeren die ook vogels houden zijn er.
deze komen ook wel eens op een markt.
en naar mijn mening is voorkomen beter dan genezen


cactushenk
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-02-29 - 15:19:41 send message to cactushenk

Er zijn heel weinig kippenboeren die vogels houden ,juist om de risico's van hun bedrijf te beperken.Wat denk je van de muizen en ratten die van het ene naar het andere bedrijf lopen als potientele pestoverbrengers ? Wat van de spreeuwen ,mussen enz die allemaal op het platteland rondvliegen ?Zijn dit geen ziekteoverbrengers dan ?Moeten we die allemaal vernietigen ? Bij muizen en ratten zullen de meeste mensen weinig moeite hebben ,maar wat als de vogels............................!


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-02-29 - 17:15:16 send message to Gert Jan

En daarbij zijn kippenboeren die in dit soort tijden naar een vogelmarkt gaan en zich niet aan alle elementaire hygieneregels houden naar mijn mening stomme idioten. Ik ga er dan ook vanuit dat deze er niet zullen zijn!! Voor ons volierevogelvrienden vind ik het een en ander nogal sterk overtrokken worden. Als je alles wilt voorkomen is de enige oplossing nog om met een hagelbuks alles neer te schieten wat in de buurt van je erf drijgt te komen. Dit is dus geen oplossing. Maar ik ben van mening dat een gezonde dosis weerstand alleen dan in je vogels komt als je ze niet voor alles afsluit en opkweekt als steriele poppen. Dus, gebruik je gezonde verstand en mocht het er dan toch weer van komen dat de vogelpest in nl uitbreekt verwacht ik dat o.a. het ministerie iets geleerd heeft van de vorige uitbraak.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-03-02 - 09:45:23 send message to gouldamadine

sterker nog het is produktie bedrijven voor eieren of slachtkippen verboden om vogels te houden het kamerparkietje of kanarie daargelaten maar dit word ook afgeraden


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-03-21 - 08:37:08 send message to ParkietenPeter

Leekgloster plaatste dit bericht, zijn naam doet vermoeden dat hij met kanaries kweekt. Zelf kweek ik met parkieten (logisch) en heb de afgelopen AI-periode regelmatig contact gehad met het ministerie. Hieruit kwam duidelijk naar voren dat het absoluut niet bekend is of onze vogels, kanaries en parkieten, AI kunnen overbrengen, ze zijn in ieder geval niet AI-gevoelig. Het ministerie kon mij zelfs niet vertellen hoe mijn vogels bij een handelaar konden komen. Eerst mocht ik ze zelf brengen, toen mocht de handelaar ze wel komen halen maar die dag niet naar een ander gaan om op te halen, toen moest hij die week maar wachten, kortom ze wisten niet te vertellen hoe mijn dieren in de AI-periode te hanteren, uit voorzichtigheid, en puur alleen maar uit voorzichtigheid, gold een vervoersverbod voor alle vogels, enkel en alleen maar omdat men -het ministerie- te weinig weet over de rol van onze vogels. Inenten is dus niet logisch. Je gaat jezelf toch ook niet inenten voor AI!?
Het blijkt dus, gezien er ook totaal geen melding is geweest dat andere vogels dan pluimvee geruimd zijn dat wij ons niet druk moeten maken. Hobby-pluimveehouders is natuurlijk een ander verhaal.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-03-21 - 12:06:33 send message to gouldamadine

er is bij de geruimde bedrijven bij de kippen antistoffen aangetroffen dat is het zelfde als bij de mens antistoffen tegen bijv griep ,rode hond,mazelen ed die hebben wij in ons bloed en worden er niet ziek van
Bij pluimvee kan het worden overgedragen van daar dat de vogels geruimd zijn DIT BETEKEND DUS NIET DAT ER VOGELPEST IS GECONSTATEERD .



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede