Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vraagje over luizen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vraagje over luizen
Gloster Benno
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-05-16 - 19:23:52 send message to Gloster Benno

Beste mensen,

Ik had even een vraagje...wink ;)
Is er iets, een middeltje of iets dergelijks om luizen te VOORKOMEN??
bvd

Bennowink ;)


luna
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-05-16 - 21:55:30 send message to luna

Hoi,Benno.
Ik heb gehoord dat je met tabakstelen(worden als nestmateriaal gebruikt)ongedierte kunt voorkomen door de geur die daar vanaf komt.
Of het ook tegen luizen werkt zou je even moeten navragen.
Succes en groetjes.
Luna.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-16 - 21:56:40 send message to chrislaevers

Dat hangt er van af. Als je kweekkooien hebt, kan je de vogels als ze niet broeden uit de kooi zetten en de kooi inspuiten met een toxisch middel, alsook de nestkasten na gebruik.
In een voličre als de mijne is dat dus onmogelijk. Ik kan wel de nestkasten buiten de voličre schoonmaken en terugzetten maar ik kan niet de hele infrastructuur (organische bodem en beplanting) plat spuiten. Ik gebruik preventief de roofmijt. Deze mijt jaagt op de bloedluis en op de vederluis en is totaal onschadelijk voor de vogels zelf. Ik gebruik ze preventief en ga binnenkort mijn tweede bestelling ontvangen die ik ga loslaten op diverse plaatsen in de voličre.
Christine.


Gloster Benno
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-05-18 - 12:02:34 send message to Gloster Benno

en wat is dan het geschikste middel om de luizen e.d. te genezen??

benno


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-05-18 - 12:22:26 send message to meyer

quote
en wat is dan het geschikste middel om de luizen e.d. te genezen??

benno


Als je de luizen wil genezen kun je er het beste mee naar een dierenarts gaan.laugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-18 - 12:38:04 send message to tonnl

Knoflook door het water of door het eivoer helpt ook preventief.
Bestrijden kan met diverse soorten gif maar zeker ook met de roofmijten, de dutchy's.


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-05-18 - 22:11:39 send message to Fam. LIEVENS

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat kan je doen tegen bloedmijt, zonder vergif op en rond je vogels te moeten spuiten ? Bestaat er een natuurlijke aanpak ?
Kijk wat ik gevonden heb in onze oude geschriften.

quote

Ver staat de moderne mens vandaag van de natuur. Groot is vaak zijn gehechtheid aan “chemische gemaksmiddelen”.. Helaas zijn dat geen wondermiddelen.
Wel bestaat er zoiets als “erfresistentie”, waarmee wordt aangegeven dat luis en mijt elke generatie steeds sterker worden en meer weerstand opbouwen tegenover de gebruikte industriële chemicaliën uit spuitbussen en flessen. Daarbij bedenken dat er om de paar dagen een nieuwe mijtengeneratie volgt, geeft de kweker zicht op een exponentieel groeiend “mijteneffect” : steeds sterker en sterker worden de bloedzuigers. En steeds zwakker wordt de vogelpopulatie.

Wat uiteindelijk overeind blijft, is gezond verstand en de werkzaamheid van “boerenwijsheid”, vanzelfsprekend mits een aangepaste inspanning, dag aan dag.

De basis waarmee wij sinds jaar en dag ons kweekhok luis en mijtenvrij
houden ?

1. Boerenwormkruid oogsten, op drie tijdstippen en groeifasen :
voor de bloemfase
tijdens de bloemfase
na de bloemfase (bruine zaadkoppen)

Gescheiden botten hiervan maken en ze fase na fase ophangen in het vogelverblijf. (Of leg ze boven op de kooien, op een goed verluchte wijze)

2. Gedroogde (en licht gehakselde) dennenaalden mengen onder de bodembedekker

3. Knoflook(poeder) doorheen voer en/of water, elke derde of vierde dag tijdens rustperiodes, om de andere dag tijdens actieve periodes (kweek, rui, TT), 0,5gr per 100gr zachtvoer.

4. Een preventieve behandeling van “ademende” kweekkooien (in hout) kan altijd met een oplossing van lavendeconcentraat in een vernevelbus.

5. Zorg steeds voor een constant goed doorlucht vogelverblijf. Slechte verluchting fungeert als aanzuigeffect voor alle ectoparasieten, dus ook bloedmijt en vederluis. Doorheen ons hok “waait” het winter en zomer, met passieve ventilatie op de zuid- en oostmuur, en met klokgeschakelde ventilators op de noordmuur.

Bovendien hangen in ons hok, naast boerenwormkruid, allerlei andere kruiden en planten te drogen. Daarvan wordt na droging een mix gemaakt die “snuifjesgewijs” in de nestkastjes wordt gestrooid. Een alternatief hiervoor kan ook met mediterane keukenkruiden.



Aanvullend nog dit :
Tijdens kweek en rui gaat tevens onze huisbereide bloedolie 2X per week in het zachtvoer. Volgens Lievens senior hebben de kruidenessenties in de bloedolie een welgekomen neveneffect op de lichaamsgeur van de vogels. Met als resultaat dat eventuele ectoparasieten zich al te graag uit de voeten maken, en zelfs het hok en zijn omgeving mijden.

Oja, het ganse jaar door wordt er wel gecontroleerd op aanwezigheid van eventuele ectoparasieten, dmv zogenaamde "bladpapiervalletjes". Je weet maar nooit.

Lester Lievens

(niet ter zake doende link verwijdert)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast


Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede