Daarjuist heb ik deze joekel van 10cm gevonden in de buurt van de volière. Het blijkt een wilgenhoutrups te zijn (cossus cossus = nachtvlinder).
Ik was achteraf heel blij dat ik het niet aangedurft heb om deze jongen met blote handen te nemen. Het beest beet keihard in de tang en spoot een vieze brij af toen je het vastpakte (bij deze zijn jullie gewaarschuwd)
Deze mocht wat verder zijn weg vervolgen en ik hoef em niet terug te zien
Mooi, jij weet ten minste dat het een rups is en dan nog van welke soort. De meeste mensen zouden er hun voet op zetten want onbekend is onbemind.
Ik ben nog altijd op zoek naar een toegankelijk boek waar de rupsen samen met de vlinders in staan. Meestal zijn er slechts afbeeldingen van de vlinders en motten met sporadische afbeeldingen van rupsen en dan nog slecht weergegeven. Heb je misschien een tip? Mag ook in het Engels zijn.
Groetjes.
Bedankt voor de tips. Het boek kan ik bestellen en bij de hand hebben. De site van de gardensafari zal druk bezocht worden; heb vandaag dus een boomblauwtje in de tuin gezien en gisteren een koniginnepage zien vliegen.
De soorten spinnen vind ik ook heel interessant.
Ik ga van deze tips zeker gebruik maken.