Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ongeringde Europese cultuurvogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ongeringde Europese cultuurvogels
Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-12 - 21:03:36 send message to Zjurre

Beste mede-vogelliefhebbers,

bij deze vraag ik jullie ervaringen/oplossingen/meningen omtrent het volgende probleem:
Stel, men kweekt met een koppel Europese vogels, het soort doet er in principe niet toe. Zoals de meesten onder ons wel weten is het bij wet vastgesteld dat de jongen die uit dit koppel komen met een gesloten/vaste voetring geringd dienen te worden. Dit om aan te tonen dat de jongen in gevangenschap geboren zijn. Maar wat als de jongen om wat voor reden dan ook geen ring omhebben, bijv. omdat de kweker simpelweg te laat is met ringen? Graag zie ik jullie reacties tegemoet,

MVG Zjurre


herman kunst
Website Member
Posts :35

Website Member
2007-04-12 - 21:18:14 send message to herman kunst

Ik heb dit gehad ik had een nestje groenlingen maar maar was telaat met ringen ik heb dus de vogels los gelaten kreeg ik later bezoek van de aid met aanhang vertelde ik dus dat ik telaat was geweest met ringen en de vogels dus maar los had gelaten had ik dus niet hoeven doen ik had dit moeten melden bij de aid was men komen controleren en als het echt eigen kweek was kreeg ik een bewijs hoe men dat wilde doen heb ik niet nagevraagd mmar lijkt mij moeilijk.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-04-12 - 22:36:02 send message to roodmus

Btwijfel of dat zo is,waarschijnlijk een persoonlijke kreet.
In de wet staat dat alles geringd moet zijn,ongeringd is illegaal en strafbaar.


herman kunst
Website Member
Posts :35

Website Member
2007-04-13 - 18:14:06 send message to herman kunst

Kan wel een persoonlijke kreet zijn geweest maar de andere twee waren het wel met hem eens en van twee van de Heren heb ik ook een kaartje gekregen
met tel nummer mocht het een keer weer gebeuren
slechte ervaringen hoor je vaak genoeg dit mag ook wel een keer vermeld worden.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2007-04-13 - 18:51:56 send message to birdfreak

In de wet staat dat de afkomst van de vogels moet kunnen aangetoond worden. Dit kan ondermeer door te ringen maar in bepaalde omstandigheden zoals hier vermeld kan dit dus niet plaatsgevonden hebben of kan de ring door een dierenarts verwijderd zijn om heelkundige redenen. In zo'n gevallen moet er dus een attest geleverd worden door bevoegde personen.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-04-13 - 19:04:34 send message to hj de graaf

Hallo,


ik heb ook zoiets gehad met een putterbastaard deze was verkeerd geringd had 2,9 mm om en was gewone ring zonder code.

heb toen aid opgebeld en duurt even voor ze doorhebben wat een putterbastaard is (die persoon aan de telefoon snapte niks van vogels) maar ze hebben me toen verteld dat je dan officieel ontheffing kunt aanvragen gebeurt ook bij dierentuinen.

dit is wel een heel gedoe aan gezien mijn putterbastaard niet in het wild kan voorkomen en niet inheems is heb ik het maar zo gelaten en de gok genomen.

ingeval van eruopese cultuurvogels geld indd de ring met code maar over het algemeen geld dat de ring niet zonder beschadiging van de poot gehaald mag worden.

want als jij vogels heb uit bijvoorbeeld oostblok staat er ook geen code in de ring en een maat maar als die ring heel is en goed past dan is het oke (heb dit meegemaakt op de zwolse vogelmarkt bij een thjech die alles prima voor elkaar had) en heb een kruisbek uit duitsland gehad waar ook nog geen code in stond en de aid keurde haar goed

stel je bent net te laat dan zou ik ze alsnog ringen met iets grotere ringmaat 3,2 ofzo desnoods met niet europese ring en je dan melden. een normale 3,2 ring krijg je heus niet zomaar om of af een poot van volwassen groenling. dit lijkt mij beter dan geen ring

en dan maar hopen dat je ontheffing krijgt

ps. vogels loslaten is bij wet ook verboden dus je zit eigelijk tussen het wal en het schip

mvg



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-14 - 21:16:26 send message to chrislaevers

Ja, inderdaad tussen wal en schip. Ik heb vandaag mijn vierde groenling geringd, de kleinste van de nest. Maar ik heb vijf jongen. Het was voor mij de eerste keer en ik heb meermaals talloze vragen gesteld weken vooraf aan iedereen met ervaring met ringen. Wat is er gebeurd? Ik kies dus het dikste jong en ring het (allereerste keer). De volgende dag wil ik het tweede oudste jong ringen maar zie dat die van de dag er voor zijn ring verloren heeft. Ik probeer de twee dikste jongen te ringen maar bij ene lukt het niet meer. Ik heb me dus de eerste dag vergist en het tweede oudste jong geringd ipv van het oudste.
Conclusie : als je geen ervaring hebt met ringen, ring dan de twee dikste jongen op dag vijf. Voortaan doe ik het nu zo. Ik heb de andere per twee geringd om geen vergissing meer te begaan. Die dikke keelkrop kan misleidend zijn voor iemand die nog niet veel ervaring heeft.
Iemand raade me aan om een 'klein' maatje groter in huis te hebben van ring. Dat had ik dus niet maar misschien doe ik dat wel in de toekomst.
Ik heb nu dus vier geringde jongen en ééntje, de oudste, die niet geringd is.
Gisteren ben ik voor de eerste keer naar de vergadering geweest van mijn vereniging en heb het probleem daar voorgelegd. De secretaris zei los te laten en iemand anders zei dat ie het niet zou overleven.
En verder dan dat ging het niet.
Ik begin stilletjesaan te begrijpen dat je in dit geval beter zelf een beslissing neemt, daar niemand hier eigenlijk over wilt praten.
Dat ik nu een illegale vogel heb, is me ook wel duidelijk. Dat ik dat moet aangeven hebben ze me gisteren op de vergadering niet gezegd.
Ik maak me eigenlijk niet te veel zorgen, er zijn andere dikke problemen op de wereld. Deze vogel wordt mijn persoonlijke protégé en hij/zij heeft in mijn ogen het grote lot gewonnen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-14 - 21:25:57 send message to chrislaevers

Ter informatie: op 12 april heb ik dit probleem in detail voorgelegd op het forum van de KBOF. Ik heb na twee dagen nog geen enkele reactie gekregen.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-04-14 - 22:30:17 send message to zebraonline

Ik vind dit een rare wetgeving...dat verplicht ringen...

Als vb. neem ik een 80jarige uit mijn buurt :

Die man houd al zijn leven lang vogels maar doet geen TT of verkoopt niks maar bezit regelmatig nakweek...van die jongen geeft hij regelmatig iets weg of laat ze gewoon vliegen...waarom zou die man zich moeten lid maken en beginnen de vogels te ringen?Omdat er een paar maffialeden/foefelaars rondlopen?Iedereen is steeds het slachtoffer van een minderheid die geen normen en waarden kent...ik ken betere oplossingen dan wetten en regels...al wie zich niet gedraagd moet 'weg'


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-04-14 - 23:00:04 send message to roodmus

Om het illegaal vogel vangen de wereld uit te helpen moeten de vogels geringt worden.
Of je het daar nu mee eens bent of niet,dat maakt niet uit.
Zo is de wet en daar heb je je maar aan tehouden.
Of je nu 80 bent of 20.
Alleen er zijn weer allerlei truukjes om dat te omzeilen.
En wat nog erger is de controle is nihil.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-04-15 - 10:37:29 send message to Daniel

En Mario, de goeden moeten altijd onder de slechte lijden. Hoe zonde dit ook is. Zolang er mensen zijn die de boel belazeren moeten de rest op de blaren zitten. C'est la vie.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-15 - 21:10:44 send message to chrislaevers

Tot hiertoe, als beginner, krijg ik enkel een zwart/witte regulering voorgeschoteld : 'correct ringen' versus 'niet geringd is illegaal'. En tussen pot en pint : 'vrijlaten' en 'de vogel overleeft het niet'. Wat voor een gekleuter is dat? Waar zit de vrees in het beleid? Dat bij een degelijke oplossing met een bij overmacht niet geringde vogel je niet gerekend wordt bij de vogeldieven? Waarom kan daar geen duidelijkheid over geschapen worden? Ik ervaar nu als beginner dat ik met die ene ongeringde groenvink mijn plan maar moet trekken. Dat zal ik ook doen in het belang van de vogel. Maar ik ben niet in die mate naïef dat andere mensen dat anders interpreteren en in die oncomplete regulering een 'vrijgeleide' zien om hun slagen te kunnen slaan. Dat er nu eens een duidelijke richtlijn komt die zegt wat je doet met een vogel die zoals in mijn geval niet geringd is geraakt. Het zal nog gebeuren met andere beginners. Ik ben pro ringen omdat vogels 'gemanipuleerd' door mensen daar belang bij hebben. Dat ze (de verenigingen) op z'n minst zeggen: laat de vogel vrij. Daar kan over gesproken worden: waar, wanneer en hoe. Maar dat het ergens op papier staat. Nu is er gewoon een lacune, een hiaat dat door ieder naar goeddunken kan worden ingevuld en op schaal kan vergroot worden door mensen waar ik niet mee aan tafel wens te zitten. Een beginner zou als een van de eerste adviezen een info moeten krijgen wat te doen met een vogel die je niet geringd hebt gekregen. Dat zou klaar en duidelijk moeten zijn. Dit is 2007. Maar neen, ik ben nog altijd aan het vissen en ik was al aan het vissen toen ik nog geen pop groenling had voor mijn man. Uiteindelijk ga ik nog tot de conclusie komen dat die vogelverenigingen een al te ruime benadering hebben om de vogelhouderij te belijden en te progageren. Ik krijg de indruk dat ze een bont blazoen in ere houden en langs de andere kant eigenlijk niet goed weten welke kant ze op willen omdat ze 'diverse' leden hebben. Daar zal ik met de jaren nog wel meer zicht op krijgen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-04-15 - 21:50:00 send message to roodmus

wink ;)Volg je weg en neem het risico.wink ;)


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2007-05-01 - 22:49:16 send message to bieke

ik heb een deel vogels die niet geringd zijn(eigen kweek)heb er ook eens losgelaten heb ze terug kunnen scheppen daar ze op de voliere bleven zitten.ik doe geen tt of verkoop geen enkele vogel van de 60 tal die ik heb zijn er een 10 niet gerind.heb ook info gevraagd aan de raad na twee jaar nog steeds geen antwoord.heb in het verleden ook vogels gekocht die slecht geringd zijn s'avonds gaan halen in een duister hok.en nog veel geld aan uitgegeven.mijn vogels zijn zeer tam grotendeels eigen kweek.er moet toezicht gedaan worden op wildzang maar ze moeten de (stropers staffen)en de kleine man die vogeltjes houd voor zijn plezier zijn pleziertje gunnen.een stroper krijgt 25 € per gevangen putter en liefst met de honderd .deze mogen ze in de cel steken van mij want een boete van 1000€ is een peulschil voor een stroper en gaat maar door.en wie is er de dupe van? ja jij en ik want we zijn eens te laat om te ringen.en je weet zo goed als een ander dat je deze vogel niet wegdoet.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-05-02 - 10:56:58 send message to cocobar

Als jij ze op een duister hok gaat halen voor veel geld, dan ben jij minstens even schuldig als die stroper! Jij zorgt voor zijn afzetmarkt en reden om aan wildvang te doen.


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2007-05-03 - 19:37:29 send message to bieke

sorry..ik heb deze vogels in vertrouwen gekocht via internet ik heb bij de aankoop enkel gezien dat deze geringd waren ..thuis gekomen hadden de vogels (elzensijsjes)een ring aan van 2.5 ipv 2.2 ik heb ook die persoon een mail gestuurd die nog steeds in mijn bezit heb als bewijs dat de vogels niet korect geringd waren.en nog te melden dat deze persoon in het bestuur van een vogelbond is..(en jij beweerd dat ik hier aan mee doe .buiten deze heb ik enkel eigen kweek vogels in bezit en zoals ik al zij ik handel niet in vogels ..te weten dat ik ze gratis weg doe aan vrienden..en korekt geringd..ik hoop dat dit je niet overkomt.ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die dit is overkomen dan is vertrouwen een raar woord...



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede