Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zwarte bladluis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zwarte bladluis
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-18 - 17:56:04 send message to chrislaevers

Ik zou graag willen weten of de zwarte bladluis geschikt is als voederaanvulling tijdens de kweek (sijsjes en binsenastrildes). In de boeken spreekt men over bladluis zonder te specifiëren.
De labboon namelijk is zeer aantrekkelijk voor de zwarte bladluis (het grote nadeel van de groente). Deze boon kan nu al gezaaid worden en groeit vrij snel, vandaar mijn vraag.
Is er iemand die al zwarte bladluis aangeboden heeft aan haar/zijn vogels? En hoe is dat dat verlopen? Of verschilt de zwarte bladluis van de groene en is de eerste om één of andere reden niet (zo) geschikt als de tweede als voedsel voor vogels?
Alvast bedankt.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-18 - 21:49:53 send message to roodmus

Ik weet het niet zeker maar dacht dat de groene voedzamer waren als de zwarte.

De groene zijn ook vaag groter,kijk maar eens op de brandnetels.

Verder heb ik zelf zwarte luis aan m,n sijzen gegeven,deze zat vaak op de zuring bij ons in het park,er werd wel van gegeten.

Zwarte luis op de Tuinbonen dat duurt nog ff hoor dan zit je wel al in eind mei/Juni en dat is per jaar verschillend.
Voorig jaar was er geen luis te bekennen op de tuinbonen bij mij.happy :)happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-19 - 00:07:20 send message to tonnl

Diverse tropen eten bij mij zowel de groene als de zwarte bladluis erg graag. De kamperfoelie zat vorig jaar helemaal vol met luis hier. De vogels blij, de kampoerfoelie minder want die is overleden. happy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-19 - 09:47:25 send message to chrislaevers

Bedankt voor de reacties. Ik neem dus aan dat de zwarte luis oké is om aan te bieden. Ik ken truucjes om geen zwarte bladluis te hebben op labbonen maar zal deze nu achterwege laten. Ik zaai ze wat dichter opeen en als ik ze wat 'toetakel' zal er gegarandeerd luis opkomen. Dat 'toetakelen' zal ik dus ook met enkele bomen en struiken doen om ook de groene bladluis aan te trekken. Mijn biologisch tuinieren krijgt vanaf nu een andere dimensie. Ik vind het wel leuk om nu eens net het omgekeerde te doen.
Bedankt nogmaals voor de info.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-19 - 11:07:09 send message to tonnl

Bedoel je met "toetakelen" een paar bladeren "kneuzen"?
Dan ga ik dat ook een keer doen bij de weekskildeboon. happy :)

Groeten, Ton.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-19 - 19:47:27 send message to chrislaevers

Ja, Tonnl, onder andere enkele bladeren kneuzen bij groenten. Ze te dicht opeen zetten en ze dan kneuzen is misschien nog effectiever. Maar ik bedoel ook snoeien. Ik heb eens mijn liggende vogelkers op het verkeerde ogenblik gesnoeid, ik vermoed in het putje van de zomer enkele uitstekende takken met volgroeid loof om wat meer zon toe te laten. In plaats van nieuwe scheuten kreeg hij ernstige bladluis.Dat is me bijgebleven. Ik heb altijd wel een struik of een plant met groene bladluis. Nu ga ik dat noteren. Het zullen delikate operaties worden want ik wil boom, struik of plant niet om zeep helpen. Ik voorzie al dat je dat geen twee jaar na elkaar met dezelfde plant kunt doen, behalve met groenten dan. Ik heb mijn labbonen gekocht en ga er enkele in draagbare potten kweken, eens kijken of dat lukt en dan plant met bladluis en pot in de volière plaatsen. Ik vermoed dat uitgetrokken labbonen met bladluis heel snel zullen verwelken.
Groetjes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede