Ik woon in een 'vogelarme' streek. Ik heb vandaag een koppel cataharina's gekocht in mijn zaadwinkel. Door de band heeft hij alleen kanaries, grasparkieten, zebravinken, valkparkieten. Dus deze vogels heeft hij bijna nooit. Ik heb expliciet en meermaals gevraagd of het een onverwant koppel was en heb natuurlijk bevestiging daarop gekregen. Om nu zeker te spelen zou ik een tweede koppel cataharina's kopen en beide koppels zouden in een ruime volière terechtkomen (L-vorm : 210 x 130 (Lxb) en 400 op 90 (LxB) plus vergroting van de lange L in augustus 2007. Mijn vraag is: als ik er van uit ga dat dit aangekocht koppel toch broer en zus is en ik op een later tijdstip en ergens anders een koppel koop dat misschien ook verwant is en ik zet de twee koppels samen: gaan de onverwante partners elkaar instinctief zoeken en een koppel vormen of dien ik verschillende stappen voor het loslaten in de volière te ondernemen om de onverwante partners tot koppel te laten geworden? Ik wil gewoon zeker spelen en verwantschap in kweek uitsluiten. Ik zou natuurlijk de ene vogel kunnen ruilen met een andere, maar zoals ik al zei, ik heb nog geen contacten met andere vogelhouders in mijn streek. Alle wetenswaardigheden en adviezen zijn welkom.