Ik heb meerdere soorten over langere tijden gehad.
Zo wel apart van elkaar maar ook tegelijkertijd.
De severa heeft bij mij altijd een paar streepjes voor gehad en dat zal zo ook wel blijven.
De soorten zijn redelijk goed te vergelijken met de grotere soorten.
Zo vind ik de gemiddelde maracana gelijk aan de gemiddelde blauw gele ara.
Druktemakers die graag aandacht willen. Ze zijn niet snel bang, zeer speels, nieuwschierig, en zelfs brutaal te noemen. De maracana is graag en het middelpunt van de belangstelling en zal dit op verschillende manieren proberen te halen.
Wat betreft het schreeuwen is het per vogel verschillend. Sommige dieren doen het zelden maar de meesten hebben een paar maal per dag even een schreeuw bui. Meestal valt dit samen met de voeder en slaap tijden. Een gemiddelde maracana word ruim 38 tot 40 cm kop staart. De maracana is een lijst 1 vogel dus niet toegestaan zonder cites vergunning. {mag dus ook niet zonder papieren aangeboden worden!}
De severa is forser. Zeer goed te vergelijken met de groenvleugel. Ook deze vogel is een stuk conserfatiever en terughoudender. Ze kijken eerst de kat uit de boom maar eenmaal hun hart gekregen zijn ze enorm trouw en lief. Ook de severa heb ik meegemaakt als brutale en speelse vogel. Ze hebben alleen een stuk minder drang naar directe aandacht. Qua schreeuwen doet de severa niet onder of over aan de maracana.
De severa is de eesrte ara soort die in ons land in prive bezit werd gekweekt. Na eerst enorm veel gezien te zijn is deze soort in onmin geraakt en haast uit het beeld verdwenen. Pas sins een paar jaar weer zen we een groei in de vraag. Er zijn echter maar weinig kwekers van deze soort in ons land dus het zal moeilijk zijn een jong te bemachtigen. Het is overigens de grootste van de dwergen met een lengte van ruim 48 tot zelfs 52 cm. De severa is een lijst 2 vogel. Is dus zonder vergunning te houden.
De laatste vraag was naar de nobilis. Ook van deze soort heb ik een koppel gehad. Persoonlijk vind ik dat je alles in deze vogel vind wat een ara is incl. het schreeuwen. Sterker nog, deze soort is de kleinste in maat met een gemiddelde lengte van 32 tot 37 cm maar absoluut de grootste qua geluid. Ik heb ze als koppel ervaren als de langs en meest schreeuwende ara soort.
Alleen gehouden exemplaren zijn wel minder schreeuwerig maar ook hier is het vaker op een dag als bij de andere soorten.
Ook de nobilis is {misschien wel daardoor} een niet veel gekweekte soort in ons land.
Qua prijs?
De goedkoopste soort is de nobilis met een prijs van tussen ongeveer de 150 en 350 € pst.
De severa koop je zo ongeveer tussen de 400 oplopend tot zelfs 800 € pst.
De maracana is de duurste in aanschaf van het stel met een prijs tussen de 500 oplopend tot zelfs 1000 € pst.
Het verschil van de prijzen zijn deels te verhalen op gedane testen en onderzoeken. Een deel komt voort uit verschil in prijs van kweker particulier en handel bedrijven!
PS! hoewel ik begrijp dat met het import verbod het moeilijker zal zijn om verse koppels op te zetten vind ik het jammer dat dit voor sommigen reden is om nog meer tegen de huiskamer vogel bezitter te schoppen. Het bezit van vogels is een recht die is weggelegt voor een ieder. Ook een huiskamer vogel liefhebber kan uiteindelijk een goed kweker worden.